Lasten ja nuorten fysioterapia, teoria (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7F00BA31-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 21.05.2017 - 31.08.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2017 - 04.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Fysioterapeutti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Tarja Tittonen
- Marja-Leena Lähteenmäki
- Anne-Marja Hammar
- Maria Maljanen
- Liisa Sittig
- Hanna Sahinoja
- Jarmo Perttunen
- Vesa Joutsen
- Pirjo Lehto
- FYSIO Luennoitsija
- Raija Jaakkola
- Fysioterapia Virtuaalihenkilö
- Pienryhmät
- tutorryhmä t1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- tutorryhmä t2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- tutorryhmä t3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä RA (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä RB (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- tutorryhmä t1
- tutorryhmä t2
- tutorryhmä t3
- Harjoitusryhmä R1
- Harjoitusryhmä R2
- Harjoitusryhmä R3
- Harjoitusryhmä RA
- Harjoitusryhmä RB
- Opintojakso
- 7F00BA31
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää yhteiskunnan ja sen muutosten vaikutuksia perheeseen,
- ymmärtää lapsen sairastumisen aiheuttamaa kokemusta perheelle ja lapselle,
- tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
- osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
- osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.
Sisältö (Opintojakso)
- motorinen kehitys osana lapsen kokonaiskehitystä
- viivästynyt kehitys
- lapsen kehitykseen liittyvät refleksit
- kiintymyssuhdeteoria ja varhainen vuorovaikutus
- sosioemotionaaliset häiriöt ja psyykkiset häiriöt lapsilla ja niiden fysioterapia
- autismin kirjon häiriöt ja fysioterapia
- oppimishäiriöiset lapset
- lasten ja nuorten hengitysfysioterapia
- tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
- neurologisen lapsen fysioterapia
- psykofyysinen fysioterapia
- lääkkeet lasten sairauksissa
Aika ja paikka
Lasten ja nuorten fysioterapia toteutuu 7.8.2017 alkaen : viikko 32 (7.-11.8.2017) on itsenäisen työskentelyn viikko ja sitä varten tulee tehtävänanto 23.5.2017. Tehtävät löytyvät Tabulasta. Lähiopetus alkaa 14.8.2017 Perusryhmällää klo 10.15 ja Proakatemialla klo 12.30
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Teoriakokeet ja kirjallinen tuotos esityksineen vain perusryhmällä:
Teoriavälikoe 21.9.2017 - TeoriaVälikokeen uusinta yleisenä uusintapäivänä 12.12.2017
Kirjallinen tuotos lasten jakson teemasta ja esitys Seminaari 22.11.017 (tai vaihtoehtoisesti teorialoppukoe 23.11.2017)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teoriavälikoe 21.9.2017 Lasten jakson kirjallinen työ + esitys seminaari 23.11.2017 TAI Teorialoppukoe 22.11.2017 Tutotyöskentely (1-5) Soveltava liikunta tehtävä hyv/hyl
Arviointiin sovelletaan Fysioterapeuttikoulutuksen yleisiä arviointikriteerejä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tutoristunnot ja väliseminaari
Itsenäinen työ ja Tehtävät
Luennot ja luentokeskustelut
Kirjallinen tuotos lasten jakson teemasta ja esitysseminaari
Kirjallisuuden lukeminen ja niistä keskustelu
Oppimateriaalit
Pääasiallisia lähteitä - täydentyy jakson kuluessa jokaisen opettajan toimesta
Beckung, E. ym 2014. Fysioterapi för barn och ungdom. Teori och tillämpning. Denmark: Eurographic Danmark A/S
Tecklin, J. 2015 (5.painos), 2008(4. painos): Cardiopulmonary physical therapy. Lippincott Williams& Wilkins
Neuro- Tule-ft, hengitys ja psyfymateriaali täydentyy jakson aikana
Gerhardt, S. 2008. Rakkaus ratkaisee. Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Helsinki: Edita Prima Oy
Sajaniemi, n ym 2015: Stressin säätely - kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin
Sinkkonen, J 2010: Nuoruusaika
Tamminen T: Olipa kerran lapsuus
Burns, Y. 1996: Physiotherapy and the growing child
Sisällön jaksotus
Itsenäiset tehtävät viikko 32 : 7.-11.8.2017 liittyen soveltavaan liikuntaan ja psykomotoriseen kehitykseen (kertaus), IT-tehtävän tekevät kaikki opiskelijat Perus- sekä proakatemia ryhmä
Lähiopetus alkaa 14.8.-29.9.2017 ja jatkuu Perusryhmäläisillä ohjatun harjoittelun jälkeen 13.11.2017
Tutoristunnot toteutuvat maanantaisin perrusryhmällä.
Sisällöllisten teemojen eteneminen: neurologinenfysioterapia, tule-fysioterapia ja hengitysfysioterapia ennen ohjattua harjoittelua ja psykofyysinen näkökulma ja Psykiatrinen fysioterapia ennen ja jälkeen ohjatun harjoittelun.
Neuro- ja tulefysioterapian orientaatiot on järjestetty siten, että koko ryhmä, perusryhmä ja proakatemia osallistuvat.
Valtti-lapsen ohjauksille on jätetty tilaa lukujärjestykseen.
Malike toteutuu Hannu Järvisen johdolla.
Lisätietoja opiskelijoille
Ohjaajien opettajien ja opiskelijoiden yhteistyökokous aktiivinen osallistuminen 19.9.2017
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Perustiedoissa on puutteita, irrallisuuksia ja virheellisyyksiä. Tietojen käyttäminen on yksipuolista ja kritiikitöntä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa valita joitakin tutkimisen ja fysioterapian menetelmiä sekä perustella valinnat. Osaa runsaasti ohjattuna suunnitella fysioterapiaa suunnilleen ikätasoisesti lapsen ja nuoren elinpiirissä huomioiden eri yhteistyötahot kuten perhe, päiväkoti, koulu, harrastukset jne. Tietää apuvälineistä ja niiden käytöstä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa valita tutkimisen ja fysioterapian menetelmät sekä perustella valinnat. Osaa suunnitella fysioterapiaa lapsen ja nuoren elinpiiriin sopivasti huomioiden eri yhteistyötahot kuten perhe, päiväkoti, koulu, harrastukset jne. Tietää apuvälineistä ja niiden valinnasta sekä käytöstä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa valita tarkoituksenmukaiset ja kattavat tutkimisen ja fysioterapian toteutuksen menetelmät sekä perustelee valinnat monipuolisesti. Osaa suunnitella monipuolisesti ja luovasti fysiorapiaa lapsen ja nuoren elinpiiriin sopivasti huomioiden ohjauksessaan eri yhteityötahot kuten perhe, päiväkoti, koulu, harrastukset jne.
Tietää miten valitaan, hankitaan ja ohjataan apuvälineitä ja niiden käyttöä yksilöllisesti.