Values and Ethics in Social and Health Care (3 cr)
Code: 7K00CT58-3013
General information
- Enrolment period
- 02.07.2017 - 10.09.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2017 - 22.10.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 30 - 33
- Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
Objectives (course unit)
The student
- knows the basic ethical values in social and health care;
- knows the professional ethical guidelines and principles of the nursing profession;
- is aware of his/her own values and is able to describe them regarding the values and ethical principles in health care;
- knows the principles of sustainable development globally;
- knows the meaning of ethics when related to media
Content (course unit)
values and theory
- values, ethics, moral and self-determent;
- ethical theories;
- various concepts of human being
viewpoint of the client
- human rights, ageing ethics and equality;
- situational ethics and cultural ethics;
- ethical decision-making
guidelines of professional ethics
Prerequisites (course unit)
none
Exam schedules
Ryhmätentti
Evaluation methods and criteria
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Osallistuminen aktiivisesti opetukseen. Orientaatio: osallistuminen pakollista. Ryhmätentti pakollinen: .
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Tiimityöskentely, ryhmätehtävät, luennot, porinapajat, väittely, paneeli, draama/simulaatiot, itsenäinen opiskelu
Learning materials
Ammattieettiset ohjeet. Opintojakson keskeinen sisältö. Luennoitsijoiden osoittamat materiaalit ja tehdyt yhteenvedot, raportit. Lähitunneilla esitelty ammattikirjallisuus.
Student workload
Opiskelijan työtuntimäärä 81h.
Content scheduling
Osa 1. Etiikka osana filosofiaa. Oman eettisen ajattelun lähtökohdat.
Osa 2. Sairaanhoitajan ammatin eettinen kehitys, itsemääräämisoikeus.
Osa 3. Artikkeliseminaari.
Osa 4. Eettiset ongelmat ja eettinen päätöksenteko.
Osa 5. Väittelypaneeli
Osa 6. Eettinen valinta - tilanteita ensihoidossa - draamasimulaatiot
Completion alternatives
Toisen opiskeluryhmän mukana.
Practical training and working life cooperation
Ei ole
International connections
Käsiteltyjä aiheita yhdistetään kansainvälisiin tutkimuksiin.
Further information
Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet.
Eettisten ongelmien tunnistmainen
Käytännöllisiä hoitotyön eettisiä kysymyksiä.
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2012. Etiikka hoitotyössä.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ei täytä tyydyttävän arvioinnin kriteerejä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa kuvailla hoitotyön eettisiä periaatteita hoitotyössä. Hän osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen ja kuvailla toimintansa eettisiä arvoja ja miten niitä noudattaa. Opiskelija tuntee hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana hoitotyötä. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti mutta toiminut lähinnä passiivisena ryhmänjäsenenä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua hoitotyössä. Hän osaa perustella miten hän toimii arvojen, hoitotyön eettisten periaatteiden ja sairaanhoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija osaa kuvata ja kertoa vaihtoehtoja hoitotyön eettiselle päätöksentekoprosessille. Opiskelija on osallistunut opiskeluun aktiivisena toimijana mutta omien kehittämisehdotusten esiin tuominen on ollut vähäistä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija analysoi kriittisesti ja kehittävästi omaa eettistä ajatteluaan ja ihmiskäsitystään hoitotyössä. Opiskelijaa osaa soveltaa saamaansa teoriatietoa ja tuoda käytännön esimerkein esille eettistä ajatteluaan. Opiskelija kuvaa tehtävissään ja tuntiosallistumisessaan konkreettisia esimerkkejä ja vaihtoehtoja hoitotyön eettisestä päätöksentekoprosessista. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tuntiopiskeluun ja tuottanut oppimistehtävissään ja tenttivastauksissaan omaa eettistä pohdintaa.