Seminaari 3 (1op)
Toteutuksen tunnus: 1L00BZ87-3063
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.07.2017 - 31.12.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2017 - 31.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Sisko Mällinen
- Seppo Janhonen
- Opintojakso
- 1L00BZ87
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Seminaarin tavoitteet
Opettajaopiskelija
- arvioi oppimaansa ja integroi aiempaan tietämiseensä ja osaamiseensa
- arvioi toiminnan onnistumista ja tunnistaa toimintansa vahvuuksia ja haasteita
- vertaa ja arvioi oppimistaan suhteessa henkilökohtaisen opintosuunnitelman (hops) ja opetussuunnitelman (ops) tavoitteisiin
- esittää jäsennyksen omasta käyttötiedostaan.
Sisältö (Opintojakso)
Ydinkysymyksiä
- Miten tietoni ja osaamiseni on muuttunut tai lisääntynyt tämän opintokokonaisuuden aikana?
- Mitkä kokemukset ja minkälainen toiminta olivat oman oppimiseni kannalta tärkeimpiä?
- Miten oppimani asiat liittyvät aiempaan tietämiseeni ja toimintaani?
- Miten voin käyttää oppimaani opettajana toimimisessa ja opiskelussa?
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajan arviointi sekä itse- ja vertaisarviointi. Arviointi perustuu OPS:n arviointitaulukkoon, ks. s. 47
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Osallistavaan pedagogiikkaan perustuvia opiskelijoita aktivoivia menetelmiä. Jonkin verran myös asiantuntijaluentoja.
Oppimateriaalit
Ks. OPS, lisäksi opiskelijoiden itsensä valitsemia materiaaleja sekä opettajan laatimia luentomateriaaleja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Seminaari 3 laajuus on 1 op eli noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Seminaariin sisältyy yksi kasvokkainen lähiohjauspäivä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Seminaaria ei voi hyväksilukea.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opettajankoulutuksen OPS:n mukainen opettajaharjoittelu ja osallistavaan pedagogiikkaan liittyvä verkostoituminen.
Lisätiedot
Osaamisen arviointi: Kaikkiin osaamisalueisiin kuuluu a) opettajan työn eettisten periaatteiden ja arvoky-symysten pohtiminen ja perusteleminen, b) eettisesti vastuullinen toiminta erilaisissa ympäristöissä sekä c) vastuun ottaminen opiskelijoiden identiteettityön tukemisesta ja ammattiin kasvattamisesta omalla koulutusalalla.
Seminaari 3
Kuvaileva osaaminen
Opettajaopiskelija
- esittää teoreettisen ja kokemukseen perustuvan tiedon omina kokonaisuuksinaan
- reflektoi tekemiään havaintoja ja tunnistaa omia tietämisen ja osaamisen tarpeitaan
Soveltava osaaminen
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiin ja havaintoihin
- reflektoi havaintojaan, toimintaansa ja kokemuksiaan
sekä arvioi niiden merkitystä omalle tietämiselleen ja osaamiselleen
Integroitunut osaaminen
Opettajaopiskelija
- kehittää uusia tarkastelukulmia integroimalla teoreettista, käytännöllistä ja itsesäätelytietoa
- reflektoi oman toiminnan ja kokemusten lisäksi erilaisia toimintakokonaisuuksia ja strategioita sekä kehittää ja muuttaa niitä tavoitteellisesti
Arviointi-osaaminen
- kertoo esimerkkejä opettajasta yhteisöllisenä ja yhteiskunnallisena vaikuttajana
- arvioi, minkälaisia vaikutuksia työelämän muuttumisella on ammatillisen opettajan työhön ja toimintaan
- käyttää ennakointiraportteja arvioidessaan ja perustellessaan opettajan työn ja oman ammattialan muuttu-mista ja muutoksen edellyttämää osaamista
- problematisoi työelämän muutosten ja koulutuksen kysymyksiä
- toimii aktiivisesti oman ammattialan ja opettajan työn kehittäjänä tuottamalla näkökulmia ja aineistoa julkiseen keskusteluun
Kumppanuus-osaaminen
- kuvailee oppilaitoksen sisäisiä ja ulkoisia verkostoja sekä eri toimijatahojen yhteistyötä opiskelijan opiskelupolun eri vaiheissa
- osallistuu oppilaitoksen sisäisen ja ulkoisen verkoston toimintaan
- laajentaa henkilökohtaista verkostoaan osallistumalla erilaisten ammatillisten ryhmien ja verkostojen toimintaan
- toimii aktiivisesti verkostoyhteistyössä ja kehittää verkostoyhteistyön käytänteitä ja menetelmiä
- luo henkilökohtaisia ja oppilaitoksen toimintaa edistäviä yhteistyösuhteita
Ohjaamis-osaaminen
- kertoo esimerkkejä siitä, minkälaisia uudenlaisia oppimisen, opiskelun ja ohjaamisen muotoja muuttuva työelämä edellyttää
- arvioi ammatillisen kasvun ohjaamisen tukimuotoja oman alan muuttuvien osaamistarpeiden näkökulmasta
- osallistuu opiskelun tukiprosessien toteuttamiseen ja perustelee monialaisesta yhteistoiminnasta nousevia kehittämisen kohteita (oppilaitoksen toiminnalle ja omalle osaamiselle)
- kehittää opetuksen ja ohjaamisen käytänteitä ja opiskelun tukiprosesseja osana verkostoyhteistyötä
Kulttuuri-osaaminen
- kuvailee, miten työelämän muutos tulee näkymään oppilaitoksen toimintakulttuureissa ja opis-kelijoiden ja opettajien toiminnassa
- hankkii tietoa erilaisista kulttuurisista näkökulmista toimiessaan erilaisissa yhteisöissä
- toimii eri yhteisöjen jäsenenä kulttuurista monenlaisuutta edistävällä tavalla
- toimii sujuvasti erilaisissa kulttuurisissa konteksteissa ja edistää uudenlaisten yhteistoiminnan ja yhteisöllisen toiminnan muotojen (myös virtuaalisten) kehittämistä
Hyvinvointi-osaaminen
- kuvailee työelämän muutosten vaikutuksia opettajan ja opiskelijan hyvinvoinnin ja jaksamisen näkökulmasta
- arvioi ja perustelee erilaisten yhteistoiminnan muotojen kehittämisen merkitystä opettajan ja opiskelijan toiminnassa
- toimii eri yhteisöjen jäsenenä hyvinvointia edistävällä tavalla ja esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia
- osallistuu yhteisölliseen kehittämiseen luomalla hyvinvointia edistäviä kontaktiverkostoja
Hyväksilukeminen: Seminaaria ei voi hyväksilukea
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointi perustuu OPS:ssa sivulla 47 olevaan arviointitaulukkoon. Opiskelijan pitää osoittaa vähintää soveltavaa osaamista.