Siirry suoraan sisältöön

Opetus- ja ohjaamisharjoittelu (7op)

Toteutuksen tunnus: 1L00BQ59-3068

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.07.2017 - 31.12.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2017 - 31.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
7 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Marja Keränen
Jori Leskelä
Päivi Lehtonen
Sirpa Levo-Aaltonen
Sisko Mällinen
Kosti Nivalainen
Seppo Janhonen
Jukka Kurenniemi
Annikki Torikka
Opintojakso
1L00BQ59

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opettajaopiskelija

- asettaa oppimistavoitteita, suunnittelee ja toteuttaa opetussuunnitelman mukaisen opintojakson sekä arvioi tavoitteiden toteutumista
- suunnittelee, toteuttaa, ohjaa ja arvioi opiskelijoiden ja opiskelijaryhmien oppimista tukevia prosesseja
- antaa rakentavaa palautetta muille opettajaopiskelijoille opetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta
- rakentaa ja kehittää yhteistyössä opiskelijoiden kanssa erilaisia oppimisympäristöjä ja oppimisen polkuja
- arvioi omaa vuorovaikutusosaamistaan ja reflektoi siihen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan opettajana ja ohjaajana.

Sisältö (Opintojakso)

Ydinkysymyksiä

- Miten opetussuunnitelma ja/tai tutkinnon perusteet ohjaa opetuksen suunnittelua ja toteutusta?
- Millaista on (konstruktivistisesti) linjakas opetuksen suunnittelu?
- Miten opiskelijoiden kokemusmaailma ja oppimisen yksilöllisyys ohjaa suunnittelua?
- Millaista on osallistavan pedagogiikan mukainen toiminta?
- Millaista on reflektiivinen, tutkiva, kehittävä ja yrittäjämäinen ote opettamisessa ja oppimisessa?
- Miten opettaja ohjaa monenlaisia ja erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita?
- Miten opettaja tunnistaa erilaisiin oppimistilanteisiin ja omaan persoonallisuuteensa soveltuvat opetusmenetelmät ja osaa toteuttaa ja kehittää niitä?
- Millaisilla opetus- ja arviointimenetelmillä voi edistää opiskelijan itseohjautuvuutta, oma-aloitteisuutta ja vastuunottoa omasta ammatillisesta kasvustaan?
- Miten opettaja käyttää ja soveltaa erilaisia arviointimenetelmiä?

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asiantuntija-arviointi, itsearvointi ja vertaisarvointi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kyseessä on käytännön harjoitteluun painottuva opintojakso. Opintojaksolla käytetään itsenäistä, pareittain ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

yksi opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työskentelyä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan tarvittaessa opiskelijan kanssa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kyseessä on autenttisissa toimintaympäristöissä toteutettava opintojakso.

Lisätiedot

Toteutus: Opintojaksolla suunnitellaan omaa opetusta, toimitaan opettajana ja ohjaajana ammatillisessa koulutuksessa, annetaan vertaispalautetta sekä toimitaan yhteistyössä ohjaavan opettajan kanssa. Ohjaava opettaja on kokenut opettaja ja ohjaaja, joka antaa osaamisensa ja asiantuntemuksensa opettajaopiskelijan käyttöön.

Opetus- ja ohjaamisharjoittelu sisältää seuraavat asiat

- opetus- ja ohjaamisharjoittelu -opintojakson tavoitteiden pohjalta omaa kehittymistä tukevien tavoitteiden laatiminen ja niiden toteutumisen arviointi
- yhden opintojakson suunnittelu
- tuntisuunnitelmien tekeminen 30 tunnista, tuntien toteutus sekä toteutuksen arviointi suunnitelmien perusteella
- lyhyen yhteenvedon laatiminen jokaisen tunnin jälkeen omasta toiminnasta ja oppimisesta
- yhteistyö ohjaavan opettajan kanssa (alkukeskustelu + neljä opetuskertaa palautteineen + loppukeskustelu)
- toimiminen vertaisarvioijana toiselle opettajaopiskelijalle 5 kertaa (suullinen ja kirjallinen palaute tuntisuunnitelmista tai tuntien toteuttamisesta).

Opettajana toimivat voivat tehdä harjoittelunsa omassa työssään. Opettajaopiskelijat, jotka eivät vielä toimi oppilaitoksessa opetustehtävissä, hankkivat itselleen harjoittelupaikan.

Opintojakson päättyessä pienryhmä kokoontuu keskustelemaan oppimiskokemuksistaan ja laatii niistä yhteisen raportin. Aihetta käsitellään opintokokonaisuus 2:n seminaarissa. Samalla opettaja-opiskelija kerää kokemuksistaan aineistoa Opettajuuden käsikirjaan. Toteutusta voidaan eriyttää opettaja-/kouluttajakokemuksen ja harjoittelusuunnitelman mukaisesti.

Hyväksilukeminen: Opintojaksoa ei voida hyväksilukea.

Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 2:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Suoritukset arvioidaan asteikolla "hyväksytty - täydennettävä - uusittava". Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin Seminaari 2:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa "kuvaileva osaaminen" (ks. OPS).

Siirry alkuun