Yhteisöllinen opettajuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2X00CG27-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.06.2017 - 19.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.09.2017 - 23.11.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Musiikki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 6 - 30
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat musiikkipedagogin työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opiskelija osaa
- yhdistää kasvatussosiologian perusteita yhteiskunnassa ja työyhteisössä toimimiseen
- yhdistää musiikkipedagogina toimimisen opettajan yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen vaikuttamistehtävään
- kuvaa yhteiskunnan ja työelämän osaamistarpeita sekä ottaa ne huomioon toimiessaan musiikkipedagogina erilaisten yhteisöjen jäsenenä
- tunnistaa koulutuksellisen tasa-arvon ja toimia sitä edistävällä tavalla
- kuvata median merkitystä yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kasvattajana
- tehdä oppilaitoksen toimintakulttuurianalyysin
- syventää opettajuuden kirjaansa
Sisältö (Opintojakso)
Keskeisenä asiana opintojakson opinnoissa on osallistava pedagogiikka ja opiskelijan identiteettityön tukeminen.
Ydinkysymyksiä, joihin etsitään vastauksia:
- millä tavalla kasvatussosiologian näkökulmat liittyvät opettajan työhon?
- mitkä ovat koulutuksen yhteiskunnalliset tehtävät?
- millä perusteella musiikkipedagogi on yhteiskunnallinen vaikuttaja?
- miten media vaikuttaa yhteiskunnassa?
Aika ja paikka
Torstaisin klo 9.00-12.15
Ajanjaksolla 7.9.2017 - 9.11.2017
Lukujärjestyksessä on tilatiedot.
Mahdolliset muutokset merkitään lukujärjestykseen (esim. tiloissa).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan kurssin aikana.
Opintojaksolla käytetään myös itse- ja vertaisarviointia.
TAMKin opettajankoulutuksen Opetussuunnitelman 2016 arviointitaulukkoa soveltuvin osin. Arviointi perustuu opettajan ydinosaamisiin: arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen, hyvinvointosaaminen.
Jos poissaoloja kontaktipäivistä yli puolet, opintojakso pitää pääsääntöisesti käydä uudestaan.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pääosin yhteisöllisiä ryhmätyömenetelmiä - yhteisöllistä oppimista.
Luentoja, itsenäistä opiskelua, yksilöllisiä tehtäviä, ryhmätehtäviä, kirjallisia tehtäviä (esseet), esityksiä, jne.
Oppimateriaalit
Opettajan ja opiskelijoiden yhdessä valitsemia ajankohtaisia opintojakson tavoitteisiin liittyviä julkaisuja.
Perusteos:
Antikainen, Koski ja Rinne. 2010. Kasvatussosiologia. 3. - 5. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op eli noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Lähiopetusta/-ohjausta on 36 tuntia, itsenäisen ja pienryhmätyöskentelyn osuus noin 100 tuntia.
Sisällön jaksotus
7.9.2017 Opintojakson sisältö ja tavoitteet. Tabula-pohja ja orientoituminen opintojakson sisältöön. Opetuksen aloitus.
14.9.2017 Sisältö informoidaan opintojen aloituksessa tarkemmin.
21.9.2017 Sisältö informoidaan opintojen aloituksessa tarkemmin.
28.9.2017 Sisältö informoidaan opintojen aloituksessa tarkemmin.
5.10.2017 Sisältö informoidaan opintojen aloituksessa tarkemmin.
12.10.2017 Sisältö informoidaan opintojen aloituksessa tarkemmin.
26.10.2017 Sisältö informoidaan opintojen aloituksessa tarkemmin.
2.11.2017 Sisältö informoidaan opintojen aloituksessa tarkemmin. Kaikki tehtävät pitää olla tehtynä.
9.11.2017 Lisäohjausta/-tuke opiskelijoille ja rästiin jääneiden suoritusten tekemistä (rästitunnit) - pakollinen niille, jotka eivät ole tehneet kaikkia suorituksia hyväksytysti 2.11.2017 mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojen tai osaamisen hyväksiluku.
Lisätietoja opiskelijoille
Jos poissaoloja kontaktipäivistä yli puolet, opintojakso pitää pääsääntöisesti käydä uudestaan.
Jokainen poissaolokerta korvataan kirjallisella tehtävällä. Tietenkin kaikki muut tehtävät on myös tehtävä hyväksytysti.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Opiskelija osallistunut aktiivisesti opetukseen, suorittanut annetut tehtävät tasokkaasti arviointiosaamiskriteereihin tarkasteltuna, refletoinut omaa oppimistaan näyttämällä osaamisen kehittymisen sekä osallistunut loppukeskusteluun.
Hylätty: Opiskelija ei ole suorittanut vaadittavia osuuksia opintojaksosta.