Siirry suoraan sisältöön

Laadullinen ja toiminnallinen kehittämistutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: NY00CV38-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2016 - 07.08.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.08.2017 - 22.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Lähiosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Osaamisyksiköt
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Opettajat
Sirpa Salin
Eveliina Asikainen
Opintojakso
NY00CV38

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
-ymmärtää laadullisia ja toiminnallisia menetelmiä sisältävän kehittämisen prosessin
-osaa valita ja/tai hankkia aiheen mukaiset aineistot ja menetelmät
-osaa analysoida käyttämänsä aineiston
-osaa arvioida tuottamansa analyysin luotettavuuden ja vakuuttavuuden

Sisältö (Opintojakso)

Sisältö:
-lähestymistavat ja niiden taustat
-case-tutkimus
-toimintatutkimus
-konstruktiivinen tutkimus
-verkostotutkimus
-laadulliset aineistot ja niiden analysointi
-sisällönanalyysi
-vakuuttava raportointi

Aika ja paikka

Perjantai 11.8. aamupäivä.
Lauantai 9.9. koko päivä
Perjantai 6.10. koko päivä

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähijaksoille ja pienryhmän toimintaan, henkilökohtaisten tehtävien tekemsieen, ryhmien väliseen vertaisarviointiin sekä opiskelijan itsearviointiin toiminnastaan. Opettajat kommentoivat työn etenemistä ja lopullisesta raportista annetaan palaute ja numero.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikille lähijaksoille osallistumista ja vaadittujen tehtävien palauttamista.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmätyöskentely verkossa, sisällönanalyysin työpaja, pienryhmän raportti, itsearviointi

Oppimateriaalit

Suomeksi
Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
Laine, M., Bamberg, J. Jokinen, P. Tapaustutkimuksen taito. Gaudeamus (saatavana myös verkkokirjana TAMKin kirjaston kautta).
Lempiäinen K. Löytty, O., Kinnunen, M. (toim.) 2008. Tutkijan kirja. Vastapaino: Tampere.
Ruusuvuori, J., Tiittula, L., Aaltonen, T. (2005). Haastattelu: tutkimus, tilanteet ja vuorvoaikutus. Vastapaino
Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2009. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Ja muu ajankohtainen materiaali (kevät 2017 lähtökohtana Lähde, Ville 2015. Paljon liikkuvia osia. Savukeidas.)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

20 h lähiopetusta, 115 h itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä

Sisällön jaksotus

Suomeksi
1. lähipäivä
Johdantoluento lähestymistavoista. Aineistojen aiheiden kanssa työskentelyn aloittainen pienryhmissä
Lähipäivien välissä aiheen täsmentämistä ja aineiston hankintaa pienryhmissä
2. Lähipäivä
Johdantoluento analyysimenetelmistä ja analyysityöpaja
Lähipäivien välissä tulosten työstämistä raportiksi
3. Lähipäivä
Ryhmien esitykset työn etenemisestä
Luento: Vakuuttava raportointi ja tutkimuksen arviointi
Lopullinen raportti palautetaan 22.10. mennessä

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut lähijaksoille tai pienryhmän toimintaan tai ei ole palauttanut henkilökohtaista tehtävää.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut lähijaksoille. Osallistuminen pienryhmän toimintaan on ajoittaista. Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että osittaista laadullisen lähestymistavan sisäistämisessä ja sisällönanalyysin toteuttamisessa on runsaasti parannettavaa. Ryhmän raportti poikkeaa rakenteeltaan TAMKin raportointiohjeesta ja opintojaksolla annetusta ohjeistuksesta.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti lähijaksoille ja edistänyt toiminnallaan pienryhmän tavoitteiden saavuttamista. Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että laadullisen lähestymistavan perusperiaatteet on sisäistetty ja sisällönanalyysin käytäntö hallitaan. Ryhmän raportti noudattaa TAMKin raportintiohjetta ja opintojaksolla annettuja ohjeita.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan toiminta lähijaksoilla ja pienryhmässä osoittaa aktiivista halua ymmärtää ja selventää opittavaa asiaa sekä ennakkoluulotonta, kuuntelevaa ja luovaa otetta ryhmän tavoitteiden saavuttamisen edistämiseen. Tehtävät osoittavat paneutumista asiaan sekä taitavaa ja hyvin havainnollistettua sisällönalyysin käyttöä. Ryhmän raportti on ohjeiden mukainen, yhtenäinen ja ehjä kokonaisuus. Siinä myös arvioidaan realistisesti oman toiminnan onnistumista.

Siirry alkuun