Skip to main content

Safety and Wellfare Management (5 cr)

Code: 7H00CO05-3002

General information


Enrolment period
04.11.2016 - 27.01.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.02.2017 - 30.04.2017
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
25 - 27
Degree programmes
Master's Degree Programme in Management of Health Care and Social Services
Teachers
Hannele Laaksonen
Pirkko Kivinen
Person in charge
Hannele Laaksonen
Course
7H00CO05

Objectives (course unit)

Student
• Can identify the safety risks and their prevention in organization
• Can identify the risks of well-being at workplace and prevention methods
• Can identify and take control in conflict situation

Content (course unit)

• Risk management and prevention
• The models of well-being
• Fair management
• Self-management
• Conflict management

Evaluation methods and criteria

Yksilö- ja tiimitehtävät.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus, ennakkotehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, foormunteatteri.

Learning materials

Manka Marja-Liisa 2011. Työnilo. WSOYpro Oy.
Jabe Marjatta 2012. Työhyvinvoinnin työkirja. Voitko työssäsi hyvin? Yrityskirjat OY.
Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (myös e-kirja)
Laine Marjukka, Kokkinen Lauri, Kaarlela-Tuomaala Anu, Valtanen Elisa, Elovainio Marko, Keinänen Mika & Suomi Reima 2011. Sosiaali- ja terveysalan työolot 2010. Työterveyslaitos.
Manka Marja-Liisa, Hakala Liisa, Nuutinen Sanna & Harju Riitta. Työn iloa ja imua –työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikoille. Tampereen yliopisto: Tammerprint OY. (löytyy sähköisenä netistä)
Kauhanen, J. 2009. Henkilöstövoimavarojen johtaminen. Helsinki: WSOYPro Oy.
Rauramo Päivi 2004. Työhyvinvoinnin protaat. Helsinki: Edita.
Skurnik-Järvinen Hanna 2010. Työpaikan pakolliset henkilöstösuunnitelmat käytännönläheisesti. Helsinki: Kauppakamari.
Syvänen Sirpa, Tikkamäki Kati, Loppela Kaija, Tappura Sari, Kasvio Antti & Toikko Timo 2015. Dialoginen johtaminen. Tampereen yliopisto: Tammerprint Oy.
Työterveyslaitos 2009. Työsuojelun perusteet.
Österberg, M. 2014. Henkilöstöasiantuntijan käsikirja. Helsingin seudun kauppakamari. Viro: Meedia Zone Oy.
Artikkeleita:
Hoffren Minna 2015. Totella, vaieta vai vastustaa. Diskurssianalyysi johtamisen kielteisistä piirteistä hoitotyöntekijöiden haastattelupuheessa. Työelämän tutkimus 13(1) 2015, 20-37.
Heinonen Hanna, Aaalto-Setälä Jarna, Binder Marika, Rehnbäck Katriina, Kariluoma Nora & Keskinen Sooili 2013. LMX-suhteen, alaistaitojen ja työhyvinvoinnin vaihtelu yksiköiden sisällä ja välillä. Työelämän tutkimus 32(1) 2013, pp. 5-17.
Ylöstalo Hanna, Otokorpi-Lehtoranta Katri, Heikanen Tuula & Leinonen MInna 2013. Työelämän laadun ja tasa-arvon kehittäminen - näkymiä j ajännitteita. Työelämän tutkimus 11(2) 2013, pp. 128-142.
Alasoini Tuomo 2012. Kohti parempaa työelämän laatua Euroopassa? Kolme Pohjoismaata ja EU 15-alue vertailussa. Työelämän tutkimus 10(2) 2012, pp. 180-187.

Lait:
Työturvallisuuslaki 738/2002
Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta 20.1.2006/44
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383
Kuluttajaturvallisuuslaki 920/2011
Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 8.8.1986/609

Student workload

Luennot 12 h, foorumteatteri 8h, itsenäinen ja yhteistoiminnallinen työskentely 115 h.

Content scheduling

1.2.17 klo 8.30-11.45 ennakkotehtävän purku, Turvallisuusjohtaminen, Laaksonen
22.2.17 klo 8.30-11.45 Hyvinvointijohtaminen, työhyvinvointi, Laaksonen
23.2.17 klo 12.30-15.45 Foorumteatterin teoriaa, Kivinen, Laaksonen
28.4.17 klo 8.30-15.45 Foorumteatteriesitykset, Kivinen, Laaksonen

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tunnistaa työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiset periaatteet ja menetelmät.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa soveltaa työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeisiä periaatteita ja menetelmiä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa tunnistaa, soveltaa ja analysoida työhyvivoinnin ja turvallisuusjohtamisen toimintaa sekä tilanteisiin soveltuvia menetelmiä.

Go back to top of page