Skip to main content

Child Welfare and Child Welfare Methods (3 cr)

Code: 7S-16-3012

General information


Enrolment period
02.07.2017 - 15.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.09.2017 - 17.10.2017
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 65
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Anssi-Pekka Udd
Person in charge
Anssi-Pekka Udd
Course
7S-16

Objectives (course unit)

Students
- are able to define the values and ethical principles of child welfare and its significance on an individual, communal and societal level
- are able to explain the essential contents of legislation on child welfare and family work
- are able to describe the different stages of client process in child welfare, the forms of organizing child welfare, and the role of Bachelor of Social Services in them

Content (course unit)

- Global declarations and ethical principles, the interests and social participation of children, family-oriented approach, the past, present and future of child welfare
- Key legislation on child welfare, services and benefits
- Preventive child welfare, child and family-based child welfare – preventive work, clients in child protection services, forms of support in non-institutional services, family foster care, institutional care, and aftercare

Exam schedules

Opintojakson sisältöjen hallinta osoitetaan opintojakson aikana rakentuvan seoveltavan ryhmätehtävän kautta.
Ryhmätyön vertais- ja itsearviointi sekä palautus ti 10.10.

Assessment methods and criteria

Opintojakson arviointiin vaikuttaa:
- yleinen aktiivisuus lähiopetuksessa
- opintojakson sisältöjä soveltavan ryhmätehtävän arviointi arviointikriteerien mukaisesti

Assessment scale

0-5

Teaching methods

-luennot
-harjoitukset
-yhteistoiminnallinen oppiminen
-case-työskentely
-vierailijat työelämästä
Opintojaksolla pyritään omaksumaan asiat soveltamisen ja käytännön esimerkkien kautta.

Learning materials

-Lastensuojelulaki 417/2007, Lastensuojelun käsikirja -verkkosivu
-Sosiaalihuoltolain soveltamisopas
-THL:n Lastensuojelun käsikirja: https://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja
-Opintojakson tabula-sivulla olevat, lastensuojelua ja lakia tarkemmin käsittelevät linkit ja materiaalit
VAPAAVALINNAISTA KIRJALLISUUTTA - NÄITÄ ENEMMÄN MODULISSA...
Arkimies, K. 2008. Terveisiä sijaisperheestä: yhdessä lapsen parhaaksi. Helsinki: Kirjapaja.
Heino, T. 2008. Lastensuojelun avohuolto ja perhetyö: kehitys, nykytila, haasteet ja kehittämisehdotukset. Selvitys Lastensuojelun kehittämisohjelmalle. Stakes. Työpapareita 9/2008.
Tanskanen, I. & Timonen-Kallio, E. (toim.) 2009. Lastensuojelun hyvät työkäytännöt. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 44.
Tanskanen, I. & Timonen-Kallio, E. (toim.) 2010. Lasten ja nuorten osallisuuden tukeminen lastensuojelutyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 51.
Lastensuojelun laatusuositus. Työryhmän esitys. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2013: 20. Soveltuvin osin.
Toimiva lastensuojelu. Selvitysryhmän loppuraportti. Sosiaali- ja terterveysministeriön raportteja ja muistioita 2013: 19. Soveltuvin osin.
Eronen, T. 2013. Viisi vuotta huostaanotosta. Seurantatutkimus huostaanotettujen lasten institutionaalisista poluista. THL:n raportti 4.

Student workload

Koko opintojakso 3 op = 81 h
Lähiopetus 9 x 4 h = 36 h = n.1,5 op
Itsenäinen työskentely (materiaalien lukeminen, ryhmätyö, tutustumiskäynti?) 45 h = n. 1,5 op

Content scheduling

7.9.: 1. aloitus ja mielikuvat
8.9.: 2. periaatteet
13.9.: 3. sosiaalihuollon perhepalvelut ja asiakkuuden alku
20.9.: 4. perhepalvelut - soveltava työskentely
20.9.: 5. perhepalvelut - vierailijat
28.9.: 6. lastensuojelun asiakkuus: avo- ja sijaishuolto
4.10.: 7. avo- ja sijaishuolto - soveltaminen
5.10.: 8. avo- ja sijaishuolto - vierailijat
10.10.: 9. ryhmätehtävän vertais- ja itsearviointi, lopetus - palaute

Completion alternatives

Mahdollisuus suorittaa kesäopintoina 2017 - ilmoittautuminen loppunut toukokuun lopussa 2017.

Practical training and working life cooperation

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia lapsiperhepalvelujen eri osista.

Further information

Opintojakso on tarkoitettu pääasiallisesti 16so -ryhmälle!! Muiden otettava ensin yhteys A-P Uddiin!
Opintojakson lopussa - viimeistään 13.10. - annettava sähköinen opintojaksopalaute on edellytys suoritusmerkinnälle.
Opintojaksolla on TABULA -sivu, josta löytyvät materiaalit ja tehtävänannot - linkki Pakissa!
HUOM! Soveltavan ryhmätehtävän vuoksi myös tunneilla olisi hyvä ryhmässä aina olla mukana ainakin 1 tietokone!!

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- lastensuojelun arvolähtökohdat, periaatteet, asiakasprosessi tai järjestämisen muodot ovat epäselviä tai ymmärretty väärin

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa kuvata lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yleisellä tasolla
- osaa nimetä lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön pääkohdat
- osaa nimetä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa soveltaa lastensuojelun arvolähtökohtia ja eettisiä periaatteita sekä analysoida niiden lastensuojelutyön merkitystä eri tasoilla
- osaa soveltaa lastensuojelun ja perhetyön lainsäädäntöä
- osaa analysoida, perustella ja soveltaa sosionomin roolia ja osaamista lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheissa ja järjestämismuodoissa

Go back to top of page