Qualitative and Action-based Research and Development Methods (5 cr)
Code: NY00CV38-3001
General information
- Enrolment period
- 01.12.2016 - 28.02.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.01.2017 - 31.05.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Educations
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Teachers
- Jouni Tuomi
- Sari Himanen
- Nina Kilkku
- Eveliina Asikainen
- Person in charge
- Merja Sinkkonen
- Course
- NY00CV38
Objectives (course unit)
Students
-are familiar with the development processes containing qualitative and action-based methods
-are able to choose appropriate methods and gather data for the study
-are cabaple/to analyse the gathered data
-can apply assessment criteria in their study
Content (course unit)
Content
-different approaches and their backgrounds
-case study
-action research
-constructive research
-network research
-qualitative data and analysis
-qualitative content analysis
-convincing reporting
Location and time
11.3. 8.30-11.45
8.4. 8.30-15.45
6.5. 8.30-15.45
Exam schedules
Ei tenttejä
Evaluation methods and criteria
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähijaksoille ja pienryhmän toimintaan, ryhmien väliseen vertaisarviointiin sekä opiskelijan itsearviointiin toiminnastaan. Opettajat kommentoivat työn etenemistä ja lopullisesta raportista annetaan palaute.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikille lähijaksoille osallistumista ja vaadittujen tehtävien palauttamista.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Luennot, pienryhmätyöskentely verkossa, sisällönanalyysin työpaja, pienryhmän raportti, itsearviointi
Learning materials
Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
Laine, M., Bamberg, J. Jokinen, P. Tapaustutkimuksen taito. Gaudeamus (saatavana myös verkkokirjana TAMKin kirjaston kautta).
Lempiäinen K. Löytty, O., Kinnunen, M. (toim.) 2008. Tutkijan kirja. Vastapaino: Tampere.
Ruusuvuori, J., Tiittula, L., Aaltonen, T. (2005). Haastattelu: tutkimus, tilanteet ja vuorvoaikutus. Vastapaino
Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2009. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Ja muu ajankohtainen materiaali (kevät 2017 lähtökohtana Lähde, Ville 2015. Paljon liikkuvia osia. Savukeidas.)
Student workload
20 h lähiopetusta, 115 h itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä
Content scheduling
1. lähipäivä
Johdantoluento lähestymistavoista. Aineistojen aiheiden kanssa työskentelyn aloittainen pienryhmissä
Lähipäivien välissä aiheen täsmentämistä ja aineiston hankintaa pienryhmissä
2. Lähipäivä
Johdantoluento analyysimenetelmistä ja analyysityöpaja
Lähipäivien välissä tulosten työstämistä raportiksi
3. Lähipäivä
Ryhmien esitykset työn etenemisestä
Luento: Vakuuttava raportointi ja tutkimuksen arviointi
Lopullinen raportti palautetaan 20.5. mennessä
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista lähipäiviin, pienryhmän toimintaan, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin ja näissä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista.