Qualitative and Action-based Research and Development Methods (5 cr)
Code: NY00CV38-3002
General information
- Enrolment period
- 01.05.2016 - 07.08.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.08.2017 - 22.12.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Educations
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 35
- Teachers
- Sirpa Salin
- Eveliina Asikainen
- Course
- NY00CV38
Objectives (course unit)
Students
-are familiar with the development processes containing qualitative and action-based methods
-are able to choose appropriate methods and gather data for the study
-are cabaple/to analyse the gathered data
-can apply assessment criteria in their study
Content (course unit)
Content
-different approaches and their backgrounds
-case study
-action research
-constructive research
-network research
-qualitative data and analysis
-qualitative content analysis
-convincing reporting
Location and time
Perjantai 11.8. aamupäivä.
Lauantai 9.9. koko päivä
Perjantai 6.10. koko päivä
Exam schedules
Ei tenttejä
Evaluation methods and criteria
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähijaksoille ja pienryhmän toimintaan, henkilökohtaisten tehtävien tekemsieen, ryhmien väliseen vertaisarviointiin sekä opiskelijan itsearviointiin toiminnastaan. Opettajat kommentoivat työn etenemistä ja lopullisesta raportista annetaan palaute ja numero.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikille lähijaksoille osallistumista ja vaadittujen tehtävien palauttamista.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, pienryhmätyöskentely verkossa, sisällönanalyysin työpaja, pienryhmän raportti, itsearviointi
Learning materials
Suomeksi
Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
Laine, M., Bamberg, J. Jokinen, P. Tapaustutkimuksen taito. Gaudeamus (saatavana myös verkkokirjana TAMKin kirjaston kautta).
Lempiäinen K. Löytty, O., Kinnunen, M. (toim.) 2008. Tutkijan kirja. Vastapaino: Tampere.
Ruusuvuori, J., Tiittula, L., Aaltonen, T. (2005). Haastattelu: tutkimus, tilanteet ja vuorvoaikutus. Vastapaino
Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2009. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Ja muu ajankohtainen materiaali (kevät 2017 lähtökohtana Lähde, Ville 2015. Paljon liikkuvia osia. Savukeidas.)
Student workload
20 h lähiopetusta, 115 h itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä
Content scheduling
Suomeksi
1. lähipäivä
Johdantoluento lähestymistavoista. Aineistojen aiheiden kanssa työskentelyn aloittainen pienryhmissä
Lähipäivien välissä aiheen täsmentämistä ja aineiston hankintaa pienryhmissä
2. Lähipäivä
Johdantoluento analyysimenetelmistä ja analyysityöpaja
Lähipäivien välissä tulosten työstämistä raportiksi
3. Lähipäivä
Ryhmien esitykset työn etenemisestä
Luento: Vakuuttava raportointi ja tutkimuksen arviointi
Lopullinen raportti palautetaan 22.10. mennessä
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole osallistunut lähijaksoille tai pienryhmän toimintaan tai ei ole palauttanut henkilökohtaista tehtävää.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on osallistunut lähijaksoille. Osallistuminen pienryhmän toimintaan on ajoittaista. Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että osittaista laadullisen lähestymistavan sisäistämisessä ja sisällönanalyysin toteuttamisessa on runsaasti parannettavaa. Ryhmän raportti poikkeaa rakenteeltaan TAMKin raportointiohjeesta ja opintojaksolla annetusta ohjeistuksesta.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti lähijaksoille ja edistänyt toiminnallaan pienryhmän tavoitteiden saavuttamista. Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että laadullisen lähestymistavan perusperiaatteet on sisäistetty ja sisällönanalyysin käytäntö hallitaan. Ryhmän raportti noudattaa TAMKin raportintiohjetta ja opintojaksolla annettuja ohjeita.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan toiminta lähijaksoilla ja pienryhmässä osoittaa aktiivista halua ymmärtää ja selventää opittavaa asiaa sekä ennakkoluulotonta, kuuntelevaa ja luovaa otetta ryhmän tavoitteiden saavuttamisen edistämiseen. Tehtävät osoittavat paneutumista asiaan sekä taitavaa ja hyvin havainnollistettua sisällönalyysin käyttöä. Ryhmän raportti on ohjeiden mukainen, yhtenäinen ja ehjä kokonaisuus. Siinä myös arvioidaan realistisesti oman toiminnan onnistumista.