Siirry suoraan sisältöön

Kasvatusmetsien käsittely (15op)

Toteutuksen tunnus: 6M00CY63-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2017 - 15.08.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.08.2017 - 16.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
30 - 30
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Antti Kovettu
Eeva Sundström
Metsätalous Virtuaalihenkilö
Perttu Arminen
Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Opintojakso
6M00CY63

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
-tietää metsänkasvatuksen periaatteet ja käytänteet
-on selvillä kasvatusmetsien käsittelyä koskevista säädöksistä ja suosituksista ja osaa ottaa ne huomioon toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa
-osaa mitata ja laskea keskeiset puustotunnukset sekä metsikkökuvion pinta-alan kartalla ja maastossa
-osaa laskea puustotunnuksiin liittyvät tilastolliset keskiluvut
-osaa arvioida metsikön puumäärän ja harvennuspoistuman
-tehdä metsänkäsittelyehdotuksia kasvatusmetsille ja laatia metsänuudistamissuunnitelmia ottaen huomioon metsänhoidolliset, työsuojelulliset ja luonnonhoidolliset näkökohdat
- osaa liikkua metsässä kartan avulla sekä käyttää paikannuslaitteita
- osaa käyttää raivaus- ja moottorisahaa metsän kasvatuksen käytännön töissä
- osaa mitata metsän uudistamisen, taimikonhoidon ja harvennushakkuun toteutuksen laadun.

Sisältö (Opintojakso)

Erilaiset metsikön peruskasvatusvaihtoehdot ja niiden soveltaminen. Harvennusmallien käyttö. Metsien ravinnetalouden hoito ja metsänlannoitus. Metsälain keskeiset säädökset kasvatusmetsien käsittelyn kannalta. Nuorten metsien hoidon rahoitustuki.
Kasvatusmetsien metsänhoito- ja luonnonhoitosuositukset. Puiden ja metsikön mittaus ja puustotunnusten laskenta.
Suunnistus, maasto-GPS laitteiden hyödyntäminen
Taimikonhoidon suunnittelu ja käytännön toteutus sekä harvennustarpeen määrittäminen ja harvennushakkuun manuaalinen toteutus.

Aika ja paikka

Lähijaksot Tampereella
11.8. klo 12.45-17
12.8. klo 8-16
18.8. klo 12.45-17
8.9. klo 12-17
9.9. klo 8-16
22.9. klo 8-16
23.9, klo 8-16
11.11. klo 8-16
24.11. klo 9-14
25.11. klo 8-16
8.12. klo 13-17
9.12. klo 8-16

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Välitentti verkossa lokakuussa
Lopputentti 9.12. klo 13-16
Uusinnat sovitaan erikseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Etätehtävät 40 %
Välitentti 20 %
Lopputentti 40 %
Lähiopetukseen osallistuttava

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Monimuoto-opetus. Lähiopetuspäivät perjantaisin ja lauantaisin lukujärjestyksessä ilmoitetun mukaisesti. Muu aika itsenäisesti suoritettavaa etäopiskelua. Lähiopetus koostuu luennoista, maastoretkeilyistä ja -harjoituksista

Oppimateriaalit

Huuskonen, S., Hynynen J. ja Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus – menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus.
Hynynen, J. , Valkonen, S. ja Rantala, S. (toim.) 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus Oy. 221 s. (luvut 1, 3 ja 5)
Hyvän metsänhoidon suositukset. Tapio 2014 (myös verkkoversio olemassa http://tapio.fi/wp-content/uploads/2015/06/Metsanhoidon_suositukset_ver3_netti_1709141.pd f) (luvut 2.4.,3.2.,3.3., 5.3.-5.7., 7.1.6.-7.1.7., 7.2., 7.4.
Metsälaki (1093/1996) (osin)
Valtioneuvoston asetus metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä (1308/2013) (osin)
Ärölä, E. Metsävarojen mittaus ja arviointi. Tapion taskukirja (2002) s. 323-353
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 5 h/ opintopiste, yhteensä 75 h
Itsenäistä opiskelua 21 h/ opintopiste yhteensä 315 h

Sisällön jaksotus

1. Metsän kasvatuksen perusteet (11.-18.8.välillä)
2.Metsikön mittaus (11.8.-8.9. välillä)
3. Taimikonhoito (18.8.- 23.9. välillä)
4. Harvennusmetsien käsittely (11.11.-25.11. välillä)
5. Ravinnetalouden hoito (25.11.-9.12. välillä)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Retkeilyjä käytännön toimijoiden kohteilla

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallsitunut opetukseen ja/tai opiskelija ei ole saanut hyväksyttyä arvosanaa kaikista osasuorituksista (etätehtävät, tentit) eikä näin ollen hallitse metsänkasvatuksen perusasioita.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa ohjatusti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia ja tehdä kasvatusvaiheen metsänhoitotöitä. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja. Hän osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut (taimikonhoito, harvennukset, lannoitus) itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Opiskelija osaa käyttää raivaussahaa taimikonhoitotyössä. Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja ja soveltaa erilaisia arvointitapoja eri tilanteissa. Hän osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa suosituksia erilaisissa tilanteissa

Siirry alkuun