Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan arvot ja etiikka (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT58-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2017 - 10.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2017 - 22.10.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
30 - 33
Koulutus
Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Lasse Tervajärvi
Vastuuhenkilö
Lasse Tervajärvi
Opintojakso
7K00CT58

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- tuntee tulevan ammattinsa ammattieettiset ohjeet ja toimintaperiaatteet
- tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tuntee kestävän kehityksen periaatteita muuttuvassa globaalissa maailmassa
- tuntee etiikan merkityksen suhteessa mediaan ja vaikuttamiseen

Sisältö (Opintojakso)

arvot ja teorialähtökohta
arvot, etiikka, moraali ja itsemääräämisoikeus
etiikan teoreettisia lähtökohtia
erilaiset ihmiskäsitykset

asiakasnäkökulma/ihmisnäkökulma
ihmisoikeudet, ikäetiikka ja tasa-arvo
tilanne-etiikka, asiakastilanteiden etiikka ja kulttuurietiikka
eettinen päätöksenteko toiminnan eri ulottuvuuksilla

ammattieettiset ohjeet

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

ei ole

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ryhmätentti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Osallistuminen aktiivisesti opetukseen. Orientaatio: osallistuminen pakollista. Ryhmätentti pakollinen: .

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tiimityöskentely, ryhmätehtävät, luennot, porinapajat, väittely, paneeli, draama/simulaatiot, itsenäinen opiskelu

Oppimateriaalit

Ammattieettiset ohjeet. Opintojakson keskeinen sisältö. Luennoitsijoiden osoittamat materiaalit ja tehdyt yhteenvedot, raportit. Lähitunneilla esitelty ammattikirjallisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtuntimäärä 81h.

Sisällön jaksotus

Osa 1. Etiikka osana filosofiaa. Oman eettisen ajattelun lähtökohdat.
Osa 2. Sairaanhoitajan ammatin eettinen kehitys, itsemääräämisoikeus.
Osa 3. Artikkeliseminaari.
Osa 4. Eettiset ongelmat ja eettinen päätöksenteko.
Osa 5. Väittelypaneeli
Osa 6. Eettinen valinta - tilanteita ensihoidossa - draamasimulaatiot

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toisen opiskeluryhmän mukana.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Kansainvälisyys

Käsiteltyjä aiheita yhdistetään kansainvälisiin tutkimuksiin.

Lisätietoja opiskelijoille

Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet.
Eettisten ongelmien tunnistmainen
Käytännöllisiä hoitotyön eettisiä kysymyksiä.
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2012. Etiikka hoitotyössä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei täytä tyydyttävän arvioinnin kriteerejä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kuvailla hoitotyön eettisiä periaatteita hoitotyössä. Hän osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen ja kuvailla toimintansa eettisiä arvoja ja miten niitä noudattaa. Opiskelija tuntee hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana hoitotyötä. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti mutta toiminut lähinnä passiivisena ryhmänjäsenenä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua hoitotyössä. Hän osaa perustella miten hän toimii arvojen, hoitotyön eettisten periaatteiden ja sairaanhoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija osaa kuvata ja kertoa vaihtoehtoja hoitotyön eettiselle päätöksentekoprosessille. Opiskelija on osallistunut opiskeluun aktiivisena toimijana mutta omien kehittämisehdotusten esiin tuominen on ollut vähäistä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija analysoi kriittisesti ja kehittävästi omaa eettistä ajatteluaan ja ihmiskäsitystään hoitotyössä. Opiskelijaa osaa soveltaa saamaansa teoriatietoa ja tuoda käytännön esimerkein esille eettistä ajatteluaan. Opiskelija kuvaa tehtävissään ja tuntiosallistumisessaan konkreettisia esimerkkejä ja vaihtoehtoja hoitotyön eettisestä päätöksentekoprosessista. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tuntiopiskeluun ja tuottanut oppimistehtävissään ja tenttivastauksissaan omaa eettistä pohdintaa.

Siirry alkuun