Siirry suoraan sisältöön

Laadullinen ja toiminnallinen kehittämistutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: NY00CV38-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2016 - 28.02.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2017 - 31.05.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Osaamisyksiköt
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Opettajat
Jouni Tuomi
Sari Himanen
Nina Kilkku
Eveliina Asikainen
Vastuuhenkilö
Merja Sinkkonen
Opintojakso
NY00CV38

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
-ymmärtää laadullisia ja toiminnallisia menetelmiä sisältävän kehittämisen prosessin
-osaa valita ja/tai hankkia aiheen mukaiset aineistot ja menetelmät
-osaa analysoida käyttämänsä aineiston
-osaa arvioida tuottamansa analyysin luotettavuuden ja vakuuttavuuden

Sisältö (Opintojakso)

Sisältö:
-lähestymistavat ja niiden taustat
-case-tutkimus
-toimintatutkimus
-konstruktiivinen tutkimus
-verkostotutkimus
-laadulliset aineistot ja niiden analysointi
-sisällönanalyysi
-vakuuttava raportointi

Aika ja paikka

11.3. 8.30-11.45
8.4. 8.30-15.45
6.5. 8.30-15.45

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähijaksoille ja pienryhmän toimintaan, ryhmien väliseen vertaisarviointiin sekä opiskelijan itsearviointiin toiminnastaan. Opettajat kommentoivat työn etenemistä ja lopullisesta raportista annetaan palaute.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikille lähijaksoille osallistumista ja vaadittujen tehtävien palauttamista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmätyöskentely verkossa, sisällönanalyysin työpaja, pienryhmän raportti, itsearviointi

Oppimateriaalit

Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
Laine, M., Bamberg, J. Jokinen, P. Tapaustutkimuksen taito. Gaudeamus (saatavana myös verkkokirjana TAMKin kirjaston kautta).
Lempiäinen K. Löytty, O., Kinnunen, M. (toim.) 2008. Tutkijan kirja. Vastapaino: Tampere.
Ruusuvuori, J., Tiittula, L., Aaltonen, T. (2005). Haastattelu: tutkimus, tilanteet ja vuorvoaikutus. Vastapaino
Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2009. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Ja muu ajankohtainen materiaali (kevät 2017 lähtökohtana Lähde, Ville 2015. Paljon liikkuvia osia. Savukeidas.)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

20 h lähiopetusta, 115 h itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä

Sisällön jaksotus

1. lähipäivä
Johdantoluento lähestymistavoista. Aineistojen aiheiden kanssa työskentelyn aloittainen pienryhmissä
Lähipäivien välissä aiheen täsmentämistä ja aineiston hankintaa pienryhmissä
2. Lähipäivä
Johdantoluento analyysimenetelmistä ja analyysityöpaja
Lähipäivien välissä tulosten työstämistä raportiksi
3. Lähipäivä
Ryhmien esitykset työn etenemisestä
Luento: Vakuuttava raportointi ja tutkimuksen arviointi
Lopullinen raportti palautetaan 20.5. mennessä

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista lähipäiviin, pienryhmän toimintaan, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin ja näissä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista.

Siirry alkuun