Tutkimuksellinen seminaarityo (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-45-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.01.2017 - 31.07.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2017 - 31.07.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Merja Repo
- Mari Koskimäki
- Raija Yliniemi
- Opintojakso
- 7S-45
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä
Sisältö (Opintojakso)
- Aiempaan tutkimukseen tutustuminen valitusta asiakasryhmästä, työorientaatiosta tai yhteiskunnallisesta ilmiöstä.
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy sosionomin työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
- Lastentarhaopettajan kelpoisuuden hankkivat tekevät tutkielmansa varhaiskasvatuksen teemoista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- seminaarityön ohjeistus liittyen sisältöön, kieleen ja raportin ulkoasuun
- tiedonhankinta
Oppimateriaalit
Seminaarityön tarkemmat ohjeet Tabulassa 16 aso-kotisivut
Tutustuminen opinnäytyön ohjeistoon ja arviointi kriteereihin kts. intaranet tai Tabula sivu Oppinnäytyö sosiaalialalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus, ohjaus 6 h
Tiedonhankinta 2h
Itsenäinen työskentely 100h
Sisällön jaksotus
Vk 4 Ohjeistus seminaarityöhön 24.1 klo 9.00-10.30
Tiedonhankinta (kirjasto) 24.1. klo 10.45-12.00
vk 7 13.2 klo 13.00-14.00 Äidinkielen ja raportin kirjoittamisen ohjeistus
Valmiin seminaarityön palautus Tabulaan 31.5.2017 tai 4.9.2017
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkimuksellinen seminaarityö integroidaan opinnäytetyöhön. Seminaarityö kannattaa tehdä samasta aiheesta, kun tuleva opinnäytetyö. Seminaarityön puitteissa voi paneutua aiheeseen ja selvittää lähdeaineistoa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- työn sisältö liian suppea
- raportti ei ole kirjoitettu ohjeiden mukaisesti - paljon virheitä ja puutteita
- rajaus epäselvä,
- otsikointi ei vastaa luvun sisältöä
- kielelliseen ilmaiosuun liittyviä ongelmia paljon
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - epäselvä
2. Lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - yksipuolista puolista, jäsentymätöntä
4. Aineiston kuvailu - pinnallista
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - puuttuu tai niukka
6. Kirjallinen ilmaisu- riittävää
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- puuttuu tai on niukkaa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä
2. Lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - jäsentynyt ja selkeä, keskeinen sisältö monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - hyvä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - pohtivaa
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyvä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä ja perusteltu
2. Lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, ei pelkkää referaattia
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - selkeä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - kriittisesti reflektoiva
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyviä ja raikkaita näkökulmia tuotu esiin