Metsä kasvupaikkana (10op)
Toteutuksen tunnus: 6M00CO92-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.01.2017 - 13.03.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.01.2017 - 10.06.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
-tunnistaa metsätyypit ja yleisimmät suotyypit sekä maalajit maastossa
- osaa tulkita visuaalisesti ilmakuvaa sekä käyttää maastokarttaa ja suunnistaa niiden avulla
- tietää miten kasvupaikan olosuhteet vaikuttavat puiden kasvuun ja osaa käyttää tätä tietoa metsänhoidollisten ratkaisujen pohjana
-tuntee kotimaiset ja taloudellisesti tärkeimmät ulkomaiset puulajit sekä niiden olennaiset ekologiset vaatimukset
Sisältö (Opintojakso)
Ilmakuvatulkinta ja kuviointi, metsä- ja suotyyppien tunnistaminen, opaskasvien käyttö, maalajien määrittäminen maastossa, puulajien tunnistaminen, pituusbonitointi, puun kasvuun vaikuttavat tekijät, puulajien ekologiset vaatimukset, suunnistustaito
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson tentti 10.6.2017. Uusinnat sovittataan erikseen elokuulle 2017
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
kasvio ( 30%) , tentti 30 % (sisältäen myös kasvien/puiden/maalajien tunnistuksen), OMA metsä - projekti (40%).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot,parityö, maasto-opetus, maasto/ luokkaharjoitukset sekä itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Hotanen, J. 2008 Metsätyypit, -opas kasvupaikkojen luokitteluun. Metsäkustannus
Laine,J. 2012 Suotyypit ja turvekankaat, opas kasvupaikkojen tunnistamiseen. Metsäkustannus
Keto-Tokoi, P. Elävä metsämaa (moniste)
Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsälehti Kustannus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 50h
Itsenäinen opiskelu ja harjoitusten tekeminen noin 200 h
Sisällön jaksotus
Lähiopetuspäivät
8.4. kasvupaikat; metsätyypit, suotyypit
6.5. puulajit ja kasvien tunnistamisen perusteet
19.5. ilmakuvatulkinta ja suunnistus, metsätyypit
20.5. retkeily; metsätyypit ja kasvit
9.6. suot
10.6 retkeily ja tentti
Lähiopetuksen toteutukseen sisältyy säävaraus/ kasvukauden etenemiseen liittyvä varaus,joten lähiopetuspäivien ohjelma voi muuttua.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava Pirjo Puustjärven kanssa
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetuksen/maasto-opetuksen poissaolon korvaus sovittava Pirjo Puustjärven kanssa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa metsä- ja suotyyppejä ja tuntee olennaiset puiden kasvuun vaikuttavat tekijät. Tunnistaa maalajeja.
Osaa tehdä puustoon liittyviä havaintoja ilmakuvalta ja käyttää ilmakuvaa ja maastokarttaa apuna maastossa työskentelyssä.Tunnistaa kotimaiset puulajit.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi osaa määrittää maaalajit maastossa ja osaa käyttää kasvillisuutta apuna metsä- ja suotyyppien tunnistamisessa. Osaa tulkita ilmakuvaa ja suunnistaa maastossa vaivattomasti.Tietää puiden kasvuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa analysoida niiden välisiä suhteita.Tunnistaa kotimaiset ja tärkeimmät ulkomaiset puulajit.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisten lisäksi osaa käyttää maastohavaintoja ja teoriatietojaan kasvupaikan ominaisuuksein määrittelyssä. Tunnistaa kotimaiset puulajit myös kasvukauden ulkopuolella.