Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten fysioterapia, teoria (8 op)

Toteutuksen tunnus: 7F00BA31-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
21.05.2017 - 31.08.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2017 - 04.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tarja Tittonen
Marja-Leena Lähteenmäki
Anne-Marja Hammar
Maria Maljanen
Liisa Sittig
Hanna Sahinoja
Jarmo Perttunen
Vesa Joutsen
Pirjo Lehto
FYSIO Luennoitsija
Raija Jaakkola
Fysioterapia Virtuaalihenkilö
Pienryhmät
tutorryhmä t1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
tutorryhmä t2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
tutorryhmä t3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä RA (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä RB (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
tutorryhmä t1
tutorryhmä t2
tutorryhmä t3
Harjoitusryhmä R1
Harjoitusryhmä R2
Harjoitusryhmä R3
Harjoitusryhmä RA
Harjoitusryhmä RB
Opintojakso
7F00BA31

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää yhteiskunnan ja sen muutosten vaikutuksia perheeseen,
- ymmärtää lapsen sairastumisen aiheuttamaa kokemusta perheelle ja lapselle,
- tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
- osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
- osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.

Sisältö (Opintojakso)

- motorinen kehitys osana lapsen kokonaiskehitystä
- viivästynyt kehitys
- lapsen kehitykseen liittyvät refleksit
- kiintymyssuhdeteoria ja varhainen vuorovaikutus
- sosioemotionaaliset häiriöt ja psyykkiset häiriöt lapsilla ja niiden fysioterapia
- autismin kirjon häiriöt ja fysioterapia
- oppimishäiriöiset lapset
- lasten ja nuorten hengitysfysioterapia
- tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
- neurologisen lapsen fysioterapia
- psykofyysinen fysioterapia
- lääkkeet lasten sairauksissa

Aika ja paikka

Lasten ja nuorten fysioterapia toteutuu 7.8.2017 alkaen : viikko 32 (7.-11.8.2017) on itsenäisen työskentelyn viikko ja sitä varten tulee tehtävänanto 23.5.2017. Tehtävät löytyvät Tabulasta. Lähiopetus alkaa 14.8.2017 Perusryhmällää klo 10.15 ja Proakatemialla klo 12.30

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Teoriakokeet ja kirjallinen tuotos esityksineen vain perusryhmällä:
Teoriavälikoe 21.9.2017 - TeoriaVälikokeen uusinta yleisenä uusintapäivänä 12.12.2017
Kirjallinen tuotos lasten jakson teemasta ja esitys Seminaari 22.11.017 (tai vaihtoehtoisesti teorialoppukoe 23.11.2017)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Teoriavälikoe 21.9.2017 Lasten jakson kirjallinen työ + esitys seminaari 23.11.2017 TAI Teorialoppukoe 22.11.2017 Tutotyöskentely (1-5) Soveltava liikunta tehtävä hyv/hyl
Arviointiin sovelletaan Fysioterapeuttikoulutuksen yleisiä arviointikriteerejä

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tutoristunnot ja väliseminaari
Itsenäinen työ ja Tehtävät
Luennot ja luentokeskustelut
Kirjallinen tuotos lasten jakson teemasta ja esitysseminaari
Kirjallisuuden lukeminen ja niistä keskustelu

Oppimateriaalit

Pääasiallisia lähteitä - täydentyy jakson kuluessa jokaisen opettajan toimesta
Beckung, E. ym 2014. Fysioterapi för barn och ungdom. Teori och tillämpning. Denmark: Eurographic Danmark A/S
Tecklin, J. 2015 (5.painos), 2008(4. painos): Cardiopulmonary physical therapy. Lippincott Williams& Wilkins
Neuro- Tule-ft, hengitys ja psyfymateriaali täydentyy jakson aikana
Gerhardt, S. 2008. Rakkaus ratkaisee. Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Helsinki: Edita Prima Oy
Sajaniemi, n ym 2015: Stressin säätely - kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin
Sinkkonen, J 2010: Nuoruusaika
Tamminen T: Olipa kerran lapsuus
Burns, Y. 1996: Physiotherapy and the growing child

Sisällön jaksotus

Itsenäiset tehtävät viikko 32 : 7.-11.8.2017 liittyen soveltavaan liikuntaan ja psykomotoriseen kehitykseen (kertaus), IT-tehtävän tekevät kaikki opiskelijat Perus- sekä proakatemia ryhmä
Lähiopetus alkaa 14.8.-29.9.2017 ja jatkuu Perusryhmäläisillä ohjatun harjoittelun jälkeen 13.11.2017
Tutoristunnot toteutuvat maanantaisin perrusryhmällä.
Sisällöllisten teemojen eteneminen: neurologinenfysioterapia, tule-fysioterapia ja hengitysfysioterapia ennen ohjattua harjoittelua ja psykofyysinen näkökulma ja Psykiatrinen fysioterapia ennen ja jälkeen ohjatun harjoittelun.
Neuro- ja tulefysioterapian orientaatiot on järjestetty siten, että koko ryhmä, perusryhmä ja proakatemia osallistuvat.
Valtti-lapsen ohjauksille on jätetty tilaa lukujärjestykseen.
Malike toteutuu Hannu Järvisen johdolla.

Lisätietoja opiskelijoille

Ohjaajien opettajien ja opiskelijoiden yhteistyökokous aktiivinen osallistuminen 19.9.2017

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Perustiedoissa on puutteita, irrallisuuksia ja virheellisyyksiä. Tietojen käyttäminen on yksipuolista ja kritiikitöntä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa valita joitakin tutkimisen ja fysioterapian menetelmiä sekä perustella valinnat. Osaa runsaasti ohjattuna suunnitella fysioterapiaa suunnilleen ikätasoisesti lapsen ja nuoren elinpiirissä huomioiden eri yhteistyötahot kuten perhe, päiväkoti, koulu, harrastukset jne. Tietää apuvälineistä ja niiden käytöstä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa valita tutkimisen ja fysioterapian menetelmät sekä perustella valinnat. Osaa suunnitella fysioterapiaa lapsen ja nuoren elinpiiriin sopivasti huomioiden eri yhteistyötahot kuten perhe, päiväkoti, koulu, harrastukset jne. Tietää apuvälineistä ja niiden valinnasta sekä käytöstä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa valita tarkoituksenmukaiset ja kattavat tutkimisen ja fysioterapian toteutuksen menetelmät sekä perustelee valinnat monipuolisesti. Osaa suunnitella monipuolisesti ja luovasti fysiorapiaa lapsen ja nuoren elinpiiriin sopivasti huomioiden ohjauksessaan eri yhteityötahot kuten perhe, päiväkoti, koulu, harrastukset jne.
Tietää miten valitaan, hankitaan ja ohjataan apuvälineitä ja niiden käyttöä yksilöllisesti.

Siirry alkuun