Siirry suoraan sisältöön

Sosionomina kohtaamassa asiakkaita ja työyhteisöjä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00CC68-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2017 - 30.04.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2017 - 31.07.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 75
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Anssi-Pekka Udd
Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Anssi-Pekka Udd
Opintojakso
7S00CC68

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.

Sisältö (Opintojakso)

- Ennakkoluulot ja asenteet, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, tehtävärakenteet
- Syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus ja osallisuus yksilötasolla
- Reflektio toiminnan eri vaiheissa, teoria käytännön jäsentämisessä ja ymmärtämisessä
- Tavoitteiden asettaminen, palautteen antaminen, vastaanottaminen ja huomioiminen, arviointitaidot, omien näkemysten esilletuominen, kuunteleminen ja toisten näkemysten kunnioittaminen,
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, omat roolit ja taidot ryhmän ja yhteisön jäsenenä, työyhteisö ja siinä toimiminen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Pienryhmien itse suunnittelmien ja toteuttamien ryhmätuotosten esittely koko vuosikurssille tammikuussa 2018 ja henkilökohtaisten 2. vuoden kasvuyhteenvetojen esittely pienryhmissä toukokuussa 2018.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu kolmeen kokonaisuuteen:
1) PAKOLLISET ja AKTIIVISET läsnäolot lähikerroilla - pakollisten poissaolojen osalta sovitaan mahdollisista korvaavuuksista oman pienryhmäopettajan JA ryhmän kanssa
2) pienryhmien oman ryhmätuotoksen suunnitteluun, toteutukseen JA esittämiseen osallistuminen aktiivisesti
3) henkilökohtaisen ammatillisen kasvun yhteenvedon hyväksytty tekeminen ja esittäminen opintojakson tavoitteet täyttäen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- pienryhmäpedagogiikka
- yhteistoiminnallisuus
- osallinen, kokemuksellinen ja dialoginen pedagogiikka
- prosessityöskentely (oman kasvun analyysi ammatillisen kasvun teemojen ja ryhmäprosessin kautta)
Vuosi koostuu sisällöllisesti ensimmäisen vuoden tapaan henkilökohtaisen kasvuprosessin dokumentoinnista vuoden aikana sekä vapaamuotoisesta yhteenvedosta ja esittelystä lukuvuoden päätteeksi.
Lisäksi 2. vuotena lähdemme viemään ryhmäprosesseja eteenpäin ammatillisen kasvun kuvion teemojenkin mukaisesti TOIMIMALLA - pienryhmät tekevät "pienryhmätuotoksen", jossa opetellaan samalla ammatillisen kasvun teemoista mm. "suunnitelmallisuutta", "reflektointia toiminnan eri vaiheissa" jne.

Oppimateriaalit

- henkilökohtaista kasvua ohjaavat materiaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus: 3 op = 81 h
Lähiopetus: 40 h = n. 1,5 op
Itsenäinen kasvun prosessointi+ryhmätuotoksen teko+lähikertojen alustukset tms.: 41 h = n. 1,5 op

Sisällön jaksotus

12.9. YHTEINEN ALOITUS 8 h - toteutus, toimintaa yhdessä, ryhmäprosessin aloitus, oppimissopimukset
3.10. 4 h oppimissopimuksia pienryhmissä, ryhmäprosessin ohjausta+suunnitelman esittäminen
8.11. 4 h ryhmäprosessin ohjausta
14.12. klo 12 alkaen - yhteisön joulunviettoa yhdessä vapaamuotoisesti+sosionomikoulutuksen 20-v. juhlat H0-käytävällä
YHT. 20 h
----------------------------------
18.1. 4 h vuoden aloitus pienryhmissä, 3. vuoden kohtaaminen - vaikuttamistehtävien esittelyt
15.2. 4 h ryhmäprojektien esittelyt - ryhmädynamiikka
19.3. 4 h työyhteisössä toimiminen, harjoitteluun valmistautuminen - osaamisen reflektio (CV)
18.4. 4+4 h harjoittelureflektiota puolivälissä harkkaa
25.5. 4 h KASVUYHTEENVETOJEN ESITTELYT
YHT. 20 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voida lukea hyväksi, eikä suorittaa muilla tavoilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Pienryhmien vapaamuotoiset ryhmätuotokset on mahdollista sitoa työelämään ja ammatillisen kasvun teemojen käsittelyssä voidaan käyttää työelämätahoja.
Pienryhmiä hyödynnetään myös kevään harjoittelun osalta henkilökohtaisen osaamisen pohdinnassa sekä harjoitteluaikaisen reflektiotapaamisen muodossa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- kasvun yhteenveto lukuvuoden lopussa opintojakson tavoitteiden suuntaisesti jää kuvailun tasolle ilman reflektiivistä otetta
- opiskelija ei osallistu lähikerroille tai pienryhmätuotoksen tekemiseen

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.

Siirry alkuun