Skip to main content

Encountering Clients of Social Services (3 cr)

Code: 7S00CC68-3007

General information


Enrolment period
02.07.2017 - 30.04.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2017 - 31.07.2018
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 75
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Anssi-Pekka Udd
Hanna-Kaisa Korpikoski
Person in charge
Anssi-Pekka Udd
Course
7S00CC68

Objectives (course unit)

Opiskelija
- osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.

Content (course unit)

- Ennakkoluulot ja asenteet, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, tehtävärakenteet
- Syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus ja osallisuus yksilötasolla
- Reflektio toiminnan eri vaiheissa, teoria käytännön jäsentämisessä ja ymmärtämisessä
- Tavoitteiden asettaminen, palautteen antaminen, vastaanottaminen ja huomioiminen, arviointitaidot, omien näkemysten esilletuominen, kuunteleminen ja toisten näkemysten kunnioittaminen,
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, omat roolit ja taidot ryhmän ja yhteisön jäsenenä, työyhteisö ja siinä toimiminen

Exam schedules

Pienryhmien itse suunnittelmien ja toteuttamien ryhmätuotosten esittely koko vuosikurssille tammikuussa 2018 ja henkilökohtaisten 2. vuoden kasvuyhteenvetojen esittely pienryhmissä toukokuussa 2018.

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu kolmeen kokonaisuuteen:
1) PAKOLLISET ja AKTIIVISET läsnäolot lähikerroilla - pakollisten poissaolojen osalta sovitaan mahdollisista korvaavuuksista oman pienryhmäopettajan JA ryhmän kanssa
2) pienryhmien oman ryhmätuotoksen suunnitteluun, toteutukseen JA esittämiseen osallistuminen aktiivisesti
3) henkilökohtaisen ammatillisen kasvun yhteenvedon hyväksytty tekeminen ja esittäminen opintojakson tavoitteet täyttäen

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

- pienryhmäpedagogiikka
- yhteistoiminnallisuus
- osallinen, kokemuksellinen ja dialoginen pedagogiikka
- prosessityöskentely (oman kasvun analyysi ammatillisen kasvun teemojen ja ryhmäprosessin kautta)
Vuosi koostuu sisällöllisesti ensimmäisen vuoden tapaan henkilökohtaisen kasvuprosessin dokumentoinnista vuoden aikana sekä vapaamuotoisesta yhteenvedosta ja esittelystä lukuvuoden päätteeksi.
Lisäksi 2. vuotena lähdemme viemään ryhmäprosesseja eteenpäin ammatillisen kasvun kuvion teemojenkin mukaisesti TOIMIMALLA - pienryhmät tekevät "pienryhmätuotoksen", jossa opetellaan samalla ammatillisen kasvun teemoista mm. "suunnitelmallisuutta", "reflektointia toiminnan eri vaiheissa" jne.

Learning materials

- henkilökohtaista kasvua ohjaavat materiaalit

Student workload

Kokonaisuus: 3 op = 81 h
Lähiopetus: 40 h = n. 1,5 op
Itsenäinen kasvun prosessointi+ryhmätuotoksen teko+lähikertojen alustukset tms.: 41 h = n. 1,5 op

Content scheduling

12.9. YHTEINEN ALOITUS 8 h - toteutus, toimintaa yhdessä, ryhmäprosessin aloitus, oppimissopimukset
3.10. 4 h oppimissopimuksia pienryhmissä, ryhmäprosessin ohjausta+suunnitelman esittäminen
8.11. 4 h ryhmäprosessin ohjausta
14.12. klo 12 alkaen - yhteisön joulunviettoa yhdessä vapaamuotoisesti+sosionomikoulutuksen 20-v. juhlat H0-käytävällä
YHT. 20 h
----------------------------------
18.1. 4 h vuoden aloitus pienryhmissä, 3. vuoden kohtaaminen - vaikuttamistehtävien esittelyt
15.2. 4 h ryhmäprojektien esittelyt - ryhmädynamiikka
19.3. 4 h työyhteisössä toimiminen, harjoitteluun valmistautuminen - osaamisen reflektio (CV)
18.4. 4+4 h harjoittelureflektiota puolivälissä harkkaa
25.5. 4 h KASVUYHTEENVETOJEN ESITTELYT
YHT. 20 h

Completion alternatives

Opintojaksoa ei voida lukea hyväksi, eikä suorittaa muilla tavoilla.

Practical training and working life cooperation

Pienryhmien vapaamuotoiset ryhmätuotokset on mahdollista sitoa työelämään ja ammatillisen kasvun teemojen käsittelyssä voidaan käyttää työelämätahoja.
Pienryhmiä hyödynnetään myös kevään harjoittelun osalta henkilökohtaisen osaamisen pohdinnassa sekä harjoitteluaikaisen reflektiotapaamisen muodossa.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- kasvun yhteenveto lukuvuoden lopussa opintojakson tavoitteiden suuntaisesti jää kuvailun tasolle ilman reflektiivistä otetta
- opiskelija ei osallistu lähikerroille tai pienryhmätuotoksen tekemiseen

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.

Go back to top of page