Skip to main content

Supporting Functional Ability in Daily Activities (3cr)

Code: 7S00CW38-3002

General information


Enrolment period
02.07.2017 - 13.10.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.09.2017 - 07.12.2017
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Elisa Airikkala
Eeva-Mari Miettinen
Course
7S00CW38

Objectives (course unit)

- tunnistaa eri-ikäisten ja taustaltaan erilaisten asiakkaiden toimintakykyyn liittyviä vahvuuksia ja tarpeita
- osaa arvioida toimintaansa sekä toimintakykyä tukevan suunnitelman toteutumista
- osaa havainnoida asiakkaiden toimintakykyä, tukea ja edistää sitä osallisuutta edistävässä harjoittelussa
- osaa ohjata ja tukea asiakasta erilaisissa arjen toiminnoissa

Content (course unit)

- Eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyä koskevan tiedon hallinta, toimintakyvyn tukeminen ja ohjaaminen
- Fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn arviointi, arvioinnin välineet
- Terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin sekä toimintakyvyn huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä

Location and time

20.9.-29.11.2017

Exam schedules

Ryhmätentti 29.11.2017 klo 9-12

Assessment methods and criteria

- Ryhmätentti
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille ja oppimistehtäviin (Poissaoloista korvaava tehtävä, sovittava ko. opettajan kanssa, palautus viim. 2vk poissaolosta )

Assessment scale

0-5

Teaching methods

- luennot / lähiopetukseen osallistuminen, poissaoloista korvaava tehtävä
- kirjallisuus/lukupiiritehtävä
- tenttiin valmistava oppimistehtävä ryhmissä
- ryhmätentti
- harjoittelun soveltaminen opintojakson teemoihin

Learning materials

TOIMINTAKYVYN LAAJA-ALAINEN ARVIOINTI JA TUKEMINEN
Toim. Pertti Pohjolainen ja Sirkkaliisa Heimonen

Student workload

3op, yhteensä 81h
36h Lähiopetus +järjestöpäivä
12h Lukupiiritehtävä
3h Järjestöpäivä + tehtävä
30h tenttiin valmistava tehtävä

Content scheduling

20.09.2017 13.00 - 16.00 Aloituskerta (kaikki) Psyykkinen toimintakyky/RS
29.09.2017 9.00-12.00 Kaikki, AHOT Psyykkinen toimintakyky/ RS
03.10.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 1 Itsenäinen lukutehtävä/opintopiiri
04.10.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 2 Itsenäinen lukutehtävä/opintopiiri
10.10.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 1 Fyysinen toimintakyky /EA
11.10.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 2 Fyysinen toimintakyky /EA
24.10.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 1 Sosiaalinen toimintakyky /EM
25.10.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 2 Sosiaalinen toimintakyky /EM
31.10.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 1 Psyykkinen toimintakyky /RS
01.11.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 2 Psyykkinen toimintakyky /RS
07.11.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 1 Oppimistehtävä
08.11.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 2 Oppimistehtävä
09-11.11.2017 APUVÄLINEMESSUT (ilmoittaudu kts. Tabulasta tarkemmin)
14.11.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 1 Fyysinen toimintakyky /EA
15.11.2017 09.00 - 12.00 Järjestöpäivään osallistuminen
15.11.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 2 Fyysinen toimintakyky /EA
21.11.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 1 Sosiaalinen toimintakyky/EM
22.11.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä 2 Sosiaalinen toimintakyky /EM
29.11.2017 09.00 - 12.00 TENTTI

Completion alternatives

Lähihoitajien kanssa sovitaan erillinen suoritustapa (ahot+näyttö)

Practical training and working life cooperation

- Opintojakso kytkeytyy tiiviisti harjoitteluun

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen ja oppimistehtäviin, tai suorittanut tenttiä hyväksytysti.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä toimintakykyyn ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Tunnistaa arjen merkityksen ihmisten toimintakyvyn arvioinnissa
- Nimeää kokonaisvaltaisen toimintakyvyn eri ulottuvuudet

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen. Opiskelija jäsentää toimintakykyyn liittyvien
ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa toimintakykyyn liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
- Selittää käsitteitä hyväksikäyttäen ihmisten toimintakyvyn eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista
arjessa

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Ymmärtää kokonaisvaltaisen toimintakyvyn laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri toimintakyvyn osa-alueiden
välisiä suhteita toisiinsa analyyttisesti.
- Analysoi kokonaisvaltaisesti asiakkaan toimintakykyä käyttäen toimintakyvyn käsitteistöä johdonmukaisesti.

Go back to top of page