Kasvatusmetsien käsittely (15op)
Toteutuksen tunnus: 6M00CY63-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2017 - 15.08.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.08.2017 - 16.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 30 - 30
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Antti Kovettu
- Eeva Sundström
- Metsätalous Virtuaalihenkilö
- Perttu Arminen
- Ari Vanamo
- Vastuuhenkilö
- Ari Vanamo
- Opintojakso
- 6M00CY63
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
-tietää metsänkasvatuksen periaatteet ja käytänteet
-on selvillä kasvatusmetsien käsittelyä koskevista säädöksistä ja suosituksista ja osaa ottaa ne huomioon toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa
-osaa mitata ja laskea keskeiset puustotunnukset sekä metsikkökuvion pinta-alan kartalla ja maastossa
-osaa laskea puustotunnuksiin liittyvät tilastolliset keskiluvut
-osaa arvioida metsikön puumäärän ja harvennuspoistuman
-tehdä metsänkäsittelyehdotuksia kasvatusmetsille ja laatia metsänuudistamissuunnitelmia ottaen huomioon metsänhoidolliset, työsuojelulliset ja luonnonhoidolliset näkökohdat
- osaa liikkua metsässä kartan avulla sekä käyttää paikannuslaitteita
- osaa käyttää raivaus- ja moottorisahaa metsän kasvatuksen käytännön töissä
- osaa mitata metsän uudistamisen, taimikonhoidon ja harvennushakkuun toteutuksen laadun.
Sisältö (Opintojakso)
Erilaiset metsikön peruskasvatusvaihtoehdot ja niiden soveltaminen. Harvennusmallien käyttö. Metsien ravinnetalouden hoito ja metsänlannoitus. Metsälain keskeiset säädökset kasvatusmetsien käsittelyn kannalta. Nuorten metsien hoidon rahoitustuki.
Kasvatusmetsien metsänhoito- ja luonnonhoitosuositukset. Puiden ja metsikön mittaus ja puustotunnusten laskenta.
Suunnistus, maasto-GPS laitteiden hyödyntäminen
Taimikonhoidon suunnittelu ja käytännön toteutus sekä harvennustarpeen määrittäminen ja harvennushakkuun manuaalinen toteutus.
Aika ja paikka
Lähijaksot Tampereella
11.8. klo 12.45-17
12.8. klo 8-16
18.8. klo 12.45-17
8.9. klo 12-17
9.9. klo 8-16
22.9. klo 8-16
23.9, klo 8-16
11.11. klo 8-16
24.11. klo 9-14
25.11. klo 8-16
8.12. klo 13-17
9.12. klo 8-16
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Välitentti verkossa lokakuussa
Lopputentti 9.12. klo 13-16
Uusinnat sovitaan erikseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Etätehtävät 40 %
Välitentti 20 %
Lopputentti 40 %
Lähiopetukseen osallistuttava
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Monimuoto-opetus. Lähiopetuspäivät perjantaisin ja lauantaisin lukujärjestyksessä ilmoitetun mukaisesti. Muu aika itsenäisesti suoritettavaa etäopiskelua. Lähiopetus koostuu luennoista, maastoretkeilyistä ja -harjoituksista
Oppimateriaalit
Huuskonen, S., Hynynen J. ja Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus – menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus.
Hynynen, J. , Valkonen, S. ja Rantala, S. (toim.) 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus Oy. 221 s. (luvut 1, 3 ja 5)
Hyvän metsänhoidon suositukset. Tapio 2014 (myös verkkoversio olemassa http://tapio.fi/wp-content/uploads/2015/06/Metsanhoidon_suositukset_ver3_netti_1709141.pd f) (luvut 2.4.,3.2.,3.3., 5.3.-5.7., 7.1.6.-7.1.7., 7.2., 7.4.
Metsälaki (1093/1996) (osin)
Valtioneuvoston asetus metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä (1308/2013) (osin)
Ärölä, E. Metsävarojen mittaus ja arviointi. Tapion taskukirja (2002) s. 323-353
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 5 h/ opintopiste, yhteensä 75 h
Itsenäistä opiskelua 21 h/ opintopiste yhteensä 315 h
Sisällön jaksotus
1. Metsän kasvatuksen perusteet (11.-18.8.välillä)
2.Metsikön mittaus (11.8.-8.9. välillä)
3. Taimikonhoito (18.8.- 23.9. välillä)
4. Harvennusmetsien käsittely (11.11.-25.11. välillä)
5. Ravinnetalouden hoito (25.11.-9.12. välillä)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Retkeilyjä käytännön toimijoiden kohteilla
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallsitunut opetukseen ja/tai opiskelija ei ole saanut hyväksyttyä arvosanaa kaikista osasuorituksista (etätehtävät, tentit) eikä näin ollen hallitse metsänkasvatuksen perusasioita.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa ohjatusti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia ja tehdä kasvatusvaiheen metsänhoitotöitä. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja. Hän osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut (taimikonhoito, harvennukset, lannoitus) itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Opiskelija osaa käyttää raivaussahaa taimikonhoitotyössä. Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja ja soveltaa erilaisia arvointitapoja eri tilanteissa. Hän osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa suosituksia erilaisissa tilanteissa