Forest Management on Special Areas (5 cr)
Code: 6M00BH60-3004
General information
- Enrolment period
- 05.04.2017 - 06.10.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.09.2017 - 30.11.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
- Teachers
- Manne Viljamaa
- Pirjo Puustjärvi
- Metsätalous Virtuaalihenkilö
- Ari Vanamo
- Person in charge
- Ari Vanamo
- Course
- 6M00BH60
Objectives (course unit)
The student:
- knows the limitations concerning special areas as well as related information sources and practises
- is able to plan the silvicultural measures taking place in such an area in a way suitable for the particular conditions and its special value
- is able to utilize different digital sources and surveys about special areas in the planning of forest management
Content (course unit)
Planning and carrying out silvicultural measures, nature management and harvesting in special areas, for example in planned and built areas, recreational forests, areas of special scenic value, historical sites, protected areas and in places with valuable natural features or protected species. Planning harvesting in areas demanding special harvesting techniques e.g on islands, and areas with storm devastation. Nature management and restoration in in different habitats. Game and landscape management in silviculture. Utilization of digital and other sources of information.
Location and time
Opintojakso ajoittuu välille 2.10.-11.12.
Exam schedules
Tentti 11.12.2017 klo 9.15-12
Uusinnat sovitaan erikseen (1. uusinta tammikuussa 2017)
Assessment methods and criteria
Arvosanaan vaikuttavat osasuoritukset ja niiden osuus arvosanasta
Tentti 50%
Seminaariesitys 30 %
Maastoharjoitus 20%
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus
maastoretkeilyt ja -harjoitukset
opetuskeskustelut
seminaariesitykset
tentti
itsenäinen verkko-opiskelu
Learning materials
Toteutuksen tabulapohjalle tallennetut aineistot ja linkit
Kurssilla jaettu aineisto
Metsähallitus. 2011. Metsätalouden ympäristöopas. Metsähallitus. Saatavissa: http://www.metsa.fi/sivustot/metsa/fi/ajankohtaista/Julkaisut/Julkaisusarjat/Sivut/Metsataloudenjulkaisut.aspx
Metsähallitus. 2004. Metsätalouden ympäristöopas. Metsähallitus. Edita Prima Oy. Luku 7. Maiseman huomiointi metsätaloudessa. ss. 61-79. Saatavissa: www.metsa.fi/sivustot/metsa/fi/ajankohtaista/Julkaisut/.../Ympäristöopas.pdf
Student workload
Lähiopetus n. 70 h
Maastoharjoituksen teko 8 h
Itsenäinen opiskelu n. 50 h
Practical training and working life cooperation
Metsäkeskuksen toimihenkilöt vastaavat pääosasta maastoretkeilyjä,. Kohteet ovat todellisia, eri maanomistajien mailla olevia metsäkohteita.
International connections
Ei ole
Further information
Maastoretkeilyihin ja -harjoituksiin osallistuminen on pakollista. Pakottavan esteen sattuessa opiskelijan on itse esitettävä tapa tehdä korvaava suoritus. Tämä on sovittava etukäteen, ellei kyse ole sairastumisesta.
Maastopäivät ovat: 3.10., 6.10.,24.10., 30.10., 13.11., 22.11. ja 30.11.
Opiskelijan pitää myös osallistua seuraaviin kontaktiopetustilanteisiin:
2.10. Opintojakson esittely
9.10. Opetuskeskustelu
1.11. Opetuskeskustelu
15.11. Opetuskeskustelu
20.11. Luennot ja maastoharjoituksen ohjeistus
4.12. Seminaariesitykset
5.12. Seminaariesitykset
25.10. itseopiskelun ja esitysten ohjeistus, 22.11.maastoharjoituksen ohjeistus, 29.11. välikatsaus esitysten valmisteluun ja 14.12. esitysseminaariin
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on hyvin vähän tai ei ollenkaan tietoa erityiskohteiden hoidon periaatteista ja käytännöistä, koska hän on osallistunut opetukseen vain satunnaisesti tai ei ollenkaan. Opiskelija ei ole saanut lopputentistä hyväksyttävää arvosanaa ja/tai ei ole osallistunut esitysseminaariin ja muihin pakollisiin osioihin.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen. Opiskelija on melko passiivinen harjoituksissa, retkeilyillä ja loppuseminaarissa.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti maastoretkeilyille ja harjoituksiin.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija on aktiivisesti ja keskeisesti mukana luennoilla, harjoituksissa ja loppuseminaarissa.