Siirry suoraan sisältöön

Kouluikäisen terveydenhoitotyön harjoittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BV66-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.05.2017 - 10.10.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.10.2017 - 26.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mari Laaksonen
Anne Silvan
Vastuuhenkilö
Anne Silvan
Pienryhmät
r1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
r2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
r1
r2
Opintojakso
7K00BV66

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
osaa tehdä kouluikäisen ja nuoren terveyttä kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia itsenäisesti ja lähettää tarvittaessa jatkohoitoon
-tunnistaa terveyden tukemisen tarpeita ja osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä.
- osaa kohdata erilaisista kulttuureista ja elämäntilanteista lähtöisin olevia lapsia ja nuoria sekä
heidän perheitään ja syventää taitojaan terveyttä vahvistavassa terveyskeskustelussa.
- osaa reagoida kouluikäisen ja perheen muuttuviin tarpeisiin ja tilanteisiin
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin toimia koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa terveyden edistämisen asiantuntijana.
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koulutapaturmien ehkäisyssä ja hoidossa
- osaa toimia kouluyhteisön toimintaohjeiden mukaisesti

Sisältö (Opintojakso)

- orientoiva harjoittelu 0,5 op
- ohjattu harjoittelu 4,5 = 3 viikkoa

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Osallistuminen Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitotyön teoriajaksolle

Aika ja paikka

Ajoittuu syksyyn 2017 limittäin aikuisten vastaanottoharjoittelun kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Orientoiva harjoittelu 0,5 op ,valmistautuminen ja osallistuminen opetukseen + tehtävien teko
2. ohjattu harjoittelu 4,5 op : kouluterveydenhuollon harjoittelun hyväksytty suoritus + annettujen tehtävien teko + harjoitteluinfoon ja reflektioon osallistuminen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

1. orientoiva harjoittelu: osallistuminen lääketieteen opiskelijoiden kanssa terveystarkastus simulaatioon + sepäse- hanke
2. ohjattu harjoittelu 3 vk kouluterveydenhuollossa, th työkirjan hyödyntäminen opiskelun tukena

Oppimateriaalit

Teoriaopetuksen oppimateriaali
Terveydenhoitajaopiskelijan harjoittelun työkirja soveltuvin osin
Oma ammatillinen portfolio

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. orientoiva harjoittelu: 0.5 op = 13,5 tuntia (lääkkis yhteistyö + sepäse). Sisältö tulee tarkentumaan orientaatiotunnin jälkeen. Erillinen ohje
2. ohjattu harjoittelu 4,5 x 27 tuntia
harjoittelu tapahtuu kouluterveydenhuollossa, 3 viikkoa ja 121,5 tuntia
Työpaikalla läsnä 38.5h viikossa + 6h jakson aikana tehtävien tekemiseen
Tehtävät: erillinen ohje.
Harjoittelun jälkeen koululla reflektio 11.12.17 klo 12.30

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

harjoittelu tapahtuu kouluterveydenhuollossa 4,5 op= 3 viikkoa = 121,5 tuntia
Työpaikalla läsnä 38.5h viikossa + 6h jakson aikana tehtävien tekemiseen
Tehtävät: Erillinen ohje.
Harjoittelun jälkeen koululla reflektio

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Orientoiva harjoittelu:
hyväksytty suoritus: tehtävien tekeminen, osallistuminen lääketieteen opiskelijoiden kanssa tehtävään yhteistyöhön, osallistuminen sepäse -teemapäivään
Ohjattu harjoittelu:
Hylätty:
- ei kykene toteuttaminen itsenäisesti terveystarkastuksia
- ei kykene itsenäisesti arvioimaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä
- toimii epäeettisesti suhteessa asiakkaisiin ja työyhteisöön
- ei ymmärrä koulu-tai opiskeluyhteissössä toimivan terveydenhoitajan roolia
- ei osaa huomioida koululaista/nuorta osana perhettään
- ei osaa rokottaa turvallisesti
Hyväksytty:
- osaa toteuttaa itsenäisesti kouluikäisen ja nuoren terveystarkastuksen
- osaa itsenäisesti arvioida kouluikäisen ja nuoren lapsen kasvua ja kehitystä
- osaa tehdä ja tulkita seulontatutkimukset, havaita mahdolliset poikkeamat
- osaa ohjata kouluikäisen- ja nuoren ja hänen perheensä tarvittaessa jatkohoitoon
- käyttää voimavaralähtöisiä menetelmiä kouluikäisen- ja nuoren perheiden ohjauksessa
- osaa rokottaa turvallisesti
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin koulu-ja opiskeluyhteisön terveyden edistämisen
asiantuntijana
- osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä
- pitää vähintään yhden ryhmänohjaus/ tuntitilanteen

Siirry alkuun