Siirry suoraan sisältöön

Seminaari 3 (1op)

Toteutuksen tunnus: 1L00BZ87-3066

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.07.2017 - 31.12.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2017 - 31.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Päivi Lehtonen
Seppo Janhonen
Opintojakso
1L00BZ87

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Seminaarin tavoitteet
Opettajaopiskelija

- arvioi oppimaansa ja integroi aiempaan tietämiseensä ja osaamiseensa
- arvioi toiminnan onnistumista ja tunnistaa toimintansa vahvuuksia ja haasteita
- vertaa ja arvioi oppimistaan suhteessa henkilökohtaisen opintosuunnitelman (hops) ja opetussuunnitelman (ops) tavoitteisiin
- esittää jäsennyksen omasta käyttötiedostaan.

Sisältö (Opintojakso)

Ydinkysymyksiä

- Miten tietoni ja osaamiseni on muuttunut tai lisääntynyt tämän opintokokonaisuuden aikana?
- Mitkä kokemukset ja minkälainen toiminta olivat oman oppimiseni kannalta tärkeimpiä?
- Miten oppimani asiat liittyvät aiempaan tietämiseeni ja toimintaani?
- Miten voin käyttää oppimaani opettajana toimimisessa ja opiskelussa?

Aika ja paikka

Opinto-oppaassa sekä Tabula-ympäristössä on ajoitustiedot. Paikkatiedot ovat Tabula-ympäristössä.
Tabula-ympäristössä tiedotetaan mahdollisista muutoksista.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajaopiskelija osallistuu aktiivisesti kurssiryhmän kontaktitapaamiseen kuten myös tarvittaviin oman pienryhmän tapaamisiin sekä antaa oman panoksensa erilaisiin tuotoksiin sovituissa aikatauluissa. Opettajaopiskelija tekee aktiivisesti ja ajallaan myös omat yksilölliset oppimistehtävät. Esimerkiksi yksilötyönä tehty Opettajuuden käsikirjan viimeinen eli 3. versio palautetaan kurssiryhmän Tabula-pohjaan sovitussa aikataulussa. Opettajaopiskelija tutustuu itse aktiivisesti TAOKin opetussuunnitelman OK3:n arviointitaulukkoon ja arvioi sen avulla omaa osaamistaan koko OK3:ssa.
Opettajaopiskelija orientoituu ja suunnittelee opettajaopintojensa seuraavaa vaihetta.
Arviointi perustuu asiantuntijan arviontiin (opintojakson opettaja). Lisäksi opintojaksolla on myös itse- ja vertaisarviointia asiasta ja tilanteesta riippuen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Seminaarissa aktivoidaan opettajaopiskelijat toimimaan pienryhmissä ja koko kurssiryhmässä. Niissä keskitytään itsearviointiin ja vertaisarviointiin sekä sen jälkeen esittämään pienryhmän yhteinen näkemys opintokokonaisuuden annista opettajuuden kasvulle. Seminaarissa kerätään myös palautetta OK3:sen opintokokonaisuuteen liittyen.
Kurssiryhmän toiminta ja tilanne pyritään huomioimaan erilaisissa tapaamisessa.
Tilanteesta riippuen voidaan käyttää myös Tabula-oppimisympäristöä sekä sosiaalisen median välineitä.

Oppimateriaalit

TAOKin OPS:ssa mainittu suositeltava kirjallisuus.
Tabulassa ja tapaamisissa opintojakson opettajan ilmoittama muu kirjallisuus ja oppimateriaali (myös someympäristön materiaalit).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op ~ 27 tuntia opiskelua, mikä sisältää sekä kontaktitapaamisen sekä itsenäistä työskentelyä ja ryhmätyöskentelyä.

Sisällön jaksotus

Opettajankoulutusryhmän Tabula-oppimisympäristössä esitetään jaksotus 2018 sekä myös kontaktitapaamisten ohjelmat.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HOPS-keskustelut on käyty opettajaopintojen alussa kaikkien kanssa.
Seminaari 3:ssa on pakollinen läsnäolo.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämänäkökulma jokaisella opiskelijalla omista kokemuksista mukana. Kaikkien opiskelijoiden kokemus ja osaaminen tulee näkyväksi yhteisöllisessä oppimisessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintokokonaisuuden 3 (OK3) opintojaksot suoritetaan pääosin yhtenäisenä kokonaisuutena (tutustu OK3:n opintokokonaisuuteen TAOKin opetussuunnitelmassa). Opintojaksojen välille ei käytännön toteutuksessa voida tehdä kaikin osin selvää eroa, vaan eri opintojaksot limittyvät toisiinsa kontaktitapaamisissa sekä työskentelyssä - asiat selviävät opintojen alussa sekä myös eri Tabula-pohjista.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Aktiivinen osallistuminen Seminaari 3 -kontaktipäivään. Sovittujen opintojaksoon liittyvien vastuiden hoitaminen mm. opiskelijan Opettajuuden käsikirja (versio 3) on hyväksytty.
Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 3:n yhteydessä olevaa OK3:n opintokokonaisuuden arviointitaulukkoa, mikä löytyy TAOKin opetussuunnitelmasta (Seminaari 3:n kohdalta). Arviointitaulukkoa tarkastellaan erityisesti painottuen yksilön osaamiseen suhteessa koko OK3:een.
Suoritukset arvioidaan asteikolla: hyväksytty - täydennettävä - uusittava.
Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa: kuvaileva osaaminen.

Siirry alkuun