Erityiskohteiden metsänhoito (5 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00BH60-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.04.2017 - 06.10.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.09.2017 - 30.11.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Manne Viljamaa
- Pirjo Puustjärvi
- Metsätalous Virtuaalihenkilö
- Ari Vanamo
- Vastuuhenkilö
- Ari Vanamo
- Opintojakso
- 6M00BH60
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- tuntee erityiskohteita koskevat metsänkäytön rajoitukset sekä niitä koskevat tiedon lähteet ja toimintakäytännöt
- osaa suunnitella metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun ratkaisut erityiskohteella sen olosuhteisiin soveltuvalla ja sen erityisarvoja vahvistavalla tavalla
- osaa hyödyntää erilaisia digitaalisia aineistoja ja selvityksiä erityiskohteiden metsien hoidon suunnittelussa
Sisältö (Opintojakso)
Metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun suunnittelu ja toteutus erityiskohteilla, kuten kaava- ja taajama-alueilla, virkistysmetsissä, arvokkailla maisema-alueilla, muinaismuistokohteilla, suojelualueilla, arvokkailla luontokohteilla ja lajistonsuojelun erityiskohteilla. Luonnonhoidon ja ennallistamisen menetelmät eri luontotyypeillä. Maiseman ja riistan hoito metsänkäsittelyssä. Puunkorjuun suunnittelu korjuuteknisissä erityiskohteissa, esim. saarissa ja myrskytuhoalueilla. Digitaalisten aineistojen ja muiden tietolähteiden hyödyntäminen.
Aika ja paikka
Opintojakso ajoittuu välille 2.10.-11.12.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 11.12.2017 klo 9.15-12
Uusinnat sovitaan erikseen (1. uusinta tammikuussa 2017)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanaan vaikuttavat osasuoritukset ja niiden osuus arvosanasta
Tentti 50%
Seminaariesitys 30 %
Maastoharjoitus 20%
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
maastoretkeilyt ja -harjoitukset
opetuskeskustelut
seminaariesitykset
tentti
itsenäinen verkko-opiskelu
Oppimateriaalit
Toteutuksen tabulapohjalle tallennetut aineistot ja linkit
Kurssilla jaettu aineisto
Metsähallitus. 2011. Metsätalouden ympäristöopas. Metsähallitus. Saatavissa: http://www.metsa.fi/sivustot/metsa/fi/ajankohtaista/Julkaisut/Julkaisusarjat/Sivut/Metsataloudenjulkaisut.aspx
Metsähallitus. 2004. Metsätalouden ympäristöopas. Metsähallitus. Edita Prima Oy. Luku 7. Maiseman huomiointi metsätaloudessa. ss. 61-79. Saatavissa: www.metsa.fi/sivustot/metsa/fi/ajankohtaista/Julkaisut/.../Ympäristöopas.pdf
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus n. 70 h
Maastoharjoituksen teko 8 h
Itsenäinen opiskelu n. 50 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Metsäkeskuksen toimihenkilöt vastaavat pääosasta maastoretkeilyjä,. Kohteet ovat todellisia, eri maanomistajien mailla olevia metsäkohteita.
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Maastoretkeilyihin ja -harjoituksiin osallistuminen on pakollista. Pakottavan esteen sattuessa opiskelijan on itse esitettävä tapa tehdä korvaava suoritus. Tämä on sovittava etukäteen, ellei kyse ole sairastumisesta.
Maastopäivät ovat: 3.10., 6.10.,24.10., 30.10., 13.11., 22.11. ja 30.11.
Opiskelijan pitää myös osallistua seuraaviin kontaktiopetustilanteisiin:
2.10. Opintojakson esittely
9.10. Opetuskeskustelu
1.11. Opetuskeskustelu
15.11. Opetuskeskustelu
20.11. Luennot ja maastoharjoituksen ohjeistus
4.12. Seminaariesitykset
5.12. Seminaariesitykset
25.10. itseopiskelun ja esitysten ohjeistus, 22.11.maastoharjoituksen ohjeistus, 29.11. välikatsaus esitysten valmisteluun ja 14.12. esitysseminaariin
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on hyvin vähän tai ei ollenkaan tietoa erityiskohteiden hoidon periaatteista ja käytännöistä, koska hän on osallistunut opetukseen vain satunnaisesti tai ei ollenkaan. Opiskelija ei ole saanut lopputentistä hyväksyttävää arvosanaa ja/tai ei ole osallistunut esitysseminaariin ja muihin pakollisiin osioihin.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen. Opiskelija on melko passiivinen harjoituksissa, retkeilyillä ja loppuseminaarissa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti maastoretkeilyille ja harjoituksiin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija on aktiivisesti ja keskeisesti mukana luennoilla, harjoituksissa ja loppuseminaarissa.