Skip to main content

Forests and Society (6 cr)

Code: 6M00BG87-3003

General information


Enrolment period
23.09.2017 - 24.11.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.11.2017 - 21.12.2017
Implementation has ended.
Credits
6 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Miia Seilonen
Katri Leikola
Eeva Sundström
Jukka Suominen
Eveliina Asikainen
Ari Vanamo
Person in charge
Ari Vanamo
Course
6M00BG87

Objectives (course unit)

The student:
-understands the economic, social and ecological significance of forest sector in regional and national economy
-knows the history of the uses of forests and of forest sector and the factors affecting the functional environment and future of forest sector in Finland
-knows the historical background of institutions, steering measures and legislation and their effects on the ways of using forests
-knows how information on forest resources is produced and is able to use forest and forestry statistics
-knows the potential of Finnish forests for different uses
-knows on a general level about the social significance of forests in different geographical regions.

Content (course unit)

Getting to know history of forests and forestry institutions, regional and national economic significance of forest sector, production of forest resource information by using statistics, literature and lectures. Sketching the future visions of forest sector and the potentials of different uses. Using forest statistics and other sources of information about forest sector.

Exam schedules

Tilastollinen tietojenkäsittely 20.12.
Muita tenttejä ei ole

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu kokonaisvaltaiseen näyttöön metsien yhteiskunnallisen merkitysen ymmärtämisestä, kyvystä käyttää kriittisesti yhteiskunnallista merkitystä kuvaavaa tietoa ja tuottaa ko. tiedon avulla esityksiä aiheesta.
Arviointi kohdistuu tutoriaalityöskentelyyn (20%), oppimispäiväkirjaan (20%), parityöhön (15%) ryhmätyöhön (15%), mediassa käytävään metsäkeskustelun seurantaan (10%) ja tilastotieteen tenttiin (20%). Arvioinnin kohteena on opiskelijan työskentely ja asennoituminen, tiedot ja tiedonhakutaidot sekä kyky käyttää niitä tietojen välittämiseen, näkemysten perusteluun ja argumentointiin.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Vierailu Serlachius-museoihin, kirjallisuuteen perehtyminen ja siitä keskustelu, parityö metsien merkityksestä paikallistaloudessa, ryhmätyö metsän ja yhteiskunnan suhteista eri aikoina, ajanohtaisen metsäkeskustelun seuranta, tilastotieteen luennot ja harjoitukset, tutoriaalityöskentely.

Learning materials

Opintojakson lukupiireihin on julkaistu ohjeellinen kirjalista. Keskeisiä lähteitä ovat
Jalonen, Riina ym. (toim.) 2006. Uusi Metsäkirja. Gaudeamus.
Roiko-Jokela, Heikki 2012. Ihminen ja metsä (1 ja 2).
Metsäkustannus. Tasanen , Tapani 2004. Lähti puut ylenemähän.Metsien hoidon historia Suomessa keskiajalta metsäteollisuuden läpimurtoon 1870-luvulla.

Student workload

Tilastollinen tietojenkäsittely 19 tuntia lähiopetusta
Muu opintojakson kontaktiopetus 66 tuntia
Itsenäinen opiskelu ja pienryhmissä tapahtuva valmistelu 75 tuntia

Content scheduling

Opintojakso ajoittuu välille 17.11.-20.12. Opintojaksossa on 2 tutoriaalisykliä, joista ensimmäinen painottu metsien käytön historiaan ja metsien merkitykseen aiempina vuosisatoina. Ensimmäisen tutoriaalisyklin sisällä asioita käsitellään pääosin lukupiirien (3 kpl) avulla. Toinen tutoriaalisykli keskittyy metsien nykyiseen merkitykseen ja metsäpolitiikkaan.

Further information

OPS muutos 2016 : tarkennettu oppimistavoitteisiin kestävyyden eri näkökulmat

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijalla on jokin tai jotkin osasuorituksista hylättyjä

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tietää yleisellä tasolla metsätalouden merkityksen suomalaisessa kansantaloudessa, yhteiskunnassa sekä alueeellisessa kehityksessä sekä metsäpolitiikan kehityksestä. Opiskelijan käsitys voi kuitenkin olla suppea ja yksipuolinen. Hän osaa havainnollistaa esitystään valmiisiin materiaaleihin perustuvilla tilastoilla tai kuvioilla.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa esittää erilaisia perusteltuja tulkintoja metsien yhteiskunnallisesta merkityksestä Suomessa ja aluetaloudessa sekä metsäpolitiikan ja metsien käytön suhteesta. Hän osaa käyttää tilastollista aineistoa omien havainnollistavien taulukoiden ja kuvioiden tuottamiseen. Hän osaa arvioida tuloksiin liittyviä epävarmuustekijöitä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ymmärtää metsien yhteiskunnnallisen merkityksen ja metsäpolitiikan muotoutumisen monitahoisuuden. Hän osaa tuoda tämän esille keskusteluissa sekä pari- ja ryhmätyössä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti.

Go back to top of page