Stand management (15cr)
Code: 6M00CY63-3001
General information
- Enrolment period
- 02.07.2017 - 15.08.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.08.2017 - 16.12.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 15 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 30 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
- Teachers
- Antti Kovettu
- Eeva Sundström
- Metsätalous Virtuaalihenkilö
- Perttu Arminen
- Ari Vanamo
- Person in charge
- Ari Vanamo
- Course
- 6M00CY63
Objectives (course unit)
The student:
-knows the principles and practices of managing forests
- knows the regulations and recommendations concerning forest stand management and knows how to take them into account when managing the forest
-knows how to measure trees and to estimate stand volumes
-knows how to estimate the area of a forest stand on the map and in the field
-knows statistical mean values and can define forest stand mean values
-knows how to estimate the amount of removal of a thinning
-knows how to make forest management suggestions for younger forests
-knows how to take into consideration silvicultural, work safety and nature management aspects when making these plans
- knows how to move in the forest with the help of a map or gps
- knows how to to use brush saw and chain saw in managing stands
-knows how to define and evaluate the quality of young stand management and thinnings
Content (course unit)
Different alternatives of stand management and their implementation. Use of thinning models. Management of nutrients and forest fertilization. Main regulations concerning forest stand management. Financial subsidy system of young stand management. Recommendations for silviculture and nature management. Measuring of standing trees and stand evaluation.
Orienteering in the forest, using GPS equipment
Planning and realisation of young stand management, defining the timing of thinnings, thinning work with chain saw, evaluating the quality of forest regeneration, young stand management and thinnings
Location and time
Lähijaksot Tampereella
11.8. klo 12.45-17
12.8. klo 8-16
18.8. klo 12.45-17
8.9. klo 12-17
9.9. klo 8-16
22.9. klo 8-16
23.9, klo 8-16
11.11. klo 8-16
24.11. klo 9-14
25.11. klo 8-16
8.12. klo 13-17
9.12. klo 8-16
Exam schedules
Välitentti verkossa lokakuussa
Lopputentti 9.12. klo 13-16
Uusinnat sovitaan erikseen
Assessment methods and criteria
Etätehtävät 40 %
Välitentti 20 %
Lopputentti 40 %
Lähiopetukseen osallistuttava
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Monimuoto-opetus. Lähiopetuspäivät perjantaisin ja lauantaisin lukujärjestyksessä ilmoitetun mukaisesti. Muu aika itsenäisesti suoritettavaa etäopiskelua. Lähiopetus koostuu luennoista, maastoretkeilyistä ja -harjoituksista
Learning materials
Huuskonen, S., Hynynen J. ja Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus – menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus.
Hynynen, J. , Valkonen, S. ja Rantala, S. (toim.) 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus Oy. 221 s. (luvut 1, 3 ja 5)
Hyvän metsänhoidon suositukset. Tapio 2014 (myös verkkoversio olemassa http://tapio.fi/wp-content/uploads/2015/06/Metsanhoidon_suositukset_ver3_netti_1709141.pd f) (luvut 2.4.,3.2.,3.3., 5.3.-5.7., 7.1.6.-7.1.7., 7.2., 7.4.
Metsälaki (1093/1996) (osin)
Valtioneuvoston asetus metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä (1308/2013) (osin)
Ärölä, E. Metsävarojen mittaus ja arviointi. Tapion taskukirja (2002) s. 323-353
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali
Student workload
Lähiopetusta 5 h/ opintopiste, yhteensä 75 h
Itsenäistä opiskelua 21 h/ opintopiste yhteensä 315 h
Content scheduling
1. Metsän kasvatuksen perusteet (11.-18.8.välillä)
2.Metsikön mittaus (11.8.-8.9. välillä)
3. Taimikonhoito (18.8.- 23.9. välillä)
4. Harvennusmetsien käsittely (11.11.-25.11. välillä)
5. Ravinnetalouden hoito (25.11.-9.12. välillä)
Practical training and working life cooperation
Retkeilyjä käytännön toimijoiden kohteilla
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole osallsitunut opetukseen ja/tai opiskelija ei ole saanut hyväksyttyä arvosanaa kaikista osasuorituksista (etätehtävät, tentit) eikä näin ollen hallitse metsänkasvatuksen perusasioita.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa ohjatusti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia ja tehdä kasvatusvaiheen metsänhoitotöitä. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaan.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja. Hän osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut (taimikonhoito, harvennukset, lannoitus) itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Opiskelija osaa käyttää raivaussahaa taimikonhoitotyössä. Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja ja soveltaa erilaisia arvointitapoja eri tilanteissa. Hän osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa suosituksia erilaisissa tilanteissa