Metsä yhteiskunnassa (6 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00BG87-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.09.2017 - 24.11.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.11.2017 - 21.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Miia Seilonen
- Katri Leikola
- Eeva Sundström
- Jukka Suominen
- Eveliina Asikainen
- Ari Vanamo
- Vastuuhenkilö
- Ari Vanamo
- Opintojakso
- 6M00BG87
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
-ymmärtää metsäsektorin taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen merkityksen alue- ja kansantaloudessa
-tietää metsäsektorin ja metsien käytön historian ja tulevaisuuteen vaikuttavat toimintaympäristön muutokset Suomessa
-ymmärtää metsien käyttöä ohjaavien instituutioiden, ohjauskeinojen ja lainsäädännön taustan ja vaikutuksen metsien käyttöön
-tietää miten metsävaratietoa tuotetaan ja osaa käyttää metsäalan tilastoja
-tietää millaisia mahdollisuuksia Suomen metsät tarjoavat eri käyttömuodoille
-tuntee yleisellä tasolla metsien yhteiskunnallista merkitystä eri maantieteellisillä alueilla.
Sisältö (Opintojakso)
Perehtyminen metsien ja metsäinstituutioiden historiaan sekä metsäsektorin alue- ja kansantaloudellisen merkitykseen ja metsävaratiedon tuottamiseen tilastojen, kirjallisuuden ja luentojen avulla. Metsäsektorin tulevaisuuskuvien ja metsän eri käyttömuotoihin liittyvien mahdollisuuksien hahmottelu. Metsätilastojen ja metsäsektoriin liittyvien aineistojen käyttö
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tilastollinen tietojenkäsittely 20.12.
Muita tenttejä ei ole
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu kokonaisvaltaiseen näyttöön metsien yhteiskunnallisen merkitysen ymmärtämisestä, kyvystä käyttää kriittisesti yhteiskunnallista merkitystä kuvaavaa tietoa ja tuottaa ko. tiedon avulla esityksiä aiheesta.
Arviointi kohdistuu tutoriaalityöskentelyyn (20%), oppimispäiväkirjaan (20%), parityöhön (15%) ryhmätyöhön (15%), mediassa käytävään metsäkeskustelun seurantaan (10%) ja tilastotieteen tenttiin (20%). Arvioinnin kohteena on opiskelijan työskentely ja asennoituminen, tiedot ja tiedonhakutaidot sekä kyky käyttää niitä tietojen välittämiseen, näkemysten perusteluun ja argumentointiin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Vierailu Serlachius-museoihin, kirjallisuuteen perehtyminen ja siitä keskustelu, parityö metsien merkityksestä paikallistaloudessa, ryhmätyö metsän ja yhteiskunnan suhteista eri aikoina, ajanohtaisen metsäkeskustelun seuranta, tilastotieteen luennot ja harjoitukset, tutoriaalityöskentely.
Oppimateriaalit
Opintojakson lukupiireihin on julkaistu ohjeellinen kirjalista. Keskeisiä lähteitä ovat
Jalonen, Riina ym. (toim.) 2006. Uusi Metsäkirja. Gaudeamus.
Roiko-Jokela, Heikki 2012. Ihminen ja metsä (1 ja 2).
Metsäkustannus. Tasanen , Tapani 2004. Lähti puut ylenemähän.Metsien hoidon historia Suomessa keskiajalta metsäteollisuuden läpimurtoon 1870-luvulla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tilastollinen tietojenkäsittely 19 tuntia lähiopetusta
Muu opintojakson kontaktiopetus 66 tuntia
Itsenäinen opiskelu ja pienryhmissä tapahtuva valmistelu 75 tuntia
Sisällön jaksotus
Opintojakso ajoittuu välille 17.11.-20.12. Opintojaksossa on 2 tutoriaalisykliä, joista ensimmäinen painottu metsien käytön historiaan ja metsien merkitykseen aiempina vuosisatoina. Ensimmäisen tutoriaalisyklin sisällä asioita käsitellään pääosin lukupiirien (3 kpl) avulla. Toinen tutoriaalisykli keskittyy metsien nykyiseen merkitykseen ja metsäpolitiikkaan.
Lisätiedot
OPS muutos 2016 : tarkennettu oppimistavoitteisiin kestävyyden eri näkökulmat
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on jokin tai jotkin osasuorituksista hylättyjä
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tietää yleisellä tasolla metsätalouden merkityksen suomalaisessa kansantaloudessa, yhteiskunnassa sekä alueeellisessa kehityksessä sekä metsäpolitiikan kehityksestä. Opiskelijan käsitys voi kuitenkin olla suppea ja yksipuolinen. Hän osaa havainnollistaa esitystään valmiisiin materiaaleihin perustuvilla tilastoilla tai kuvioilla.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa esittää erilaisia perusteltuja tulkintoja metsien yhteiskunnallisesta merkityksestä Suomessa ja aluetaloudessa sekä metsäpolitiikan ja metsien käytön suhteesta. Hän osaa käyttää tilastollista aineistoa omien havainnollistavien taulukoiden ja kuvioiden tuottamiseen. Hän osaa arvioida tuloksiin liittyviä epävarmuustekijöitä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää metsien yhteiskunnnallisen merkityksen ja metsäpolitiikan muotoutumisen monitahoisuuden. Hän osaa tuoda tämän esille keskusteluissa sekä pari- ja ryhmätyössä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti.