Forest Sites and Soils (10cr)
Code: 6M00CO92-3002
General information
- Enrolment period
- 30.01.2017 - 13.03.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.01.2017 - 10.06.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
Objectives (course unit)
The student:
- is able to identify forest site types and mire types and soil types in practice
- can interpret aerial images visually and also use a map for orienteering in the forest
-knows how the the conditions of forest sites affect the growth of trees and can use this information make silvicultural choices
- knows the native and economically significant exotic tree species grown in Finland and is familiar with their essential ecological requirements.
Content (course unit)
Intrpretation of aerial images, forming forest compartments, identification of forest site types and mire types, using indicator species, determing soils in the field, the bonitate method, factors affecting tree growth, the ecological requirement of different tree species, orienteering skills.
Exam schedules
Opintojakson tentti 10.6.2017. Uusinnat sovittataan erikseen elokuulle 2017
Assessment methods and criteria
kasvio ( 30%) , tentti 30 % (sisältäen myös kasvien/puiden/maalajien tunnistuksen), OMA metsä - projekti (40%).
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot,parityö, maasto-opetus, maasto/ luokkaharjoitukset sekä itsenäinen opiskelu
Learning materials
Hotanen, J. 2008 Metsätyypit, -opas kasvupaikkojen luokitteluun. Metsäkustannus
Laine,J. 2012 Suotyypit ja turvekankaat, opas kasvupaikkojen tunnistamiseen. Metsäkustannus
Keto-Tokoi, P. Elävä metsämaa (moniste)
Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsälehti Kustannus.
Student workload
Lähiopetus 50h
Itsenäinen opiskelu ja harjoitusten tekeminen noin 200 h
Content scheduling
Lähiopetuspäivät
8.4. kasvupaikat; metsätyypit, suotyypit
6.5. puulajit ja kasvien tunnistamisen perusteet
19.5. ilmakuvatulkinta ja suunnistus, metsätyypit
20.5. retkeily; metsätyypit ja kasvit
9.6. suot
10.6 retkeily ja tentti
Lähiopetuksen toteutukseen sisältyy säävaraus/ kasvukauden etenemiseen liittyvä varaus,joten lähiopetuspäivien ohjelma voi muuttua.
Completion alternatives
Sovittava Pirjo Puustjärven kanssa
Further information
Lähiopetuksen/maasto-opetuksen poissaolon korvaus sovittava Pirjo Puustjärven kanssa.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tunnistaa metsä- ja suotyyppejä ja tuntee olennaiset puiden kasvuun vaikuttavat tekijät. Tunnistaa maalajeja.
Osaa tehdä puustoon liittyviä havaintoja ilmakuvalta ja käyttää ilmakuvaa ja maastokarttaa apuna maastossa työskentelyssä.Tunnistaa kotimaiset puulajit.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellisen lisäksi osaa määrittää maaalajit maastossa ja osaa käyttää kasvillisuutta apuna metsä- ja suotyyppien tunnistamisessa. Osaa tulkita ilmakuvaa ja suunnistaa maastossa vaivattomasti.Tietää puiden kasvuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa analysoida niiden välisiä suhteita.Tunnistaa kotimaiset ja tärkeimmät ulkomaiset puulajit.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellisten lisäksi osaa käyttää maastohavaintoja ja teoriatietojaan kasvupaikan ominaisuuksein määrittelyssä. Tunnistaa kotimaiset puulajit myös kasvukauden ulkopuolella.