Siirry suoraan sisältöön

Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BV65-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.05.2017 - 10.08.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2017 - 22.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 22
Koulutus
Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jussi Savolainen
Mari Laaksonen
Hanna Viitala
Anne Silvan
Lea Saarni
Vastuuhenkilö
Mari Laaksonen
Pienryhmät
r1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
r2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
r1
r2
Opintojakso
7K00BV65

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija

- osaa arvioida ja tukea oppilaan terveyttä, kasvua ja kehitystä
- osaa toimia yhteistyössä vanhempien kanssa ja tukea osaltaan vanhempien kasvatustehtävää
- osaa arvioida ja edistää lapsen ja nuoren kasvu- ja kouluympäristön fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja emotionaalista hyvinvointia yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- osaa tukea nuorta aikuistumisessa ja ehkäistä syrjäytymistä
- ymmärtää nuoruuden elämänvaiheena ja sen erityispiirteet ja osaa hyödyntää niitä työssään
- osaa tukea nuorta terveyden ja sairauden omahoidossa yhteistyössä vanhempien ja muiden toimijoiden kanssa
- osaa tunnistaa ja puuttua ajoissa oppilaan ja hänen perheensä oireiluun sekä osaa tarvittaessa konsultoida ja lähettää hoitoon
- osaa arvioida opiskelijan terveyttä , voimavaroja ja opiskeluympäristön hyvinvointia sekä tukee opiskelijan ja opiskeluyhteisön hyvinvointia yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa

Sisältö (Opintojakso)

- kouluikäisen terveydenhoitotyö
- nuoren terveydenhoitotyö
- nuoruus työelämään siirtymisen vaiheena
- nuorisokulttuurit, seksuaalisuus, syömishäiriöt, terveystottumukset
- oppilas- ja opiskeluhuoltotyö
- vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö
- koulu-opiskelu ja nuorisotoimen kanssa verkostoituminen ja yhteistyömuotojen kehittäminen
- opiskelijan terveydenhoitotyö

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Sairaanhoitajavaiheen kliinisten opintojen ja anatomian ja fysiologian suorittaminen (135 op)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

1. koe ryhmäkoe (ennen harjoittelua)
2. koe (harjoittelun jälkeen)
Uusintakokeet Tenttiterraariossa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. osa 1. koe (ryhmäkoe) numeraalinen arviointi
2. osa 2. koe numeraalinen arviointi
3. osa oppimissalkku numeraalinen arviointi
4. osa pienryhmätyöskentely: pakollinen läsnäolo+ tehtävien suorittaminen hyväksytty/ hylätty
5. erityisasiantuntijoiden luennot: pakollinen läsnäolo (nuorisoneuvola, näkö,kouluikäisen- ja nuoren mielenterveys, ryhti + mahdolliset muut yhteistyötahot) Hyväksytty/ hylätty
Arviointimenetelmät voivat tarkentua orientaatiotuntiin mennessä

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luento/ opetuskeskustelu
oppimissalkku
tehtävien tekeminen
tutkimusklubi
verkkokurssit
pienryhmätyöskentely
itsenäinen opiskelu
Opetusmenetelmiin voi tulla muutoksia orientaatiotuntiin mennessä

Oppimateriaalit

1. KOE:
Valtioneuvoston asetus (VNA 338/2011) neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110338
Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet. 2009. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/72129/URN%3aNBN%3afi-fe201504226745.pdf?sequence=1
s. 19-126 koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta
Uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädäntö soveltamisohje. Kuntainfo 13 a/2015. STM. http://stm.fi/documents/1271139/1427058/Kuntainfo13a+Uusi+soveltamisohje+oppilas-+ja+opiskelijahuoltolains%C3%A4%C3%A4d%C3%A4nn%C3%B6st%C3%A4+p%C3%A4ivitetty+18122015/ea07ef1e-38b5-4236-a503-aee01aa87185
Hakulinen-Viitanen T.ym. 2012. Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL Opas 22 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf?sequence=1
Luku 1 Laaja terveystarkastus – kuvaus ja käytännöt/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 2 Laaja terveystarkastus – hyvinvoinnin arviointi ja neuvonta/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 3 Laaja terveystarkastus – kirjaaminen, kehittäminen ja johtaminen: osat 1, 2 ja 3
Mäki P. ym (toim.) 2016. Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. THL Opas 14
Osat 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9.4, 13, 14, 15, 16/kouluterveydenhuollon näkökulma
Linkistä https://www.thl.fi/documents/10531/1449887/Terveystarkastukset.pdf/e7ed0266-8f1b-43fe-82d7-8659fe8a8cf9 v:n 2011 opas, joka on vanhentunut. v:n 2016 oppaaseen on päivitetty osat 4 ja 6, joita ei opiskella v:n 2011 oppaasta vaan:
Osa 4: Murrosikäkehityksen arviointi: luennot
Osa 6: Näön seulonta kouluterveydenhuollossa http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130284/THL_TT_N%C3%A4%C3%B6nseulonta_verkko18032016.pdf?sequence=3
Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2017. Syödään ja opitaan yhdessä -kouluruokailusuositus. VRN, OPH ja THL http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131834/Syo%C2%A6%C3%AAda%C2%A6%C3%AAa%C2%A6%C3%AAn_ja_opitaan_yhdessa%C2%A6%C3%AA_korjattu_5.2017_WEB.pdf?sequence=1
Marttunen ym. 2013. Nuorten mielenterveyshäiriöt. Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. THL. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110484/THL_OPA025_2013.pdf?sequence=1
Käypä hoito -suositukset:
ADHD (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö) http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50061
Päänsärky (lapset) http://www.terveysportti.fi/xmedia/hoi/hoi29010.pdf
Syömishäiriöt http://www.terveysportti.fi/xmedia/hoi/hoi50101.pdf
Luennot ja luennoilla osoitettu materiaali
Suositeltava kirjallisuus:
Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa –hoitosuositus 2015. HOTUS. http://www.hotus.fi/system/files/SUOSITUS_lasten_kaltoinkohtelu.pdf
2. KOE:
Dudecim: Oppiportti Opiskeluterveys 2011. e-kirja. (Finna: Terveysportti → Oppiportti: kirjat: Opiskeluterveys) soveltuvin osin:
- Nuoren ja nuoren aikuisen psykososiaalinen kehitys
- Opiskelukyky on opiskelijan työkykyä
- Opiskeluterveydenhuollon tavoitteet ja toteutus
- Terveyden edistäminen ja varhainen puuttuminen opiskeluterveydenhuollossa
- Terveellinen ja turvallinen opiskeluympäristö
- Opiskelukyvyn ja opiskeluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- Työelämään siirtyminen
- Terveystottumukset ja niihin vaikuttaminen
- Sairastaminen opiskeluiässä
- Somaattiset pitkäaikaissairaudet
- Suun ja hampaiden ongelmat
- Opiskelijoiden selkäkivut ja ergonomia
- Uro-genitaaliongelmat
- Psyykkinen oireilu, mielenterveyden häiriöt ja itsetuhoisuus
- Neurologiset ja neuropsykiatriset oppimiseen vaikuttavat häiriöt
Hietanen-Peltola M & Korpilahti U. (toim.) 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen. THL. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf?sequence=1
Mustonen H. & Ollila H. (toim.) 2009. Tupakatta työelämään. Savuttomuusopas ammatilliseen koulutukseen. THL Opas 7. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80388/7dcbb525-9ff9-44d6-909f-d18c4ade7587.pdf?sequence=1
Liimakka S. ym. 2015. Nuorten nuuskaaminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ammattilaisten näkökulmasta. Yhteistä linjaa etsimässä? THL Raportti 2. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126770/THL_RAPO2_2015_web.pdf?sequence=1
Luennot ja luennoilla osoitettu materiaali
Suositeltava kirjallisuus:
Opiskeluterveydenhuollon opas 2006. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/71063/Julk_2006_12_opiskeluterveydenhuolto_verkko.pdf?sequence=1, s.21-180

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op 3 x 27 = 81 tuntia
lähiopetusta 28 tuntia
kaksi tutor- lähtökohtaa
itsenäistä työskentelyä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintokokonaisuuuteen sisältyy ohjattu harjoittelu kouluterveydenhuollossa

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jos arviointi hyväksytty/hylätty tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia.
Opiskelija tarkastelee kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta.
Opiskelijan osoittama asiakas-, perhe- ja yhteisönäkökulma puutteellista

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan osoittama tieto pohjautuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta. Osaamisessa näkyy asiakas-,perhe- ja yhteisönäkökulma

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tarkastella kouluikäisen, nuoren ja heidän perheidensä sekä opiskelijan tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia heidän yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua ja toiminnassa näkyy asikas-,perhe- ja yhteisönäkökulma

Siirry alkuun