Siirry suoraan sisältöön

Aluesuunnitteluprojekti (8 op)

Toteutuksen tunnus: 5R00CJ97-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2017 - 29.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.08.2017 - 14.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Lähiosuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusarkkitehti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
englanti
Koulutus
Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Elina Ritola
Kirsi Saarinen
Eveliina Asikainen
Minna Nyström
Vastuuhenkilö
Minna Nyström
Opintojakso
5R00CJ97

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojaksolla opiskelija tutustuu maankäytön suunnittelun ja yhdyskuntasuunnittelun perusteisiin ja historiaan. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää yhdyskuntasuunnittelun merkityksen arkkitehtisuunnittelun perustana.
Opiskelija osaa laatia pientaloalueen aluesuunnitelmaluonnoksen.

Sisältö (Opintojakso)

Maiseman ja rakennetun ympäristön analysoinnin perusteet ja menetelmät.
Yhdyskuntasuunnittelun perusteet.
Yhdyskuntasuunnittelun historia.
Englannin opinnot on integroitu opintojakson sisältöön

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Perustiedot materiaaleista, rakenteista ja suunnittelusta.

Aika ja paikka

Lukujärjestyken mukaan

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Englannin osalta pidetään sanakoe kurssin lopussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. 80% läsnäolo lähiopetustunneilla on pakollinen.
Läsnäolo krittiikkitilaisuuksissa pakollinen.
Harjoitustyöt pitää palauttaa ajallaan. Poikkeukset vain erittäin perustelluista syistä ja jos asiasta on sovittu opettajan kanssa etukäteen.
Suullinen ja / tai kirjallinen opettajan arviointi ja vertaisarviointi kritiikkitilaisuuksissa (suomi & englanti)
Englannin koti-/etätehtävät
Arvosana 0 - 5 osaamistason mukaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Projektimuotoinen opiskelu.
Oppimispäiväkirja ja tuntikirjanpito.
Opintojakson työskennellään tiimeissä ja tehdään koko opintojakson ajan vaiheittain etenevää projektityötä Archicad-suunnitteluohjelmalla.
Pientaloanalyysi.
Lisäksi lähiopetusta, projektityöseminaareja ja kritiikkitilaisuuksia.
Opetus suomeksi ja englanniksi.

Opintojakso nivoutuu suurelta osin yhteen Yhdyskuntasuunnittelun perusteet -opintojakson kanssa.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 8 op. Opiskelijan työmäärä on 27 h / op.

Sisällön jaksotus

Opintojakson jaksotus esitellään kurssin alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailuluentoja
Yhteistyötä Tampereen kaupungin kaavoitusosaston kanssa tai muiden kuntien kanssa

Kansainvälisyys

Luennoitsijoina kansainvälisiä vaihto-opettajia mahdollisuuksien mukaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Esitietovaatimukset: Suunnittelutyön perusteet, Arkkitehtuurin perusteet, Suunnitteluprojekti 1, Englannin peruskieliopinnot tai vastaavat tiedot.
Kurssilla on käytössä Tabula, jossa materiaali digitaalisessa muodossa.
Englannin osuudessa harjoitellaan erityisesti suullisia taitoja - keskustelua, neuvottelua ja esiintymistä, sekä oman alan sanaston hallintaa.
Opetuksessa painotetaan laadukkaan suunnittelun merkitystä, joka edesauttaa osaltaan kestävää kehitystä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja, jolloin ryhmätyö ei onnistu. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi kykene soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole lainkaan paneuduttu.
Englanti: Opiskelija
• Ei selviydy työelämän yleisistä ja alakohtaisista keskustelutilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos on liian niukkaa ja/tai vaikea ymmärtää.
• Ei pysty osallistumaan vuorovaikutukseen, koska opiskelijalla on ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta.
• Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä. Kirjoittaa irrallisia lauseita ja ajatuksia.
• Ääntäminen erittäin vaikeasti ymmärrettävää. Muiden kielten vaikutus on häiritsevää.
• Hallitsee erittäin suppean oman alan ja yleiskielen sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumiseen.
• Käyttää kieliopin perusrakenteitakin puutteellisesti. Ongelmia erottaa sanaluokkia toisistaan. Taivuttaa usein sanoja väärin.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja, jolloin oma osuus ryhmätyöstä jää vähäiseksi. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Englanti: Opiskelija
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista.
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin.
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille.
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi.
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa.
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi.
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita.
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä, kuten ilmaiset sanakirjat.
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on vähän poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä (ryhmätyössä) on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Englanti: Opiskelija
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti.
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti.
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä.
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi.
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu.
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat.
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti.
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja luovasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Englanti: Opiskelija
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista.
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin.
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä.
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä.
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä.
• ääntää luontevasti ja selkeästi.
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti.
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit.
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.

Siirry alkuun