Encountering Clients of Social Services (3 cr)
Code: 7S00CC68-3007
General information
- Enrolment period
- 02.07.2017 - 30.04.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2017 - 31.07.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 75
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Anssi-Pekka Udd
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Person in charge
- Anssi-Pekka Udd
- Course
- 7S00CC68
Objectives (course unit)
Opiskelija
- osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.
Content (course unit)
- Ennakkoluulot ja asenteet, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, tehtävärakenteet
- Syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus ja osallisuus yksilötasolla
- Reflektio toiminnan eri vaiheissa, teoria käytännön jäsentämisessä ja ymmärtämisessä
- Tavoitteiden asettaminen, palautteen antaminen, vastaanottaminen ja huomioiminen, arviointitaidot, omien näkemysten esilletuominen, kuunteleminen ja toisten näkemysten kunnioittaminen,
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, omat roolit ja taidot ryhmän ja yhteisön jäsenenä, työyhteisö ja siinä toimiminen
Exam schedules
Pienryhmien itse suunnittelmien ja toteuttamien ryhmätuotosten esittely koko vuosikurssille tammikuussa 2018 ja henkilökohtaisten 2. vuoden kasvuyhteenvetojen esittely pienryhmissä toukokuussa 2018.
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu kolmeen kokonaisuuteen:
1) PAKOLLISET ja AKTIIVISET läsnäolot lähikerroilla - pakollisten poissaolojen osalta sovitaan mahdollisista korvaavuuksista oman pienryhmäopettajan JA ryhmän kanssa
2) pienryhmien oman ryhmätuotoksen suunnitteluun, toteutukseen JA esittämiseen osallistuminen aktiivisesti
3) henkilökohtaisen ammatillisen kasvun yhteenvedon hyväksytty tekeminen ja esittäminen opintojakson tavoitteet täyttäen
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
- pienryhmäpedagogiikka
- yhteistoiminnallisuus
- osallinen, kokemuksellinen ja dialoginen pedagogiikka
- prosessityöskentely (oman kasvun analyysi ammatillisen kasvun teemojen ja ryhmäprosessin kautta)
Vuosi koostuu sisällöllisesti ensimmäisen vuoden tapaan henkilökohtaisen kasvuprosessin dokumentoinnista vuoden aikana sekä vapaamuotoisesta yhteenvedosta ja esittelystä lukuvuoden päätteeksi.
Lisäksi 2. vuotena lähdemme viemään ryhmäprosesseja eteenpäin ammatillisen kasvun kuvion teemojenkin mukaisesti TOIMIMALLA - pienryhmät tekevät "pienryhmätuotoksen", jossa opetellaan samalla ammatillisen kasvun teemoista mm. "suunnitelmallisuutta", "reflektointia toiminnan eri vaiheissa" jne.
Learning materials
- henkilökohtaista kasvua ohjaavat materiaalit
Student workload
Kokonaisuus: 3 op = 81 h
Lähiopetus: 40 h = n. 1,5 op
Itsenäinen kasvun prosessointi+ryhmätuotoksen teko+lähikertojen alustukset tms.: 41 h = n. 1,5 op
Content scheduling
12.9. YHTEINEN ALOITUS 8 h - toteutus, toimintaa yhdessä, ryhmäprosessin aloitus, oppimissopimukset
3.10. 4 h oppimissopimuksia pienryhmissä, ryhmäprosessin ohjausta+suunnitelman esittäminen
8.11. 4 h ryhmäprosessin ohjausta
14.12. klo 12 alkaen - yhteisön joulunviettoa yhdessä vapaamuotoisesti+sosionomikoulutuksen 20-v. juhlat H0-käytävällä
YHT. 20 h
----------------------------------
18.1. 4 h vuoden aloitus pienryhmissä, 3. vuoden kohtaaminen - vaikuttamistehtävien esittelyt
15.2. 4 h ryhmäprojektien esittelyt - ryhmädynamiikka
19.3. 4 h työyhteisössä toimiminen, harjoitteluun valmistautuminen - osaamisen reflektio (CV)
18.4. 4+4 h harjoittelureflektiota puolivälissä harkkaa
25.5. 4 h KASVUYHTEENVETOJEN ESITTELYT
YHT. 20 h
Completion alternatives
Opintojaksoa ei voida lukea hyväksi, eikä suorittaa muilla tavoilla.
Practical training and working life cooperation
Pienryhmien vapaamuotoiset ryhmätuotokset on mahdollista sitoa työelämään ja ammatillisen kasvun teemojen käsittelyssä voidaan käyttää työelämätahoja.
Pienryhmiä hyödynnetään myös kevään harjoittelun osalta henkilökohtaisen osaamisen pohdinnassa sekä harjoitteluaikaisen reflektiotapaamisen muodossa.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- kasvun yhteenveto lukuvuoden lopussa opintojakson tavoitteiden suuntaisesti jää kuvailun tasolle ilman reflektiivistä otetta
- opiskelija ei osallistu lähikerroille tai pienryhmätuotoksen tekemiseen
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.