Oppimisympäristöajattelu (3op)
Toteutuksen tunnus: 1L00BQ52-3072
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.07.2017 - 30.10.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.08.2017 - 26.11.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Kosti Nivalainen
- Seppo Janhonen
- Opintojakso
- 1L00BQ52
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opettajaopiskelija:
- kuvailee ja arvioi erilaisia toimintaympäristöjä ohjaamisen ja opiskelijoiden oppimisen näkökulmasta
- toimii erilaisissa oppimisympäristöissä sekä arvioi ja kehittää toimintaansa
- arvioi omaa ihmis-, tieto- ja oppimiskäsitystään ja tekee alustavan kuvauksen omasta käyttötiedostaan.
Sisältö (Opintojakso)
Ydinkysymyksiä
- Miten erilaisia toimintaympäristöjä voi arvioida ja muuttaa oppimisympäristöiksi?
- Minkälainen on autenttinen, konstruktivistinen ja monenlaista oppimista tukeva oppimisympäristö?
- Minkälaisia hyvinvointia edistäviä tekijöitä kuuluu hyvään oppimisympäristöön?
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tehtävien aikataulut ilmoitetaan Tabulassa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu 2017 opinto-oppaan ja opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22) Seminaari 1 -jakson yhteydessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Osallistava pedagogiikka, itsenäinen työskentely ja pienryhmä työskentely lähipäivinä ja muissa pienryhmätapaamisissa sekä verkko-opiskelussa. Opiskelijat rakentavat, jakavat ja arvioivat aktiivisesti tietoa ja kokemuksia aihepiiristä. Ryhmänopettajan rooli on ohjauksellinen.
Oppimateriaalit
Opintojaksoon liittyvä kirjallisuus, 2017 OPS s. 23.
Oma aktiivinen tiedonhaku ja -jakaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Osallistuminen lähipäiviin
- Yksilö- ja pienryhmätehtävät, jotka suunnitellaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Sisällön jaksotus
Kurssin sisältö rakentuu ydinkysymysten kautta:
- Miten erilaisia toimintaympäristöjä voi arvioida ja muuttaa oppimisympäristöiksi?
- Minkälainen on autenttinen, konstruktivistinen ja monenlaista oppimista tukeva oppimisympäristö?
- Minkälaisia hyvinvointia edistäviä tekijöitä kuuluu hyvään oppimisympäristöön?
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson tiedottamisen ja tehtävien antamisen ja palauttamisen keskeinen työkalu on TAMKin virtuaalinen oppimisympäristö Tabula. Muiden verkkotyökalujen/ sosiaalisen median käytöstä sovitaan erikseen.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksyttyyn tehtävään edellytetään työskentelyyn osallistuminen ja jakson tehtävien tekeminen vähintäin kuvailevalla tasolla.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointi tapahtuu 2017 opinto-oppaan Opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22) Seminari 1 -jakson yhteydessä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointi tapahtuu 2015 opinto-oppaan Opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22) Seminari 1 -jakson yhteydessä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointi tapahtuu 2017 opinto-oppaan Opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22) Seminari 1 -jakson yhteydessä.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointi tapahtuu 2015 opinto-oppaan Opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22) Seminaari 1 -jakson yhteydessä.