Vuorovaikutus- ja esiintymistaidot (3op)
Toteutuksen tunnus: 6M00BL45-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 02.12.2016 - 31.12.2016
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.01.2017 - 05.03.2017
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 3 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - Metsätalous
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Metsätalouden tutkinto-ohjelma
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- ymmärtää viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkityksen osana ammattitaitoa
-osaa arvioida omaa viestintä- ja vuorovaikutusosaamistaan
- osaa havainnoida ja arvioida muiden viestintää sekä sopeuttaa omaa viestintäänsä tilanteeseen sopivaksi
-osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
-osaa valmistella ja pitää kohdeyleisölle suullisen esityksen, jota osaa tarvittaessa havainnollistaa
- tietää, miten erilaiset viestintä- ja vuorovaikutustilanteet (asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet, palaverit, neuvottelut, kokoukset) tyypillisesti etenevät, ja osaa toimia niissä vastuullisesti ja vakiintuneiden toimintatapojen mukaisesti
- osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
                    
Sisältö (Opintojakso)
Asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet metsäalalla. Vuorovaikutuksen tasot. Viestintätyylit. Sanaton viestintä. Puhe-esityksen sisällön suunnittelu. Havainnollistaminen. Esityksen pitäminen. Kokous- ja neuvottelutaidon teoria ja tapakulttuuri. Ryhmädynamiikka.
                    
Aika ja paikka
Lähiopetus keväällä 2017. Ensimmäinen opetuskerta to 16.2.
                    
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttiä ei ole.
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tietoisku, yritysesittely ja viestijäkuva + kehittymissuunnitelma arvioidaan asteikolla 0 - 5. Neuvontatuokio hyv./hy.
Aktiivinen osallistuminen oppitunneille
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset
                    
Oppimateriaalit
Oppimateriaali jaetaan Tabulan kautta.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija valmistelee ja pitää opintojakson aikana kaksi puhe-esitystä: metsäaiheisen tietoiskun ja yritysesittelyn. Lisäksi suunnitellaan (käsikirjoitetaan) ja pidetään pareittain metsänomistajan neuvontatuokio. Opintojakson päätteeksi kukin laatii itsestään kirjallisen viestijäanalyysin ja kirjaa kehittymissuunnitelman.
                    
Sisällön jaksotus
- Opintojakson esittely, esiintymisjännitys, ensivaikutelma
- Vuorovaikutus ja statuksen ilmaiseminen, puhe-esitykseen valmistautuminen
- Tietoiskun pitäminen
- Neuvontatuokiot
- Yritysesittelyn pitäminen
- Viestijäanalyysi ja kehittymissuunnitelma
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
                    
Kansainvälisyys
Ei ole.
                    
Lisätiedot
Integrointi opintojaksoihin metsä omaisuutena ja metsäneuvonta.
                    
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on suorittamattomia tehtäviä.
                    
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja suorittanut annetut tehtävät. Opiskelija viestii asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.
                    
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellä mainitun lisäksi:
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät tehtävänantoa noudattaen ja aikataulun mukaisesti. Puhe-esitykset ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
                    
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellä esitettyjen lisäksi:
Opiskelija on osallistunut tuntikeskusteluun aktiivisesti ja rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.