Skip to main content

Practical Teaching and Guidance Training (7cr)

Code: 1L00BQ59-3068

General information


Enrolment period
03.07.2017 - 31.12.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2017 - 31.12.2018
Implementation has ended.
Credits
7 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Professional Teacher Education
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Professional Teacher Education
Teachers
Marja Keränen
Jori Leskelä
Päivi Lehtonen
Sirpa Levo-Aaltonen
Sisko Mällinen
Kosti Nivalainen
Seppo Janhonen
Jukka Kurenniemi
Annikki Torikka
Course
1L00BQ59

Objectives (course unit)

Opettajaopiskelija

- asettaa oppimistavoitteita, suunnittelee ja toteuttaa opetussuunnitelman mukaisen opintojakson sekä arvioi tavoitteiden toteutumista
- suunnittelee, toteuttaa, ohjaa ja arvioi opiskelijoiden ja opiskelijaryhmien oppimista tukevia prosesseja
- antaa rakentavaa palautetta muille opettajaopiskelijoille opetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta
- rakentaa ja kehittää yhteistyössä opiskelijoiden kanssa erilaisia oppimisympäristöjä ja oppimisen polkuja
- arvioi omaa vuorovaikutusosaamistaan ja reflektoi siihen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan opettajana ja ohjaajana.

Content (course unit)

Ydinkysymyksiä

- Miten opetussuunnitelma ja/tai tutkinnon perusteet ohjaa opetuksen suunnittelua ja toteutusta?
- Millaista on (konstruktivistisesti) linjakas opetuksen suunnittelu?
- Miten opiskelijoiden kokemusmaailma ja oppimisen yksilöllisyys ohjaa suunnittelua?
- Millaista on osallistavan pedagogiikan mukainen toiminta?
- Millaista on reflektiivinen, tutkiva, kehittävä ja yrittäjämäinen ote opettamisessa ja oppimisessa?
- Miten opettaja ohjaa monenlaisia ja erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita?
- Miten opettaja tunnistaa erilaisiin oppimistilanteisiin ja omaan persoonallisuuteensa soveltuvat opetusmenetelmät ja osaa toteuttaa ja kehittää niitä?
- Millaisilla opetus- ja arviointimenetelmillä voi edistää opiskelijan itseohjautuvuutta, oma-aloitteisuutta ja vastuunottoa omasta ammatillisesta kasvustaan?
- Miten opettaja käyttää ja soveltaa erilaisia arviointimenetelmiä?

Assessment methods and criteria

Asiantuntija-arviointi, itsearvointi ja vertaisarvointi

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Kyseessä on käytännön harjoitteluun painottuva opintojakso. Opintojaksolla käytetään itsenäistä, pareittain ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä.

Student workload

yksi opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työskentelyä

Completion alternatives

Sovitaan tarvittaessa opiskelijan kanssa

Practical training and working life cooperation

Kyseessä on autenttisissa toimintaympäristöissä toteutettava opintojakso.

Further information

Toteutus: Opintojaksolla suunnitellaan omaa opetusta, toimitaan opettajana ja ohjaajana ammatillisessa koulutuksessa, annetaan vertaispalautetta sekä toimitaan yhteistyössä ohjaavan opettajan kanssa. Ohjaava opettaja on kokenut opettaja ja ohjaaja, joka antaa osaamisensa ja asiantuntemuksensa opettajaopiskelijan käyttöön.

Opetus- ja ohjaamisharjoittelu sisältää seuraavat asiat

- opetus- ja ohjaamisharjoittelu -opintojakson tavoitteiden pohjalta omaa kehittymistä tukevien tavoitteiden laatiminen ja niiden toteutumisen arviointi
- yhden opintojakson suunnittelu
- tuntisuunnitelmien tekeminen 30 tunnista, tuntien toteutus sekä toteutuksen arviointi suunnitelmien perusteella
- lyhyen yhteenvedon laatiminen jokaisen tunnin jälkeen omasta toiminnasta ja oppimisesta
- yhteistyö ohjaavan opettajan kanssa (alkukeskustelu + neljä opetuskertaa palautteineen + loppukeskustelu)
- toimiminen vertaisarvioijana toiselle opettajaopiskelijalle 5 kertaa (suullinen ja kirjallinen palaute tuntisuunnitelmista tai tuntien toteuttamisesta).

Opettajana toimivat voivat tehdä harjoittelunsa omassa työssään. Opettajaopiskelijat, jotka eivät vielä toimi oppilaitoksessa opetustehtävissä, hankkivat itselleen harjoittelupaikan.

Opintojakson päättyessä pienryhmä kokoontuu keskustelemaan oppimiskokemuksistaan ja laatii niistä yhteisen raportin. Aihetta käsitellään opintokokonaisuus 2:n seminaarissa. Samalla opettaja-opiskelija kerää kokemuksistaan aineistoa Opettajuuden käsikirjaan. Toteutusta voidaan eriyttää opettaja-/kouluttajakokemuksen ja harjoittelusuunnitelman mukaisesti.

Hyväksilukeminen: Opintojaksoa ei voida hyväksilukea.

Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 2:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Suoritukset arvioidaan asteikolla "hyväksytty - täydennettävä - uusittava". Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin Seminaari 2:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa "kuvaileva osaaminen" (ks. OPS).

Go back to top of page