Seminar 3Laajuus (1 cr)
Course unit code: 1L00BZ87
General information
- Credits
- 1 cr
Objectives
Seminaarin tavoitteet
Opettajaopiskelija
- arvioi oppimaansa ja integroi aiempaan tietämiseensä ja osaamiseensa
- arvioi toiminnan onnistumista ja tunnistaa toimintansa vahvuuksia ja haasteita
- vertaa ja arvioi oppimistaan suhteessa henkilökohtaisen opintosuunnitelman (hops) ja opetussuunnitelman (ops) tavoitteisiin
- esittää jäsennyksen omasta käyttötiedostaan.
Content
Ydinkysymyksiä
- Miten tietoni ja osaamiseni on muuttunut tai lisääntynyt tämän opintokokonaisuuden aikana?
- Mitkä kokemukset ja minkälainen toiminta olivat oman oppimiseni kannalta tärkeimpiä?
- Miten oppimani asiat liittyvät aiempaan tietämiseeni ja toimintaani?
- Miten voin käyttää oppimaani opettajana toimimisessa ja opiskelussa?
Further information
Osaamisen arviointi: Kaikkiin osaamisalueisiin kuuluu a) opettajan työn eettisten periaatteiden ja arvoky-symysten pohtiminen ja perusteleminen, b) eettisesti vastuullinen toiminta erilaisissa ympäristöissä sekä c) vastuun ottaminen opiskelijoiden identiteettityön tukemisesta ja ammattiin kasvattamisesta omalla koulutusalalla.
Seminaari 3
Kuvaileva osaaminen
Opettajaopiskelija
- esittää teoreettisen ja kokemukseen perustuvan tiedon omina kokonaisuuksinaan
- reflektoi tekemiään havaintoja ja tunnistaa omia tietämisen ja osaamisen tarpeitaan
Soveltava osaaminen
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiin ja havaintoihin
- reflektoi havaintojaan, toimintaansa ja kokemuksiaan
sekä arvioi niiden merkitystä omalle tietämiselleen ja osaamiselleen
Integroitunut osaaminen
Opettajaopiskelija
- kehittää uusia tarkastelukulmia integroimalla teoreettista, käytännöllistä ja itsesäätelytietoa
- reflektoi oman toiminnan ja kokemusten lisäksi erilaisia toimintakokonaisuuksia ja strategioita sekä kehittää ja muuttaa niitä tavoitteellisesti
Arviointi-osaaminen
- kertoo esimerkkejä opettajasta yhteisöllisenä ja yhteiskunnallisena vaikuttajana
- arvioi, minkälaisia vaikutuksia työelämän muuttumisella on ammatillisen opettajan työhön ja toimintaan
- käyttää ennakointiraportteja arvioidessaan ja perustellessaan opettajan työn ja oman ammattialan muuttu-mista ja muutoksen edellyttämää osaamista
- problematisoi työelämän muutosten ja koulutuksen kysymyksiä
- toimii aktiivisesti oman ammattialan ja opettajan työn kehittäjänä tuottamalla näkökulmia ja aineistoa julkiseen keskusteluun
Kumppanuus-osaaminen
- kuvailee oppilaitoksen sisäisiä ja ulkoisia verkostoja sekä eri toimijatahojen yhteistyötä opiskelijan opiskelupolun eri vaiheissa
- osallistuu oppilaitoksen sisäisen ja ulkoisen verkoston toimintaan
- laajentaa henkilökohtaista verkostoaan osallistumalla erilaisten ammatillisten ryhmien ja verkostojen toimintaan
- toimii aktiivisesti verkostoyhteistyössä ja kehittää verkostoyhteistyön käytänteitä ja menetelmiä
- luo henkilökohtaisia ja oppilaitoksen toimintaa edistäviä yhteistyösuhteita
Ohjaamis-osaaminen
- kertoo esimerkkejä siitä, minkälaisia uudenlaisia oppimisen, opiskelun ja ohjaamisen muotoja muuttuva työelämä edellyttää
- arvioi ammatillisen kasvun ohjaamisen tukimuotoja oman alan muuttuvien osaamistarpeiden näkökulmasta
- osallistuu opiskelun tukiprosessien toteuttamiseen ja perustelee monialaisesta yhteistoiminnasta nousevia kehittämisen kohteita (oppilaitoksen toiminnalle ja omalle osaamiselle)
- kehittää opetuksen ja ohjaamisen käytänteitä ja opiskelun tukiprosesseja osana verkostoyhteistyötä
Kulttuuri-osaaminen
- kuvailee, miten työelämän muutos tulee näkymään oppilaitoksen toimintakulttuureissa ja opis-kelijoiden ja opettajien toiminnassa
- hankkii tietoa erilaisista kulttuurisista näkökulmista toimiessaan erilaisissa yhteisöissä
- toimii eri yhteisöjen jäsenenä kulttuurista monenlaisuutta edistävällä tavalla
- toimii sujuvasti erilaisissa kulttuurisissa konteksteissa ja edistää uudenlaisten yhteistoiminnan ja yhteisöllisen toiminnan muotojen (myös virtuaalisten) kehittämistä
Hyvinvointi-osaaminen
- kuvailee työelämän muutosten vaikutuksia opettajan ja opiskelijan hyvinvoinnin ja jaksamisen näkökulmasta
- arvioi ja perustelee erilaisten yhteistoiminnan muotojen kehittämisen merkitystä opettajan ja opiskelijan toiminnassa
- toimii eri yhteisöjen jäsenenä hyvinvointia edistävällä tavalla ja esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia
- osallistuu yhteisölliseen kehittämiseen luomalla hyvinvointia edistäviä kontaktiverkostoja
Hyväksilukeminen: Seminaaria ei voi hyväksilukea