Sosiaali- ja terveysalan arvot ja etiikka (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT58-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2017 - 10.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2017 - 22.10.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 30 - 33
- Koulutus
- Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- tuntee tulevan ammattinsa ammattieettiset ohjeet ja toimintaperiaatteet
- tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tuntee kestävän kehityksen periaatteita muuttuvassa globaalissa maailmassa
- tuntee etiikan merkityksen suhteessa mediaan ja vaikuttamiseen
Sisältö (Opintojakso)
arvot ja teorialähtökohta
arvot, etiikka, moraali ja itsemääräämisoikeus
etiikan teoreettisia lähtökohtia
erilaiset ihmiskäsitykset
asiakasnäkökulma/ihmisnäkökulma
ihmisoikeudet, ikäetiikka ja tasa-arvo
tilanne-etiikka, asiakastilanteiden etiikka ja kulttuurietiikka
eettinen päätöksenteko toiminnan eri ulottuvuuksilla
ammattieettiset ohjeet
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ryhmätentti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Osallistuminen aktiivisesti opetukseen. Orientaatio: osallistuminen pakollista. Ryhmätentti pakollinen: .
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tiimityöskentely, ryhmätehtävät, luennot, porinapajat, väittely, paneeli, draama/simulaatiot, itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Ammattieettiset ohjeet. Opintojakson keskeinen sisältö. Luennoitsijoiden osoittamat materiaalit ja tehdyt yhteenvedot, raportit. Lähitunneilla esitelty ammattikirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtuntimäärä 81h.
Sisällön jaksotus
Osa 1. Etiikka osana filosofiaa. Oman eettisen ajattelun lähtökohdat.
Osa 2. Sairaanhoitajan ammatin eettinen kehitys, itsemääräämisoikeus.
Osa 3. Artikkeliseminaari.
Osa 4. Eettiset ongelmat ja eettinen päätöksenteko.
Osa 5. Väittelypaneeli
Osa 6. Eettinen valinta - tilanteita ensihoidossa - draamasimulaatiot
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toisen opiskeluryhmän mukana.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Kansainvälisyys
Käsiteltyjä aiheita yhdistetään kansainvälisiin tutkimuksiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet.
Eettisten ongelmien tunnistmainen
Käytännöllisiä hoitotyön eettisiä kysymyksiä.
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2012. Etiikka hoitotyössä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei täytä tyydyttävän arvioinnin kriteerejä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kuvailla hoitotyön eettisiä periaatteita hoitotyössä. Hän osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen ja kuvailla toimintansa eettisiä arvoja ja miten niitä noudattaa. Opiskelija tuntee hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana hoitotyötä. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti mutta toiminut lähinnä passiivisena ryhmänjäsenenä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua hoitotyössä. Hän osaa perustella miten hän toimii arvojen, hoitotyön eettisten periaatteiden ja sairaanhoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija osaa kuvata ja kertoa vaihtoehtoja hoitotyön eettiselle päätöksentekoprosessille. Opiskelija on osallistunut opiskeluun aktiivisena toimijana mutta omien kehittämisehdotusten esiin tuominen on ollut vähäistä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija analysoi kriittisesti ja kehittävästi omaa eettistä ajatteluaan ja ihmiskäsitystään hoitotyössä. Opiskelijaa osaa soveltaa saamaansa teoriatietoa ja tuoda käytännön esimerkein esille eettistä ajatteluaan. Opiskelija kuvaa tehtävissään ja tuntiosallistumisessaan konkreettisia esimerkkejä ja vaihtoehtoja hoitotyön eettisestä päätöksentekoprosessista. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tuntiopiskeluun ja tuottanut oppimistehtävissään ja tenttivastauksissaan omaa eettistä pohdintaa.