Physiotherapy for Children and Adolescents, Theory (8 cr)
Code: 7F00BA31-3004
General information
- Enrolment period
- 21.05.2017 - 31.08.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2017 - 04.12.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 8 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Physiotherapy
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Tarja Tittonen
- Marja-Leena Lähteenmäki
- Anne-Marja Hammar
- Maria Maljanen
- Liisa Sittig
- Hanna Sahinoja
- Jarmo Perttunen
- Vesa Joutsen
- Pirjo Lehto
- FYSIO Luennoitsija
- Raija Jaakkola
- Fysioterapia Virtuaalihenkilö
- Small groups
- tutorryhmä t1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- tutorryhmä t2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- tutorryhmä t3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä R1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä R2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä R3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä RA (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä RB (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- tutorryhmä t1
- tutorryhmä t2
- tutorryhmä t3
- Harjoitusryhmä R1
- Harjoitusryhmä R2
- Harjoitusryhmä R3
- Harjoitusryhmä RA
- Harjoitusryhmä RB
- Course
- 7F00BA31
Objectives (course unit)
Students
- know changes of society and how they affect a family
- are aware of the effects of an illness on children and family
- know the effects of illnesses on movement and functional ability of a child or an adolescent and on the whole development of an individual
- are able to find evidence based knowledge and to use it in physiotherapy
- are able to select appropriate and effective assessment strategies for movement abilities and the functions of a child or an adolescent and are able to use clinical reasoning and to plan treatment strategies
- know the effects of the most common medication for children’s’ diseases
Content (course unit)
- motor development of a child as part of the whole development of an individual
- delayed development of a child
- reflexes in child’s development
- attachment theory and early interaction
- socioemotional disorders and mental disorders of children and adolescents and physiotherapy
- autism disorders and physiotherapy
- children with learning difficulties
- respiratory physiotherapy with children and adolescents
- musculo-skeletal problems of children and adolescents
- neurological problems and physiotherapy with children and adolescents
- physiotherapy in mental health problems of children and adolescents
- required medication
Location and time
Lasten ja nuorten fysioterapia toteutuu 7.8.2017 alkaen : viikko 32 (7.-11.8.2017) on itsenäisen työskentelyn viikko ja sitä varten tulee tehtävänanto 23.5.2017. Tehtävät löytyvät Tabulasta. Lähiopetus alkaa 14.8.2017 Perusryhmällää klo 10.15 ja Proakatemialla klo 12.30
Exam schedules
Teoriakokeet ja kirjallinen tuotos esityksineen vain perusryhmällä:
Teoriavälikoe 21.9.2017 - TeoriaVälikokeen uusinta yleisenä uusintapäivänä 12.12.2017
Kirjallinen tuotos lasten jakson teemasta ja esitys Seminaari 22.11.017 (tai vaihtoehtoisesti teorialoppukoe 23.11.2017)
Assessment methods and criteria
Teoriavälikoe 21.9.2017 Lasten jakson kirjallinen työ + esitys seminaari 23.11.2017 TAI Teorialoppukoe 22.11.2017 Tutotyöskentely (1-5) Soveltava liikunta tehtävä hyv/hyl
Arviointiin sovelletaan Fysioterapeuttikoulutuksen yleisiä arviointikriteerejä
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Tutoristunnot ja väliseminaari
Itsenäinen työ ja Tehtävät
Luennot ja luentokeskustelut
Kirjallinen tuotos lasten jakson teemasta ja esitysseminaari
Kirjallisuuden lukeminen ja niistä keskustelu
Learning materials
Pääasiallisia lähteitä - täydentyy jakson kuluessa jokaisen opettajan toimesta
Beckung, E. ym 2014. Fysioterapi för barn och ungdom. Teori och tillämpning. Denmark: Eurographic Danmark A/S
Tecklin, J. 2015 (5.painos), 2008(4. painos): Cardiopulmonary physical therapy. Lippincott Williams& Wilkins
Neuro- Tule-ft, hengitys ja psyfymateriaali täydentyy jakson aikana
Gerhardt, S. 2008. Rakkaus ratkaisee. Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Helsinki: Edita Prima Oy
Sajaniemi, n ym 2015: Stressin säätely - kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin
Sinkkonen, J 2010: Nuoruusaika
Tamminen T: Olipa kerran lapsuus
Burns, Y. 1996: Physiotherapy and the growing child
Content scheduling
Itsenäiset tehtävät viikko 32 : 7.-11.8.2017 liittyen soveltavaan liikuntaan ja psykomotoriseen kehitykseen (kertaus), IT-tehtävän tekevät kaikki opiskelijat Perus- sekä proakatemia ryhmä
Lähiopetus alkaa 14.8.-29.9.2017 ja jatkuu Perusryhmäläisillä ohjatun harjoittelun jälkeen 13.11.2017
Tutoristunnot toteutuvat maanantaisin perrusryhmällä.
Sisällöllisten teemojen eteneminen: neurologinenfysioterapia, tule-fysioterapia ja hengitysfysioterapia ennen ohjattua harjoittelua ja psykofyysinen näkökulma ja Psykiatrinen fysioterapia ennen ja jälkeen ohjatun harjoittelun.
Neuro- ja tulefysioterapian orientaatiot on järjestetty siten, että koko ryhmä, perusryhmä ja proakatemia osallistuvat.
Valtti-lapsen ohjauksille on jätetty tilaa lukujärjestykseen.
Malike toteutuu Hannu Järvisen johdolla.
Further information
Ohjaajien opettajien ja opiskelijoiden yhteistyökokous aktiivinen osallistuminen 19.9.2017
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Perustiedoissa on puutteita, irrallisuuksia ja virheellisyyksiä. Tietojen käyttäminen on yksipuolista ja kritiikitöntä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa valita joitakin tutkimisen ja fysioterapian menetelmiä sekä perustella valinnat. Osaa runsaasti ohjattuna suunnitella fysioterapiaa suunnilleen ikätasoisesti lapsen ja nuoren elinpiirissä huomioiden eri yhteistyötahot kuten perhe, päiväkoti, koulu, harrastukset jne. Tietää apuvälineistä ja niiden käytöstä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa valita tutkimisen ja fysioterapian menetelmät sekä perustella valinnat. Osaa suunnitella fysioterapiaa lapsen ja nuoren elinpiiriin sopivasti huomioiden eri yhteistyötahot kuten perhe, päiväkoti, koulu, harrastukset jne. Tietää apuvälineistä ja niiden valinnasta sekä käytöstä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa valita tarkoituksenmukaiset ja kattavat tutkimisen ja fysioterapian toteutuksen menetelmät sekä perustelee valinnat monipuolisesti. Osaa suunnitella monipuolisesti ja luovasti fysiorapiaa lapsen ja nuoren elinpiiriin sopivasti huomioiden ohjauksessaan eri yhteityötahot kuten perhe, päiväkoti, koulu, harrastukset jne.
Tietää miten valitaan, hankitaan ja ohjataan apuvälineitä ja niiden käyttöä yksilöllisesti.