Varhaiskasvatus ja päivähoito (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-29-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2016 - 01.02.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2017 - 31.07.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Tapio Salomäki
- Raija Yliniemi
- Opintojakso
- 7S-29
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.
Sisältö (Opintojakso)
Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
- Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
- Vaihtoehtoiset pedagogiikat
- Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen oppimisen tukijana
- Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
- Pedagoginen suunnittelu (varhaiskasvatussuunnitelma)
- Lapsen oppimisympäristöt
- Sisällölliset orientaatiot
- Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
- Päivähoidon eri muodot, laatu ja arviointi
- Kasvatuskumppanuus ja moniammatillinen verkostotyö
Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Raijan osuuden tentti
Raijan osuuden tenttipäivät, josta voit valita itsellesi sopivan.
23.2 klo 10.00- 13.00
13.4. klo 13.00-16.00,
26.4 klo 12.00-15.00
Oppimateriaali ja kirjallisuus
Yksilötentti
Hujala & Turja (toim)Varhaiskasvatuksen käsikirja.
Kronqvist& Kumpulainen Lapsuuden oppimisympäristöt. Luvut 1- 3.
Luentomateriaali
Tenttien ajankohdat
Sovitaan yhdessä 11.1
Tentti toteutetaan niin, että opiskelija voi tehdä tenttiin 1 A4 sivun muistiinpanot
” lunttilapun”, jota voi hyödyntää vastatessaan tenttikysymyksiin. Tentissä on 2 kysymystä joihin pyydetään esseevastaus
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi ja arviointiperusteet Raijan osuuden tentistä
Toteutus: "Asteikko 0-5"
Tentti arvioiodaan 0-5.
Arvionnin kriteerit ovat :
1.vastausten rajaus, jäsentyneisyys
2 olennaisten seikkojen valinta kokonaisuudesta ja sisällön monipuolisuus
3 tiedon soveltaminen, , kantaaottaminen , omiin kokemuksiin reflektointi
4 käsitteiden selkeys, alkuperäisen merkityksen esille tuleminen - kattavuus ja tiiviys
Raijan osuuden tenttipäivät, josta voit valita itsellesi sopivan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus
Ennakkotehtävä
Tentti
Etätehtävät
Oppimateriaalit
Tabulassa sivuilla 15so VPmoduli
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi kokonaisuudessaan 8x27h = 216h
Tapion osuus 3x 27h = 81h josta kontaktiopetusta 28h ja itsenäiset tehtävät 53h
Raijan osuus 4x27h= 108h josta kontaktiopetus 54h, ennakkotehtävä ja tentti 54h
1op kehityspsykologiaa 27h josta 8h kontaktiopetusta ja 19h itsenäiseentehtävään opettaja selviää myöhemmin
Sisällön jaksotus
Moduliopintojen kontaktiopetus keskiviikkoisin vk 2 - vk 10 ( ei viikolla 9).
Vk 2: 11.1 Raija ap ja ip
Vk3: 18.1 Katja ap Tapio ip
Vk4 25.1: Raija ap ja ip Leena Peltola
Vk5 1.2 Raija ap ja Tapio ip
Vk6 8.2 Raija ja Katja ap ja ip Leena Peltola
VK7 15.2 Raija ja Katja ap ja Tapio ip
VK 8 22.2 Virve Savolainen , Monikulttuurinen varhaiskasvatus ap ja Raija ip
VK 9: hiihtoloma
Vk10 8.3 : Raija ap ja Tapio ip
Pieniä muutoksia tulee, koska tästä puuttuu 1-2 kertaa kehityspsykologiaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Moduli opinnot liittyvät edistyneen osaamisen harjoitteluun