Siirry suoraan sisältöön

Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BK62-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2016 - 08.01.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2017 - 30.04.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 22
Koulutus
Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mari Laaksonen
Anne Silvan
Irmeli Nieminen
Vastuuhenkilö
Irmeli Nieminen
Pienryhmät
r1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
r2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
r1
r2
Opintojakso
7K00BK62

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Tavoitteet
- osaa normaalin raskaana olevan ja lapsivuoteisen perhekeskeisen hoidon ja ohjauksen, tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaa toimia niiden ehkäisemiseksi ja osaa konsultoida ja ohjata jatkohoitoon
- osaa tunnistaa raskaana olevan akuutin hoidon tarpeen ja osaa tehdä hoitopäätöksiä
- osaa hoitaa ja ohjata perusterveydenhuollossa hoidettavia raskaudenaikaisia sairauksia
- osaa arvioida ja tukea perheen vuorovaikutusta (parisuhdetta, vanhemmuutta, isänä ja äitinä kasvua ja varhaista vuorovaikutusta lapsen kanssa)
- osaa ehkäistä raskaana olevan tarttuvia tauteja ja ohjata niiden hoidossa ja hoitoon ohjauksessa

Sisältö (Opintojakso)

- lasta odottavan perheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö
- varhainen vuorovaikutus ja parisuhteen ja vanhemmuuden tukeminen työmenetelmät
- lääketieteelliset opinnot

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Sairaanhoitajavaiheen kliiniset opinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)

Aika ja paikka

tammi-maaliskuu 2017

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

diagnostinen koe 20.1.
1.koe 8.2.2017
2.koe 22.5.2017
3.koe (perhetyö) 10.4.2017

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laajuus: 4 op
1 osa 3 op lastaodottavan perheen terveydenhoitajatyö
2 osa 1 op perhekeskeinen moniammatillinen työ
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
osallistuminen opetukseen
diagnostinen koe kurssin alussa
1 koe,numeraalinen arviointi
2. koe numeraalinen arviointi
3. koe numeraalinen arviointi
seminaari/työpaja hyväksytty / hylätty
pienryhmätyöskentely , tehtävien tekeminen, pakollinen läsnäolo

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät:
- luennot
- opetuskeskustelu, pienryhmätyöskentely
- teemapajat seminaarissa
- ryhmätyöt,simulaatio

Oppimateriaalit

Opetusmateriaali:
kertaus- / alkukoe
Eskola & Hytönen (uusin painos) Nainen hoitotyön asiakkaana
(raskaus ja synnytys)+ perustason muistiinpanot
1. Ensimmäinen koe ( ennen harjoittelua)
Klemetti, Hakulinen-Viitanen (toim.) 2013 Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan Opas 29, Thl
Terveysportti/lääkärin tietokanta:
- Raskaus
- Äitiysneuvola ja erikoissairaanhoito: konsultaatio,
lähetteet, hoitolinjat /Jukka Uotila
- Äitiysneuvolatarkastukset ja neuvolassa annettu hoito/ Jukka Uotila
- Sikiön kromosomipoikkeavuuksien seulonta/Riitta Salonen ja Pekka Taipale
- Leipälä, Hänninen, Saalahti-Koskinen, Mäkelä.2009 Kuinka kertoa sikiön poikkeavuuksien seulonnasta- opas äitiyshuollon työntekijöille. Yliopistopaino
- Käypähoito: raskausdiabetes
2. koe
- 1. kokeen materiaali +
Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi
(äitiysneuvolaosio)
siperheille
Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-599-8
Klemetti, Hakulinen-Viitanen (toim.) 2013 Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan Opas 29, Thl (osittain, sivut sovitaan myöhemmin)
Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. STM julk. 2009:20
Leppo A. 2006. Miten kohdata päihdeongelmainen odottaja? Artikkeli Lasinen lapsuus –verkkopalvelussa osoitteessa http://www.lasinenlapsuus.fi/tietoa/raskausjapaihteet/kohtaaminen
Kysymyssarja raskaana olevan päihteiden käytön selvittämiseksi.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/paihdeongelmaisen-hoitoonohjaus-neuvolassa
Päihteideongelmaisen hoitoonohjaus neuvolassa.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/paihdeongelmaisen-hoitoonohjaus-neuvolassa
Terveysportti/Lääkärin tietokannat:
-Lääkkeiden käyttö raskauden aikana/Heli Malm
-Päihdeäidit/ Erja Halmesmäki
-Toistuva keskenmeno/Eero Varila
-Uhkaava ennenaikainen synnytys
-Synnytyksen hoito sairaalan ulkopuolella
3.koe
Moniammatillinen perhetyö
Sinkkonen, Kalland ym (2011) Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. Luvut 3-5, 7-12. WSOY
Parisuhteen roolikartta: http://www.vslk.fi/index.php?id=20
Vanhemmuuden roolikartta: http://www.vslk.fi/index.php?id=19
Viinikka A. Toim. 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaaminen: Luku 1: kiintymyssuhdeteoria - mentalisaatio ja dialogisuus s.17-23, luvut 2-5.
Haapio, Koski, Koski, Paavilainen (2009) Perhevalmennus. Edita Luvut 2-6. (Niin, että ymmärrätte perhevalmennuksen tavoitteet ja perhemuodot, keskeiset kirjan esittämät menetelmät ja sisällöt perhevalmennukseen)
ehkäisyyn liittyvää materiaalia
työpajoissa työstetty materiaali (isyys ja vanhemmuus, raskauden ehkäisy)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö
4 op 4x 27 tuntia on 108
lähiopetusta 24+ 8 tuntia
2.tutorlähtökohtaa
itsenäistä työskentelyä 70 tuntia

Sisällön jaksotus

Sisältö:
- lasta odottavan perheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö:
- raskauden kulku
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- raskaanaolevan perheen raskaudenaikainen ja jälkeinen( äiti,sikiö,isä)terveydentilan seuranta,ohjaus ja tukeminen
- raskaanaolevan perheen elintapohjaus
- varhainen vuorovaikutus
- parisuhteen, vanhemmuuden tukeminen ja perhesuunnittelu

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole valinnaisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

kokonaisuuteen liittyy 7 viikon harjoittelu jatkumoneuvoloissa

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

luennoilla ei 100% läsnäolopakkoa,mutta osallistuminen suotavaa
pienryhmätööskentely pakollinen
työpajat pakollisia
erityisasiantuntijoiden luennot pakollisia

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jos arviointi hyväksytty /hylätty Tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3
Arviointikriteerit Hylätty suoritus
Opiskelija ei tee sovittuja kirjallisia tehtäviä palautuspäivämääriin mennessä sovitulla tavalla
Opiskelija ei osallistu harjoituksiin
Opiskelija ei ole aloittanut portfoliotyöskentelyään sovitulla tavalla

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit 1-2
Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puuttellisia
opiskelija tarkastelee ilmiötä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
Opiskelijan osoittama perhe- ,ja asiakasnäkökulma puutteellista

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta Osaamisessa näkyy asiakas- ja perhenäkökulma.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kiitettävä
osaa tarkastella odottavan perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia perheen yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua

Siirry alkuun