Turvallisuus- ja hyvinvointijohtaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: 7H00CO05-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 04.11.2016 - 27.01.2017
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.02.2017 - 30.04.2017
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 5 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 2 op
 
- TKI-osuus
 - 2 op
 
- Toteutustapa
 - Monimuoto-opetus
 
- Yksikkö
 - Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 25 - 27
 
- Koulutus
 - Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
• Tunnistaa organisaation turvallisuusriskit ja niiden ennaltaehkäisyn
• Tunnistaa työyhteisön hyvinvoinnin riskitekijät ja ennaltaehkäisyn
• Osaa tunnistaa ja puuttua ristiriitatilanteisiin
                    
Sisältö (Opintojakso)
• Riskienhallinta ja ennaltaehkäisy
• Työhyvinvoinnin mallit
• Oikeudenmukainen johtaminen
• Itsensä johtaminen
• Ristiriitatilanteiden hallinta
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilö- ja tiimitehtävät.
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, ennakkotehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, foormunteatteri.
                    
Oppimateriaalit
Manka Marja-Liisa 2011. Työnilo. WSOYpro Oy.
Jabe Marjatta 2012. Työhyvinvoinnin työkirja. Voitko työssäsi hyvin? Yrityskirjat OY.
Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (myös e-kirja)
Laine Marjukka, Kokkinen Lauri, Kaarlela-Tuomaala Anu, Valtanen Elisa, Elovainio Marko, Keinänen Mika & Suomi Reima 2011. Sosiaali- ja terveysalan työolot 2010. Työterveyslaitos.
Manka Marja-Liisa, Hakala Liisa, Nuutinen Sanna & Harju Riitta. Työn iloa ja imua –työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikoille. Tampereen yliopisto: Tammerprint OY. (löytyy sähköisenä netistä)
Kauhanen, J. 2009. Henkilöstövoimavarojen johtaminen. Helsinki: WSOYPro Oy.
Rauramo Päivi 2004. Työhyvinvoinnin protaat. Helsinki: Edita.
Skurnik-Järvinen Hanna 2010. Työpaikan pakolliset henkilöstösuunnitelmat käytännönläheisesti. Helsinki: Kauppakamari.
Syvänen Sirpa, Tikkamäki Kati, Loppela Kaija, Tappura Sari, Kasvio Antti & Toikko Timo 2015. Dialoginen johtaminen. Tampereen yliopisto: Tammerprint Oy.
Työterveyslaitos 2009. Työsuojelun perusteet.
Österberg, M. 2014. Henkilöstöasiantuntijan käsikirja. Helsingin seudun kauppakamari. Viro: Meedia Zone Oy.
Artikkeleita:
Hoffren Minna 2015. Totella, vaieta vai vastustaa. Diskurssianalyysi johtamisen kielteisistä piirteistä hoitotyöntekijöiden haastattelupuheessa. Työelämän  tutkimus 13(1) 2015, 20-37. 
Heinonen Hanna, Aaalto-Setälä Jarna, Binder Marika, Rehnbäck Katriina, Kariluoma Nora & Keskinen Sooili 2013. LMX-suhteen, alaistaitojen ja työhyvinvoinnin vaihtelu yksiköiden sisällä ja välillä. Työelämän tutkimus 32(1) 2013, pp. 5-17.
Ylöstalo Hanna, Otokorpi-Lehtoranta Katri, Heikanen Tuula & Leinonen MInna 2013. Työelämän laadun ja tasa-arvon kehittäminen - näkymiä j ajännitteita. Työelämän tutkimus 11(2) 2013, pp. 128-142. 
Alasoini Tuomo 2012. Kohti parempaa työelämän laatua Euroopassa? Kolme Pohjoismaata ja EU 15-alue vertailussa. Työelämän tutkimus 10(2) 2012, pp. 180-187.
Lait:
Työturvallisuuslaki 738/2002
Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta 20.1.2006/44
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383
Kuluttajaturvallisuuslaki 920/2011
Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 8.8.1986/609
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 12 h, foorumteatteri 8h, itsenäinen ja yhteistoiminnallinen työskentely 115 h.
                    
Sisällön jaksotus
1.2.17 klo 8.30-11.45 ennakkotehtävän purku, Turvallisuusjohtaminen, Laaksonen
22.2.17 klo 8.30-11.45 Hyvinvointijohtaminen, työhyvinvointi, Laaksonen
23.2.17 klo 12.30-15.45 Foorumteatterin teoriaa, Kivinen, Laaksonen
28.4.17 klo 8.30-15.45 Foorumteatteriesitykset, Kivinen, Laaksonen
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
                    
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiset periaatteet ja menetelmät.
                    
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa soveltaa työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeisiä periaatteita ja menetelmiä.
                    
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa tunnistaa, soveltaa ja analysoida työhyvivoinnin ja turvallisuusjohtamisen toimintaa sekä tilanteisiin soveltuvia menetelmiä.