Siirry suoraan sisältöön

Potilaan hoito, harjoittelu (6op)

Toteutuksen tunnus: 7R00CQ71-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2016 - 19.02.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2017 - 02.06.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Röntgenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 32
Koulutus
Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Paula Pajunen
Opintojakso
7R00CQ71

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
-osaa ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa työryhmän jäsenenä toteuttaa sisätauti-kirurgista tautia sairastavien potilaiden hoitotyötä
-osaa ohjata potilasta ja arvioida käyttämiensä ohjausmenetelmien soveltuvuutta potilaan hoidossa
-osaa toimia ammatillisesti hoitotyön tyypillisissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
-osaa arvioida osaamistaan, ottaa vastaan palautetta ja kehittää itseään sekä ammattitaitoaan

Sisältö (Opintojakso)

-ammattitaitoa edistävä harjoittelu vuodeosastolla
-henkilökohtaisten tavoitteiden laatiminen, itsearviointi ja palautekeskustelu

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Potilaan hoito ja orientoiva harjoittelu I ja II; Potilaan lääkehoito; Ensiapu, Potilaan hoitoa tukevat opinnot

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelu ja harjoitteluun liityvä kirjallinen tehtävä tulee suorittaa hyväksytysti.
Henkilökohtaisten tavoitteiden ja työvuorosuunitelman laatiminen
Lääkehoitopassin täyttäminen.
Itsearvioinnin tekeminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu vuodeosastolla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjattu harjoittelu 6 op, yhteensä 162 tuntia. Osastolla tehtävä tuntimäärä on 153h /(38,25 h / vko) ja 9 h annettujen tehtävien tekoon.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytyn osaamistason arviointikriteerit:
Opiskelija:
- Tiedostaa hoitosuhteen merkityksen hyvän hoidon osatekijänä.
- Keskustelee ja viestii ammatillisesti potilaiden kanssa ja työryhmässä.
- Noudattaa vaitiolovelvollisuuttaan ja kantaa vastuun tekemästään hoitotyöstä.
- Kohtaa jokaisen potilaan arvokkaana ihmisenä ja pyrkii toteuttamaan hoitotyön periaatteita auttamisessaan.
- Osaa hankkia ja arvioida kriittisesti tietoa, joskin tarvitsee tukea oman toiminnan perustelussa.
- Pystyy hahmottamaan oman potilaansa hoitotyön prosessin, tarvitsee tukea dokumentoinnissa ja raportoinnissa.
- Osaa ohjattuna arvioida potilaan avun tarvetta
- Hahmottaa potilaan omia voimavaroja ja osaa vastata potilaan perustarpeisiin ja reagoida niissä tapahtuviin muutoksiin. Halliten hoitotyön perusauttamismenetelmät.
- Osaa ohjattuna tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja niissä tapahtuvia muutoksia.
- Toimii aseptisesti ja ergonomisesti.
- Osaa ohjattuna toteuttaa lääkehoitoa virheettömästi.
- Osaa ohjattuna seurata lääkehoidon vaikuttavuutta.
- Tunnistaa oman osaamisensa rajat.
- Hahmottaa sairaanhoitajan toimenkuvaa työyhteisössä.
- Osaa laatia henkilökohtaiset oppimistavoitteensa realistisesti.
- Omaa myönteisen asenteen oman osaamisensa kehittämiseen ja tunnistaa omat kehittymishaasteensa.
Hylätyn tason arviointikriteerit:
Opiskelija:
- Ei ymmärrä hoitosuhteen merkitystä hyvän hoidon osatekijänä.
- Ei pysty viestimään ammatillisesti tai rikkoo vaitiolovelvollisuuden.
- Kohtelee potilaita epäammatillisesti eikä huomioi yksilöllisiä hoitotarpeita.
- Ei toimi vastuullisesti hoitotyössä.
- Ei kykene perustelemaan toimintaansa.
- Ei kykene raportoimaan ja kirjaamaan asiallisesti, potilasturvallisuus vaarantuu.
- Ei hahmota hoitotyön prosessia potilaan hoitotyön perustaksi.
- Ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja eikä tunnista potilaan tilassa tapahtuvia muutoksia vaarantaen potilaan turvallisuuden.
- Ei hallitse hoitotyön perusauttamismenetelmiä eikä kykene suunnitelmalliseen toimintaan.
- Ei toimi aseptisesti.
- tekee toistuvasti virheitä lääkehoidossa vaarantaen potilasturvallisuuden
- Ei hahmota sairaanhoitajan toimenkuvaa osastolla
- Ei pysty arvioimaan oppimistaan realistisesti
- Ei pysty vastaanottamaan palautetta eikä tunnistamaan kehityshaasteitaan

Siirry alkuun