Toimintakyvyn tukeminen arjessa (3op)
Toteutuksen tunnus: 7S00CW38-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2017 - 13.10.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.09.2017 - 07.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Elisa Airikkala
- Eeva-Mari Miettinen
- Opintojakso
- 7S00CW38
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
- tunnistaa eri-ikäisten ja taustaltaan erilaisten asiakkaiden toimintakykyyn liittyviä vahvuuksia ja tarpeita
- osaa arvioida toimintaansa sekä toimintakykyä tukevan suunnitelman toteutumista
- osaa havainnoida asiakkaiden toimintakykyä, tukea ja edistää sitä osallisuutta edistävässä harjoittelussa
- osaa ohjata ja tukea asiakasta erilaisissa arjen toiminnoissa
Sisältö (Opintojakso)
- Eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyä koskevan tiedon hallinta, toimintakyvyn tukeminen ja ohjaaminen
- Fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn arviointi, arvioinnin välineet
- Terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin sekä toimintakyvyn huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
Aika ja paikka
20.9.-29.11.2017
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ryhmätentti 29.11.2017 klo 9-12
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Ryhmätentti
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille ja oppimistehtäviin (Poissaoloista korvaava tehtävä, sovittava ko. opettajan kanssa, palautus viim. 2vk poissaolosta )
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- luennot / lähiopetukseen osallistuminen, poissaoloista korvaava tehtävä
- kirjallisuus/lukupiiritehtävä
- tenttiin valmistava oppimistehtävä ryhmissä
- ryhmätentti
- harjoittelun soveltaminen opintojakson teemoihin
Oppimateriaalit
TOIMINTAKYVYN LAAJA-ALAINEN ARVIOINTI JA TUKEMINEN
Toim. Pertti Pohjolainen ja Sirkkaliisa Heimonen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op, yhteensä 81h
36h Lähiopetus +järjestöpäivä
12h Lukupiiritehtävä
3h Järjestöpäivä + tehtävä
30h tenttiin valmistava tehtävä
Sisällön jaksotus
20.09.2017 13.00 - 16.00 Aloituskerta (kaikki) Psyykkinen toimintakyky/RS
29.09.2017 9.00-12.00 Kaikki, AHOT Psyykkinen toimintakyky/ RS
03.10.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 1 Itsenäinen lukutehtävä/opintopiiri
04.10.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 2 Itsenäinen lukutehtävä/opintopiiri
10.10.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 1 Fyysinen toimintakyky /EA
11.10.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 2 Fyysinen toimintakyky /EA
24.10.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 1 Sosiaalinen toimintakyky /EM
25.10.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 2 Sosiaalinen toimintakyky /EM
31.10.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 1 Psyykkinen toimintakyky /RS
01.11.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 2 Psyykkinen toimintakyky /RS
07.11.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 1 Oppimistehtävä
08.11.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 2 Oppimistehtävä
09-11.11.2017 APUVÄLINEMESSUT (ilmoittaudu kts. Tabulasta tarkemmin)
14.11.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 1 Fyysinen toimintakyky /EA
15.11.2017 09.00 - 12.00 Järjestöpäivään osallistuminen
15.11.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 2 Fyysinen toimintakyky /EA
21.11.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 1 Sosiaalinen toimintakyky/EM
22.11.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 2 Sosiaalinen toimintakyky /EM
29.11.2017 09.00 - 12.00 TENTTI
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähihoitajien kanssa sovitaan erillinen suoritustapa (ahot+näyttö)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Opintojakso kytkeytyy tiiviisti harjoitteluun
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen ja oppimistehtäviin, tai suorittanut tenttiä hyväksytysti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä toimintakykyyn ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Tunnistaa arjen merkityksen ihmisten toimintakyvyn arvioinnissa
- Nimeää kokonaisvaltaisen toimintakyvyn eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen. Opiskelija jäsentää toimintakykyyn liittyvien
ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa toimintakykyyn liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
- Selittää käsitteitä hyväksikäyttäen ihmisten toimintakyvyn eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista
arjessa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Ymmärtää kokonaisvaltaisen toimintakyvyn laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri toimintakyvyn osa-alueiden
välisiä suhteita toisiinsa analyyttisesti.
- Analysoi kokonaisvaltaisesti asiakkaan toimintakykyä käyttäen toimintakyvyn käsitteistöä johdonmukaisesti.