Kouluikäisen terveydenhoitotyön harjoittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BV66-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.05.2017 - 10.10.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 05.10.2017 - 26.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Mari Laaksonen
- Anne Silvan
- Vastuuhenkilö
- Anne Silvan
- Pienryhmät
- r1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- r2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- r1
- r2
- Opintojakso
- 7K00BV66
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
osaa tehdä kouluikäisen ja nuoren terveyttä kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia itsenäisesti ja lähettää tarvittaessa jatkohoitoon
-tunnistaa terveyden tukemisen tarpeita ja osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä.
- osaa kohdata erilaisista kulttuureista ja elämäntilanteista lähtöisin olevia lapsia ja nuoria sekä
heidän perheitään ja syventää taitojaan terveyttä vahvistavassa terveyskeskustelussa.
- osaa reagoida kouluikäisen ja perheen muuttuviin tarpeisiin ja tilanteisiin
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin toimia koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa terveyden edistämisen asiantuntijana.
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koulutapaturmien ehkäisyssä ja hoidossa
- osaa toimia kouluyhteisön toimintaohjeiden mukaisesti
Sisältö (Opintojakso)
- orientoiva harjoittelu 0,5 op
- ohjattu harjoittelu 4,5 = 3 viikkoa
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Osallistuminen Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitotyön teoriajaksolle
Aika ja paikka
Ajoittuu syksyyn 2017 limittäin aikuisten vastaanottoharjoittelun kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Orientoiva harjoittelu 0,5 op ,valmistautuminen ja osallistuminen opetukseen + tehtävien teko
2. ohjattu harjoittelu 4,5 op : kouluterveydenhuollon harjoittelun hyväksytty suoritus + annettujen tehtävien teko + harjoitteluinfoon ja reflektioon osallistuminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
1. orientoiva harjoittelu: osallistuminen lääketieteen opiskelijoiden kanssa terveystarkastus simulaatioon + sepäse- hanke
2. ohjattu harjoittelu 3 vk kouluterveydenhuollossa, th työkirjan hyödyntäminen opiskelun tukena
Oppimateriaalit
Teoriaopetuksen oppimateriaali
Terveydenhoitajaopiskelijan harjoittelun työkirja soveltuvin osin
Oma ammatillinen portfolio
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. orientoiva harjoittelu: 0.5 op = 13,5 tuntia (lääkkis yhteistyö + sepäse). Sisältö tulee tarkentumaan orientaatiotunnin jälkeen. Erillinen ohje
2. ohjattu harjoittelu 4,5 x 27 tuntia
harjoittelu tapahtuu kouluterveydenhuollossa, 3 viikkoa ja 121,5 tuntia
Työpaikalla läsnä 38.5h viikossa + 6h jakson aikana tehtävien tekemiseen
Tehtävät: erillinen ohje.
Harjoittelun jälkeen koululla reflektio 11.12.17 klo 12.30
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
harjoittelu tapahtuu kouluterveydenhuollossa 4,5 op= 3 viikkoa = 121,5 tuntia
Työpaikalla läsnä 38.5h viikossa + 6h jakson aikana tehtävien tekemiseen
Tehtävät: Erillinen ohje.
Harjoittelun jälkeen koululla reflektio
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Orientoiva harjoittelu:
hyväksytty suoritus: tehtävien tekeminen, osallistuminen lääketieteen opiskelijoiden kanssa tehtävään yhteistyöhön, osallistuminen sepäse -teemapäivään
Ohjattu harjoittelu:
Hylätty:
- ei kykene toteuttaminen itsenäisesti terveystarkastuksia
- ei kykene itsenäisesti arvioimaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä
- toimii epäeettisesti suhteessa asiakkaisiin ja työyhteisöön
- ei ymmärrä koulu-tai opiskeluyhteissössä toimivan terveydenhoitajan roolia
- ei osaa huomioida koululaista/nuorta osana perhettään
- ei osaa rokottaa turvallisesti
Hyväksytty:
- osaa toteuttaa itsenäisesti kouluikäisen ja nuoren terveystarkastuksen
- osaa itsenäisesti arvioida kouluikäisen ja nuoren lapsen kasvua ja kehitystä
- osaa tehdä ja tulkita seulontatutkimukset, havaita mahdolliset poikkeamat
- osaa ohjata kouluikäisen- ja nuoren ja hänen perheensä tarvittaessa jatkohoitoon
- käyttää voimavaralähtöisiä menetelmiä kouluikäisen- ja nuoren perheiden ohjauksessa
- osaa rokottaa turvallisesti
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin koulu-ja opiskeluyhteisön terveyden edistämisen
asiantuntijana
- osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä
- pitää vähintään yhden ryhmänohjaus/ tuntitilanteen