Skip to main content

Forest Sites and Soils (10cr)

Code: 6M00CO92-3002

General information


Enrolment period
30.01.2017 - 13.03.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.01.2017 - 10.06.2017
Implementation has ended.
Credits
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Pirjo Puustjärvi
Perttu Arminen
Person in charge
Pirjo Puustjärvi
Course
6M00CO92

Objectives (course unit)

The student:
- is able to identify forest site types and mire types and soil types in practice
- can interpret aerial images visually and also use a map for orienteering in the forest
-knows how the the conditions of forest sites affect the growth of trees and can use this information make silvicultural choices
- knows the native and economically significant exotic tree species grown in Finland and is familiar with their essential ecological requirements.

Content (course unit)

Intrpretation of aerial images, forming forest compartments, identification of forest site types and mire types, using indicator species, determing soils in the field, the bonitate method, factors affecting tree growth, the ecological requirement of different tree species, orienteering skills.

Exam schedules

Opintojakson tentti 10.6.2017. Uusinnat sovittataan erikseen elokuulle 2017

Assessment methods and criteria

kasvio ( 30%) , tentti 30 % (sisältäen myös kasvien/puiden/maalajien tunnistuksen), OMA metsä - projekti (40%).

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot,parityö, maasto-opetus, maasto/ luokkaharjoitukset sekä itsenäinen opiskelu

Learning materials

Hotanen, J. 2008 Metsätyypit, -opas kasvupaikkojen luokitteluun. Metsäkustannus
Laine,J. 2012 Suotyypit ja turvekankaat, opas kasvupaikkojen tunnistamiseen. Metsäkustannus
Keto-Tokoi, P. Elävä metsämaa (moniste)
Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsälehti Kustannus.

Student workload

Lähiopetus 50h
Itsenäinen opiskelu ja harjoitusten tekeminen noin 200 h

Content scheduling

Lähiopetuspäivät
8.4. kasvupaikat; metsätyypit, suotyypit
6.5. puulajit ja kasvien tunnistamisen perusteet
19.5. ilmakuvatulkinta ja suunnistus, metsätyypit
20.5. retkeily; metsätyypit ja kasvit
9.6. suot
10.6 retkeily ja tentti
Lähiopetuksen toteutukseen sisältyy säävaraus/ kasvukauden etenemiseen liittyvä varaus,joten lähiopetuspäivien ohjelma voi muuttua.

Completion alternatives

Sovittava Pirjo Puustjärven kanssa

Further information

Lähiopetuksen/maasto-opetuksen poissaolon korvaus sovittava Pirjo Puustjärven kanssa.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tunnistaa metsä- ja suotyyppejä ja tuntee olennaiset puiden kasvuun vaikuttavat tekijät. Tunnistaa maalajeja.
Osaa tehdä puustoon liittyviä havaintoja ilmakuvalta ja käyttää ilmakuvaa ja maastokarttaa apuna maastossa työskentelyssä.Tunnistaa kotimaiset puulajit.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisen lisäksi osaa määrittää maaalajit maastossa ja osaa käyttää kasvillisuutta apuna metsä- ja suotyyppien tunnistamisessa. Osaa tulkita ilmakuvaa ja suunnistaa maastossa vaivattomasti.Tietää puiden kasvuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa analysoida niiden välisiä suhteita.Tunnistaa kotimaiset ja tärkeimmät ulkomaiset puulajit.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisten lisäksi osaa käyttää maastohavaintoja ja teoriatietojaan kasvupaikan ominaisuuksein määrittelyssä. Tunnistaa kotimaiset puulajit myös kasvukauden ulkopuolella.

Go back to top of page