Sosiaalipedagogiikan ja sosiaalityön työorientaatiot (5op)
Toteutuksen tunnus: 7S00CW66-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2016 - 16.02.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2017 - 07.04.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Juha Santala
- Tapio Salomäki
- Eeva-Mari Miettinen
- Opintojakso
- 7S00CW66
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- Tietää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
- Tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
- Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
- Osaa reflektoida omia arvojansa ja omaa toimintaansa suhteessa sosiaalipedagogisen työorientaation lähtökohtiin
- Ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
- Ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä.
- Osaa selittää eriarvoisuuden synnyn peruslähtökohdat
Sisältö (Opintojakso)
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot ja toimintamuodot
- Ennaltaehkäisevä, kuntouttava, yhteisöllinen ja rakenteellinen sosiaalityö
- Sosiaalipedagogiikan lähestymistavat ja peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio
- Sorrettujen pedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen,
- Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
- Yhteisöllisyys, osallisuus, dialogi ja toiminnallisuus sosiaalialan työn lähtökohtina
Aika ja paikka
16.2.2017-7.4.2017
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
30.3.2017 klo 13-16 luentotentti
kirjallisuustentti tenttiterraariossa
Tarkennetaan kurssin alussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
A) Luento- ja kirjallisuustentit 1-5
B) Keskusteluessee pareittain, vertaisarviointi hyv/hyl
C) Toiminnallinen osuus: hyv/hyl
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tarkennetaan kurssin alussa
A) Luento- ja kirjallisuustentti yhdessä sovittavana ajankohtana sekä oppimistehtävät.
B) Keskusteluessee pareittain, vertaisarviointi
C) Toiminnallinen osuus: Helmihulinat, Eläväkirjasto tai Sosiaalipedagogiikan päivät
D) Vapaavalintaisinfo
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
1) Freire: Sorrettujen pedagogiikka.
2) Sosiaalipedagogiikan artikkelimateriaali ( Tabula )
3) Luennot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h
lähiopetus 44h
toiminnallinen osuus 16h
keskusteleva essee ja vertaisarviointi 16h
kirjallisuus ja tentit 59h
Sisällön jaksotus
Tarkennetaan kurssin alussa.
Aika Tila Kuvaus
16.02.2017 13.00 - 16.00 G00-10 Kurssin aloitus ja toiminnallisen osuuden ryhmien orientaatio
20.02.2017 13.00 - 16.00 Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan orientaatiot / Juha
23.02.2017 09.00 - 12.00 Ryhmä A /Juha
24.02.2017 09.00 - 12.00 Ryhmä C /Juha ja Ryhmä B /Eevi
24.2.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä B /Juha
06.03.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä A /Eevi ja Ryhmä B /Tapsa
09.03.2017 09.00 - 12.00 Ryhmä C /Eevi ja Ryhmä A /Tapsa
09.03.2017 13.00 - 16.00 Ryhmä C /Tapsa
15.03.2017 09.00 - 12.00 Sosiaalityön lähtökohdat /Juha
16.03.2017 13.00 - 16.00 Sosiaalipedagogiikka käytännön sosiaalityössä /Juha
17.03.2017 09.00 - 12.00 Sosiaalipedagogiikan käsitteistä /Eevi
23.03.2017 09.00 - 12.00 Sosiaalipedagoginen kasvatus /Tapsa
23.3.2017 13.00 - 16.00 Sosiaalipedagogiikan ajankohtaisia /Tapsa
30.03.2017 13.00 - 16.00 Luentotentti/ Eevi
03.04.2017 13.00 - 16.00 Kurssin päätös/Eevi
(06.04.2017 09.00 - 16.00 Sosiaalipedagogiikan päivät Mikkeli)
(07.04.2017 09.00 - 16.00 Sosiaalipedagogiikan päivät Mikkeli)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toiminnallinen osuus yhteistyötahojen kanssa. Helmihulinat, Eläväkirjasto tai Sosiaalipedagogiikan päivät
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kykenee luomaan kohtuullisen kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä
Tyydyttävä
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsiteet ja toimintatavat
Hyvä
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-laisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään
Kiitettävä
Kykenee luomaan kohtuullisen kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta