Skip to main content

Public Health Nursing of School-Aged Children, Adolescents and Students (3 cr)

Code: 7K00BV65-3002

General information


Enrolment period
19.05.2017 - 10.08.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2017 - 22.12.2017
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 22
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
Teachers
Jussi Savolainen
Mari Laaksonen
Hanna Viitala
Anne Silvan
Lea Saarni
Person in charge
Mari Laaksonen
Small groups
r1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
r2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
r1
r2
Course
7K00BV65

Objectives (course unit)

Students
- evaluate and support pupils’ health, growth and development
- cooperate with parents and support their educational task
- evaluate and promote adolescents’ physical, psychological, social and emotional wellbeing in growth and school environment
- support adolescents’ maturation and prevent their social exclusion
- understand youth as a life period and understand its special characteristics taking advantage of them while working as a public health nurse
- support young persons in taking care of their own health and illness in cooperation with parents and other professionals
- recognise and take care of symptoms of school-aged children and their families in time and consult an expert and refer to follow-up treatment if needed
- evaluate students’ health, resources and wellbeing in school environment and support students’ and study communities’ wellbeing in cooperation with others

Content (course unit)

- public health nursing of school aged children
- public health nursing of adolescents
- youth as a period of moving to working life
- youth cultures, sexuality, eating problems, health practices
- public health nursing and social work with school-aged children and pupils
- cooperation with parents
- networking with youth work and creating new forms of cooperation
- public health nursing of students

Prerequisites (course unit)

Clinical professional studies of the degree programme and anatomy and physiology (135 cr)

Exam schedules

1. koe ryhmäkoe (ennen harjoittelua)
2. koe (harjoittelun jälkeen)
Uusintakokeet Tenttiterraariossa

Assessment methods and criteria

1. osa 1. koe (ryhmäkoe) numeraalinen arviointi
2. osa 2. koe numeraalinen arviointi
3. osa oppimissalkku numeraalinen arviointi
4. osa pienryhmätyöskentely: pakollinen läsnäolo+ tehtävien suorittaminen hyväksytty/ hylätty
5. erityisasiantuntijoiden luennot: pakollinen läsnäolo (nuorisoneuvola, näkö,kouluikäisen- ja nuoren mielenterveys, ryhti + mahdolliset muut yhteistyötahot) Hyväksytty/ hylätty
Arviointimenetelmät voivat tarkentua orientaatiotuntiin mennessä

Assessment scale

0-5

Teaching methods

luento/ opetuskeskustelu
oppimissalkku
tehtävien tekeminen
tutkimusklubi
verkkokurssit
pienryhmätyöskentely
itsenäinen opiskelu
Opetusmenetelmiin voi tulla muutoksia orientaatiotuntiin mennessä

