Sosionomin osaaminen lastensuojelussa (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-16-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2017 - 15.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.09.2017 - 17.10.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 65
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä
Sisältö (Opintojakso)
- Kansainväliset sopimukset ja julistukset, lapsen etu ja osallisuus, perhekohtaisuus, syrjäytyminen ja sen ehkäisy
- Lastensuojelulaki, sosiaalihuoltolaki, laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta
- Ehkäisevä työ ja perhepalvelut, lastensuojeluilmoitus ja -tarpeen selvitys, asiakassuunnitelma, avohuollon tukitoimet, kiireellinen sijoitus, huostaanotto, sijaishuolto, jälkihuolto, tehtävärakenne
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson sisältöjen hallinta osoitetaan opintojakson aikana rakentuvan seoveltavan ryhmätehtävän kautta.
Ryhmätyön vertais- ja itsearviointi sekä palautus ti 10.10.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointiin vaikuttaa:
- yleinen aktiivisuus lähiopetuksessa
- opintojakson sisältöjä soveltavan ryhmätehtävän arviointi arviointikriteerien mukaisesti
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-luennot
-harjoitukset
-yhteistoiminnallinen oppiminen
-case-työskentely
-vierailijat työelämästä
Opintojaksolla pyritään omaksumaan asiat soveltamisen ja käytännön esimerkkien kautta.
Oppimateriaalit
-Lastensuojelulaki 417/2007, Lastensuojelun käsikirja -verkkosivu
-Sosiaalihuoltolain soveltamisopas
-THL:n Lastensuojelun käsikirja: https://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja
-Opintojakson tabula-sivulla olevat, lastensuojelua ja lakia tarkemmin käsittelevät linkit ja materiaalit
VAPAAVALINNAISTA KIRJALLISUUTTA - NÄITÄ ENEMMÄN MODULISSA...
Arkimies, K. 2008. Terveisiä sijaisperheestä: yhdessä lapsen parhaaksi. Helsinki: Kirjapaja.
Heino, T. 2008. Lastensuojelun avohuolto ja perhetyö: kehitys, nykytila, haasteet ja kehittämisehdotukset. Selvitys Lastensuojelun kehittämisohjelmalle. Stakes. Työpapareita 9/2008.
Tanskanen, I. & Timonen-Kallio, E. (toim.) 2009. Lastensuojelun hyvät työkäytännöt. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 44.
Tanskanen, I. & Timonen-Kallio, E. (toim.) 2010. Lasten ja nuorten osallisuuden tukeminen lastensuojelutyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 51.
Lastensuojelun laatusuositus. Työryhmän esitys. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2013: 20. Soveltuvin osin.
Toimiva lastensuojelu. Selvitysryhmän loppuraportti. Sosiaali- ja terterveysministeriön raportteja ja muistioita 2013: 19. Soveltuvin osin.
Eronen, T. 2013. Viisi vuotta huostaanotosta. Seurantatutkimus huostaanotettujen lasten institutionaalisista poluista. THL:n raportti 4.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko opintojakso 3 op = 81 h
Lähiopetus 9 x 4 h = 36 h = n.1,5 op
Itsenäinen työskentely (materiaalien lukeminen, ryhmätyö, tutustumiskäynti?) 45 h = n. 1,5 op
Sisällön jaksotus
7.9.: 1. aloitus ja mielikuvat
8.9.: 2. periaatteet
13.9.: 3. sosiaalihuollon perhepalvelut ja asiakkuuden alku
20.9.: 4. perhepalvelut - soveltava työskentely
20.9.: 5. perhepalvelut - vierailijat
28.9.: 6. lastensuojelun asiakkuus: avo- ja sijaishuolto
4.10.: 7. avo- ja sijaishuolto - soveltaminen
5.10.: 8. avo- ja sijaishuolto - vierailijat
10.10.: 9. ryhmätehtävän vertais- ja itsearviointi, lopetus - palaute
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisuus suorittaa kesäopintoina 2017 - ilmoittautuminen loppunut toukokuun lopussa 2017.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia lapsiperhepalvelujen eri osista.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu pääasiallisesti 16so -ryhmälle!! Muiden otettava ensin yhteys A-P Uddiin!
Opintojakson lopussa - viimeistään 13.10. - annettava sähköinen opintojaksopalaute on edellytys suoritusmerkinnälle.
Opintojaksolla on TABULA -sivu, josta löytyvät materiaalit ja tehtävänannot - linkki Pakissa!
HUOM! Soveltavan ryhmätehtävän vuoksi myös tunneilla olisi hyvä ryhmässä aina olla mukana ainakin 1 tietokone!!
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- lastensuojelun arvolähtökohdat, periaatteet, asiakasprosessi tai järjestämisen muodot ovat epäselviä tai ymmärretty väärin
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa kuvata lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yleisellä tasolla
- osaa nimetä lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön pääkohdat
- osaa nimetä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa soveltaa lastensuojelun arvolähtökohtia ja eettisiä periaatteita sekä analysoida niiden lastensuojelutyön merkitystä eri tasoilla
- osaa soveltaa lastensuojelun ja perhetyön lainsäädäntöä
- osaa analysoida, perustella ja soveltaa sosionomin roolia ja osaamista lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheissa ja järjestämismuodoissa