Strukturoitu tiedonhankinta (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT60-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 18.09.2017 - 18.10.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.10.2017 - 21.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 40 - 44
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa määritellä rajatun terveystieteellisen kysymyksen ja toteuttaa sen mukaisen pienimuotoisen, strukturoidun tiedonhaun
- osaa kuvata tiedonhakuprosessin
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen ja tietää näytönasteet
- osaa etsiä ja tuntee tieteellisen tiedon pohjalta rakennettuja terveysalan suosituksia
- tunnistaa oman alansa tieteelliset/ammatilliset tiedonlähteet ja osaa hakea niistä tietoa suunnitelmallisesti
- osaa arvioida ja käyttää tiedonlähteitä
Sisältö (Opintojakso)
- oman alan keskeisimmät kansalliset ja kansainväliset tietokannat ja suositukset
- strukturoitu tiedonhaku (esim. PICO)
- näyttöön perustuva toiminta
- näytönasteet
- lähdekritiikki
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Aika ja paikka
Kurssin aloituskerralla läsnäolovelvoite ma 23.10.17 klo 12.30 -14.00.
Seminaaritöiden esitykset XXXX, läsnäolovelvoite. Poissaolosta korvaava tehtävä.
Tentti tenttiterraariossa XXX.
Uusinnat tenttiterraariossa:
1. uusinta XXX
2. uusinta XXX
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Seminaaritöiden palautukset XXX. Myöhästyminen laskee arvosanaa.
Seminaaritöiden esitykset XXX, läsnäolovelvoite. Poissaolosta korvaava tehtävä.
Vertaisarviointien palautukset XXX mennessä
Tentti tenttiterraariossa XXX.
Uusinnat tenttiterraariossa:
1. uusinta XXX
2. uusinta XXX
Informaatikon tunneilla läsnäolovelvoite. Tarvittaessa poissaolon voi korvata toisen ryhmän tunnilla. Hyväksytty arvosana edellyttää tehtävän tekemistä hyväksytysti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Informaatikon tunnit hyväksytty - hyvätty.
Osallistuminen opetukseen ja ryhmätyöskentelyyn. Seminaaripäivään osallistuminen, tehtävien teko.
Tehtävän arviointi 0-5. Sisältää itse tehtävän tekemisen ohjeen mukaan että vertaisarvioinnin tekemisen. Osuus 50% arvosanasta.
Tentti 50% arvosanasta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luento-opetus, itsenäinen työskentely, ryhmätyöt, seminaarityöskentely, vertaisarviointi, työskentely verkkoalustalla.
Työskentelystä osa tapahtuu englannin kielellä.
Informaatikon tunnit 6h, pakollinen läsnäolo ja tehtävän tekeminen.
Oppimateriaalit
Holopainen A, Junttila K, Jylhä V, Korhonen A, Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy, Helsinki.
Kangasniemi, Utriainen, Ahonen, Pietilä, Jääskeläinen & Liikanen. 2013. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291-301.
Stolt, M; Axelin, A; Suhonen, R. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto 2. korjattu painos.
Johansson, Axelin, Stolt & Ääri (toim.) 2007. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen. Turun yliopisto. Tutkimuksia ja raportteja A:51/2007.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. 2013. Tutki ja kirjoita. Kustannusosakeyhtiö Tammi, Helsinki
Täydentyy opetuksen alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op = 81h
Luento-opetusta noin 26h. Informaatikon tunnit 6h. Itsenäinen työskentely 49h.
Sisällön jaksotus
Informaatikon tunnit hyväksytty - hyvätty.
Tehtävä arviointi 0-5. Sisältää itse tehtävän tekemisen että vertaisarvioinnin tekemisen. Osuus 50% arvosanasta.
Tentti 50% arvosanasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Aloitusluennolla läsnäolovelvollisuus. Seminaarissa läsnäolovelvollisuus (voi korvata tehtävällä)
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija ei tunne tiedonhaun vaiheita
- opiskelijan tietämys tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on hajanaista
- opiskelijan tiedot terveysalan suosituksista ovat puutteelliset
- opiskelija ei ole palaututanut sovittuja tehtäviä
- lähteet eivät ole tieteellisiä
- kansainvälisiä lähteitä ei ole käytetty
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija on kuvannut käyttämiään hakutermejä ja hakuprosessia pintapuolisesti
- lähdeluetteloa on laadittu mutta se ei perustu annettuihin ohjeisiin
- opiskelijan tiedot tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on irrallista ja toteavalla tasolla
- käytetyt lähteet hajanaisia, eivät vastaa tutkimuskysymykseen
- käytetty vain yhtä kansainvälistä tutkimusartikkelia
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- aihe on selkeästi rajattu, mutta se vaatii vielä tarkennusta
- hakustrategia ja -polku on kuvattu, mutta haun toistaminen ei annetuilla tiedoilla ole mahdollista
- hakuprosessia on kuvattu pääosin selkeästi
- lähdeluettelo on laadittu mutta se ei täysin perustu annettuihin ohjeisiin
- käytetyt lähteet sisältävät useita aiheeseen soveltuvia kansainvälisiä julkaisuja
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- aihe on tarkoituksenmukaisesti rajattu
- hakustrategia on kuvattu riittävän tarkasti
- hakupolku on kuvattu johdonmukaisesti ja asiaankuuluvasti
- hakuprosessi on kuvattu selkeänä kuviona
- lähdeluettelo on laadittu ohjeiden mukaan
- käytetyt lähteet ovat aiheeseen soveltuvia pääosin kansainvälisiä julkaisuja