Potilaan hoito, harjoittelu (6op)
Toteutuksen tunnus: 7R00CQ71-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.11.2016 - 19.02.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2017 - 02.06.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Röntgenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 32
- Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Paula Pajunen
- Opintojakso
- 7R00CQ71
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
-osaa ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa työryhmän jäsenenä toteuttaa sisätauti-kirurgista tautia sairastavien potilaiden hoitotyötä
-osaa ohjata potilasta ja arvioida käyttämiensä ohjausmenetelmien soveltuvuutta potilaan hoidossa
-osaa toimia ammatillisesti hoitotyön tyypillisissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
-osaa arvioida osaamistaan, ottaa vastaan palautetta ja kehittää itseään sekä ammattitaitoaan
Sisältö (Opintojakso)
-ammattitaitoa edistävä harjoittelu vuodeosastolla
-henkilökohtaisten tavoitteiden laatiminen, itsearviointi ja palautekeskustelu
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Potilaan hoito ja orientoiva harjoittelu I ja II; Potilaan lääkehoito; Ensiapu, Potilaan hoitoa tukevat opinnot
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelu ja harjoitteluun liityvä kirjallinen tehtävä tulee suorittaa hyväksytysti.
Henkilökohtaisten tavoitteiden ja työvuorosuunitelman laatiminen
Lääkehoitopassin täyttäminen.
Itsearvioinnin tekeminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ohjattu harjoittelu vuodeosastolla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjattu harjoittelu 6 op, yhteensä 162 tuntia. Osastolla tehtävä tuntimäärä on 153h /(38,25 h / vko) ja 9 h annettujen tehtävien tekoon.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytyn osaamistason arviointikriteerit:
Opiskelija:
- Tiedostaa hoitosuhteen merkityksen hyvän hoidon osatekijänä.
- Keskustelee ja viestii ammatillisesti potilaiden kanssa ja työryhmässä.
- Noudattaa vaitiolovelvollisuuttaan ja kantaa vastuun tekemästään hoitotyöstä.
- Kohtaa jokaisen potilaan arvokkaana ihmisenä ja pyrkii toteuttamaan hoitotyön periaatteita auttamisessaan.
- Osaa hankkia ja arvioida kriittisesti tietoa, joskin tarvitsee tukea oman toiminnan perustelussa.
- Pystyy hahmottamaan oman potilaansa hoitotyön prosessin, tarvitsee tukea dokumentoinnissa ja raportoinnissa.
- Osaa ohjattuna arvioida potilaan avun tarvetta
- Hahmottaa potilaan omia voimavaroja ja osaa vastata potilaan perustarpeisiin ja reagoida niissä tapahtuviin muutoksiin. Halliten hoitotyön perusauttamismenetelmät.
- Osaa ohjattuna tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja niissä tapahtuvia muutoksia.
- Toimii aseptisesti ja ergonomisesti.
- Osaa ohjattuna toteuttaa lääkehoitoa virheettömästi.
- Osaa ohjattuna seurata lääkehoidon vaikuttavuutta.
- Tunnistaa oman osaamisensa rajat.
- Hahmottaa sairaanhoitajan toimenkuvaa työyhteisössä.
- Osaa laatia henkilökohtaiset oppimistavoitteensa realistisesti.
- Omaa myönteisen asenteen oman osaamisensa kehittämiseen ja tunnistaa omat kehittymishaasteensa.
Hylätyn tason arviointikriteerit:
Opiskelija:
- Ei ymmärrä hoitosuhteen merkitystä hyvän hoidon osatekijänä.
- Ei pysty viestimään ammatillisesti tai rikkoo vaitiolovelvollisuuden.
- Kohtelee potilaita epäammatillisesti eikä huomioi yksilöllisiä hoitotarpeita.
- Ei toimi vastuullisesti hoitotyössä.
- Ei kykene perustelemaan toimintaansa.
- Ei kykene raportoimaan ja kirjaamaan asiallisesti, potilasturvallisuus vaarantuu.
- Ei hahmota hoitotyön prosessia potilaan hoitotyön perustaksi.
- Ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja eikä tunnista potilaan tilassa tapahtuvia muutoksia vaarantaen potilaan turvallisuuden.
- Ei hallitse hoitotyön perusauttamismenetelmiä eikä kykene suunnitelmalliseen toimintaan.
- Ei toimi aseptisesti.
- tekee toistuvasti virheitä lääkehoidossa vaarantaen potilasturvallisuuden
- Ei hahmota sairaanhoitajan toimenkuvaa osastolla
- Ei pysty arvioimaan oppimistaan realistisesti
- Ei pysty vastaanottamaan palautetta eikä tunnistamaan kehityshaasteitaan