Siirry suoraan sisältöön

Oppimisympäristöajattelu (3op)

Toteutuksen tunnus: 1L00BQ52-3073

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.07.2017 - 31.12.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2017 - 31.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Sisko Mällinen
Seppo Janhonen
Opintojakso
1L00BQ52

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opettajaopiskelija:

- kuvailee ja arvioi erilaisia toimintaympäristöjä ohjaamisen ja opiskelijoiden oppimisen näkökulmasta
- toimii erilaisissa oppimisympäristöissä sekä arvioi ja kehittää toimintaansa
- arvioi omaa ihmis-, tieto- ja oppimiskäsitystään ja tekee alustavan kuvauksen omasta käyttötiedostaan.

Sisältö (Opintojakso)

Ydinkysymyksiä

- Miten erilaisia toimintaympäristöjä voi arvioida ja muuttaa oppimisympäristöiksi?
- Minkälainen on autenttinen, konstruktivistinen ja monenlaista oppimista tukeva oppimisympäristö?
- Minkälaisia hyvinvointia edistäviä tekijöitä kuuluu hyvään oppimisympäristöön?

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tehtävien aikataulut ilmoitetaan Tabulassa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu 2017 opinto-oppaan ja opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22) Seminaari 1 -jakson yhteydessä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Osallistava pedagogiikka, itsenäinen työskentely ja pienryhmä työskentely lähipäivinä ja muissa pienryhmätapaamisissa sekä verkko-opiskelussa. Opiskelijat rakentavat, jakavat ja arvioivat aktiivisesti tietoa ja kokemuksia aihepiiristä. Ryhmänopettajan rooli on ohjauksellinen.

Oppimateriaalit

Opintojaksoon liittyvä kirjallisuus, 2017 OPS s. 23.
Oma aktiivinen tiedonhaku ja -jakaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Osallistuminen lähipäiviin
- Yksilö- ja pienryhmätehtävät, jotka suunnitellaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Sisällön jaksotus

Kurssin sisältö rakentuu ydinkysymysten kautta:
- Miten erilaisia toimintaympäristöjä voi arvioida ja muuttaa oppimisympäristöiksi?
- Minkälainen on autenttinen, konstruktivistinen ja monenlaista oppimista tukeva oppimisympäristö?
- Minkälaisia hyvinvointia edistäviä tekijöitä kuuluu hyvään oppimisympäristöön?

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tiedottamisen ja tehtävien antamisen ja palauttamisen keskeinen työkalu on TAMKin virtuaalinen oppimisympäristö Tabula. Muiden verkkotyökalujen/ sosiaalisen median käytöstä sovitaan erikseen.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksyttyyn tehtävään edellytetään työskentelyyn osallistuminen ja jakson tehtävien tekeminen vähintäin kuvailevalla tasolla.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointi tapahtuu 2017 opinto-oppaan Opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22) Seminari 1 -jakson yhteydessä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointi tapahtuu 2015 opinto-oppaan Opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22) Seminari 1 -jakson yhteydessä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointi tapahtuu 2017 opinto-oppaan Opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22) Seminari 1 -jakson yhteydessä.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointi tapahtuu 2015 opinto-oppaan Opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22) Seminaari 1 -jakson yhteydessä.

Siirry alkuun