Sosiaali- ja terveyspalvelut Suomessa (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT59-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2017 - 11.10.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.10.2017 - 12.11.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 44
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmän historiaa, rakenteen, toimintaperiaatteet, palvelujen tuottamisen tavat ja keskeisen lainsäädännön pääpiirteet
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujen ajankohtaiset haasteet asiakkaiden, palvelujen järjestämisen, tuotannon ja talouden näkökulmista
Sisältö (Opintojakso)
- hyvinvointivaltion ideologia ja sen kehittyminen
- keskeisen lainsäädännön ohjaavat periaatteet
- sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvonta
- julkisen politiikan keinot ja palvelujärjestelmää ohjaavat julkiset politiikat
- palvelujärjestelmän rakenne ja palvelujen tuottamisen vaihtoehdot (julkinen/yksityinen/kolmas sektori)
- sosiaali- ja terveydenhuollon talouden keskeiset käsitteet ja kysymykset
- palveluintegraation, väestön ikääntymisen, asiakaslähtöisyyden, teknologian, palvelujen digitalisaation, medikalisaation, monikulttuurisuuden ja rahoituksen aiheuttamat haasteet
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaariesitys arvioidaan numeraalisesti 0-5.
Tehtävät arvioidaan numeraalisesti 0-5.
Näiden keskiarvosta muodostuu kurssiarvosana.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tiimityöskentely, seminaariesitysten suunnittelu, toteutus, arviointi, kirjalliset tehtävät, seminaaripäivät, itsenäinen opiskelu ja osallistuminen järjestöpäivään 15.11.2017.
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus:
Ikonen, E-R. 2015. Kehittyvä kotihoito.
Hoitotyön vuosikirja 2016. Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Niemelä, M. et al. 2015 Terveydenhuollon muutokset Politiikka, järjestelmä ja seuraukset.
Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Riitta Haverinen, Marjo Kuronen ja Tarja Pösö (toim.) Vastapaino 2004.
Muu kurssin aikana ohjeistettu materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin kokonaisuus 3op eli 81h, joista 10h lähiopiskelua, osallistuminen järjestöpäivään (3h) (15.11.2017) ja opiskelijan itsenäistä työskentelyä ja tehtävien tekemistä 68 h.
Sisällön jaksotus
- 1 seminaariesitys tiimin kanssa yhdessä muulle ryhmälle (2 seminaaripäivää, osallistuminen pakollista)
- Selviävät perheet -tehtävä
- Elokuvan katsominen ja siihen liittyvän tehtävän tekeminen
- Järjestöpäivään osallistuminen (pakollinen)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin suorittaminen jonkun toisen ryhmän mukana.
Kansainvälisyys
Seminaariesitysten lähteinä suositellaan käytettävän vähintään yhtä ulkomaalaista tutkimusta tai artikkelia.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osallistu tiimin mukana seminaarin suunnitteluun ja toteutukseen. Tehtävässä ei ole hyödynnetty lähteitä tai eri kanavia tukiverkoston rakentamisessa. Opiskelija ei osallistu järjestöpäivään.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suomeksi
Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän käsitteitä. Soveltaminen heikohkoa.
Tiimityöskentelyssä aktiivisuus on ollut heikkoa, selviävät perheet-tehtävän raportointi ei noudata TAMKissa käytössä olevaa kirjallista ohjeistusta, tiimi on koonnut vain muutamia tukipalveluja perheen selviytymiseen.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija jäsentää, arvioi ja soveltaa opintojaksoon liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä sujuvasti. Tiimityöskentely on ollut kannustavaa ja positiivista. Tehtävä on palautettu ajallaan ja noudattaa käytössä olevaa ohjeistusta. Raportointi on selkeä ja antaa hyvän mahdollisuuden perheelle selvitä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaaminen on laaja-alaista ja edellä esitettyihin arviointikriteerien lisäksi hän osoittaa kehittävää otetta opintojakson ilmiöihin liittyen. Tiimityöskentely on erinomaista, tiimi on löytänyt uusia ja monipuolisia ratkaisuja perheen selviämiseksi. Raportointi on monipuolista, käytössä on ollut myös englannin kielisiä lähteitä ja tutkimuksia.