Learning materials

1. KOE:
Valtioneuvoston asetus (VNA 338/2011) neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110338
Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet. 2009. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/72129/URN%3aNBN%3afi-fe201504226745.pdf?sequence=1
s. 19-126 koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta
Uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädäntö soveltamisohje. Kuntainfo 13 a/2015. STM. http://stm.fi/documents/1271139/1427058/Kuntainfo13a+Uusi+soveltamisohje+oppilas-+ja+opiskelijahuoltolains%C3%A4%C3%A4d%C3%A4nn%C3%B6st%C3%A4+p%C3%A4ivitetty+18122015/ea07ef1e-38b5-4236-a503-aee01aa87185
Hakulinen-Viitanen T.ym. 2012. Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL Opas 22 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf?sequence=1
Luku 1 Laaja terveystarkastus – kuvaus ja käytännöt/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 2 Laaja terveystarkastus – hyvinvoinnin arviointi ja neuvonta/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 3 Laaja terveystarkastus – kirjaaminen, kehittäminen ja johtaminen: osat 1, 2 ja 3
Mäki P. ym (toim.) 2016. Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. THL Opas 14
Osat 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9.4, 13, 14, 15, 16/kouluterveydenhuollon näkökulma
Linkistä https://www.thl.fi/documents/10531/1449887/Terveystarkastukset.pdf/e7ed0266-8f1b-43fe-82d7-8659fe8a8cf9 v:n 2011 opas, joka on vanhentunut. v:n 2016 oppaaseen on päivitetty osat 4 ja 6, joita ei opiskella v:n 2011 oppaasta vaan:
Osa 4: Murrosikäkehityksen arviointi: luennot
Osa 6: Näön seulonta kouluterveydenhuollossa http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130284/THL_TT_N%C3%A4%C3%B6nseulonta_verkko18032016.pdf?sequence=3
Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2017. Syödään ja opitaan yhdessä -kouluruokailusuositus. VRN, OPH ja THL http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131834/Syo%C2%A6%C3%AAda%C2%A6%C3%AAa%C2%A6%C3%AAn_ja_opitaan_yhdessa%C2%A6%C3%AA_korjattu_5.2017_WEB.pdf?sequence=1
Marttunen ym. 2013. Nuorten mielenterveyshäiriöt. Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. THL. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110484/THL_OPA025_2013.pdf?sequence=1
Käypä hoito -suositukset:
ADHD (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö) http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50061
Päänsärky (lapset) http://www.terveysportti.fi/xmedia/hoi/hoi29010.pdf
Syömishäiriöt http://www.terveysportti.fi/xmedia/hoi/hoi50101.pdf
Luennot ja luennoilla osoitettu materiaali
Suositeltava kirjallisuus:
Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa –hoitosuositus 2015. HOTUS. http://www.hotus.fi/system/files/SUOSITUS_lasten_kaltoinkohtelu.pdf
2. KOE:
Dudecim: Oppiportti Opiskeluterveys 2011. e-kirja. (Finna: Terveysportti → Oppiportti: kirjat: Opiskeluterveys) soveltuvin osin:
- Nuoren ja nuoren aikuisen psykososiaalinen kehitys
- Opiskelukyky on opiskelijan työkykyä
- Opiskeluterveydenhuollon tavoitteet ja toteutus
- Terveyden edistäminen ja varhainen puuttuminen opiskeluterveydenhuollossa
- Terveellinen ja turvallinen opiskeluympäristö
- Opiskelukyvyn ja opiskeluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- Työelämään siirtyminen
- Terveystottumukset ja niihin vaikuttaminen
- Sairastaminen opiskeluiässä
- Somaattiset pitkäaikaissairaudet
- Suun ja hampaiden ongelmat
- Opiskelijoiden selkäkivut ja ergonomia
- Uro-genitaaliongelmat
- Psyykkinen oireilu, mielenterveyden häiriöt ja itsetuhoisuus
- Neurologiset ja neuropsykiatriset oppimiseen vaikuttavat häiriöt
Hietanen-Peltola M & Korpilahti U. (toim.) 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen. THL. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf?sequence=1
Mustonen H. & Ollila H. (toim.) 2009. Tupakatta työelämään. Savuttomuusopas ammatilliseen koulutukseen. THL Opas 7. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80388/7dcbb525-9ff9-44d6-909f-d18c4ade7587.pdf?sequence=1
Liimakka S. ym. 2015. Nuorten nuuskaaminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ammattilaisten näkökulmasta. Yhteistä linjaa etsimässä? THL Raportti 2. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126770/THL_RAPO2_2015_web.pdf?sequence=1
Luennot ja luennoilla osoitettu materiaali
Suositeltava kirjallisuus:
Opiskeluterveydenhuollon opas 2006. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/71063/Julk_2006_12_opiskeluterveydenhuolto_verkko.pdf?sequence=1, s.21-180

Student workload

3 op 3 x 27 = 81 tuntia
lähiopetusta 28 tuntia
kaksi tutor- lähtökohtaa
itsenäistä työskentelyä

Completion alternatives

-

Practical training and working life cooperation

Opintokokonaisuuuteen sisältyy ohjattu harjoittelu kouluterveydenhuollossa

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Jos arviointi hyväksytty/hylätty tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia.
Opiskelija tarkastelee kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta.
Opiskelijan osoittama asiakas-, perhe- ja yhteisönäkökulma puutteellista

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

opiskelijan osoittama tieto pohjautuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta. Osaamisessa näkyy asiakas-,perhe- ja yhteisönäkökulma

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa tarkastella kouluikäisen, nuoren ja heidän perheidensä sekä opiskelijan tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia heidän yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua ja toiminnassa näkyy asikas-,perhe- ja yhteisönäkökulma

Go back to top of page