Forests and Society (6 cr)
Code: 6M00BG87-3003
General information
- Enrolment period
- 23.09.2017 - 24.11.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 20.11.2017 - 21.12.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
- Teachers
- Miia Seilonen
- Katri Leikola
- Eeva Sundström
- Jukka Suominen
- Eveliina Asikainen
- Ari Vanamo
- Person in charge
- Ari Vanamo
- Course
- 6M00BG87
Objectives (course unit)
The student:
-understands the economic, social and ecological significance of forest sector in regional and national economy
-knows the history of the uses of forests and of forest sector and the factors affecting the functional environment and future of forest sector in Finland
-knows the historical background of institutions, steering measures and legislation and their effects on the ways of using forests
-knows how information on forest resources is produced and is able to use forest and forestry statistics
-knows the potential of Finnish forests for different uses
-knows on a general level about the social significance of forests in different geographical regions.
Content (course unit)
Getting to know history of forests and forestry institutions, regional and national economic significance of forest sector, production of forest resource information by using statistics, literature and lectures. Sketching the future visions of forest sector and the potentials of different uses. Using forest statistics and other sources of information about forest sector.
Exam schedules
Tilastollinen tietojenkäsittely 20.12.
Muita tenttejä ei ole
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu kokonaisvaltaiseen näyttöön metsien yhteiskunnallisen merkitysen ymmärtämisestä, kyvystä käyttää kriittisesti yhteiskunnallista merkitystä kuvaavaa tietoa ja tuottaa ko. tiedon avulla esityksiä aiheesta.
Arviointi kohdistuu tutoriaalityöskentelyyn (20%), oppimispäiväkirjaan (20%), parityöhön (15%) ryhmätyöhön (15%), mediassa käytävään metsäkeskustelun seurantaan (10%) ja tilastotieteen tenttiin (20%). Arvioinnin kohteena on opiskelijan työskentely ja asennoituminen, tiedot ja tiedonhakutaidot sekä kyky käyttää niitä tietojen välittämiseen, näkemysten perusteluun ja argumentointiin.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Vierailu Serlachius-museoihin, kirjallisuuteen perehtyminen ja siitä keskustelu, parityö metsien merkityksestä paikallistaloudessa, ryhmätyö metsän ja yhteiskunnan suhteista eri aikoina, ajanohtaisen metsäkeskustelun seuranta, tilastotieteen luennot ja harjoitukset, tutoriaalityöskentely.
Learning materials
Opintojakson lukupiireihin on julkaistu ohjeellinen kirjalista. Keskeisiä lähteitä ovat
Jalonen, Riina ym. (toim.) 2006. Uusi Metsäkirja. Gaudeamus.
Roiko-Jokela, Heikki 2012. Ihminen ja metsä (1 ja 2).
Metsäkustannus. Tasanen , Tapani 2004. Lähti puut ylenemähän.Metsien hoidon historia Suomessa keskiajalta metsäteollisuuden läpimurtoon 1870-luvulla.
Student workload
Tilastollinen tietojenkäsittely 19 tuntia lähiopetusta
Muu opintojakson kontaktiopetus 66 tuntia
Itsenäinen opiskelu ja pienryhmissä tapahtuva valmistelu 75 tuntia
Content scheduling
Opintojakso ajoittuu välille 17.11.-20.12. Opintojaksossa on 2 tutoriaalisykliä, joista ensimmäinen painottu metsien käytön historiaan ja metsien merkitykseen aiempina vuosisatoina. Ensimmäisen tutoriaalisyklin sisällä asioita käsitellään pääosin lukupiirien (3 kpl) avulla. Toinen tutoriaalisykli keskittyy metsien nykyiseen merkitykseen ja metsäpolitiikkaan.
Further information
OPS muutos 2016 : tarkennettu oppimistavoitteisiin kestävyyden eri näkökulmat
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on jokin tai jotkin osasuorituksista hylättyjä
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tietää yleisellä tasolla metsätalouden merkityksen suomalaisessa kansantaloudessa, yhteiskunnassa sekä alueeellisessa kehityksessä sekä metsäpolitiikan kehityksestä. Opiskelijan käsitys voi kuitenkin olla suppea ja yksipuolinen. Hän osaa havainnollistaa esitystään valmiisiin materiaaleihin perustuvilla tilastoilla tai kuvioilla.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa esittää erilaisia perusteltuja tulkintoja metsien yhteiskunnallisesta merkityksestä Suomessa ja aluetaloudessa sekä metsäpolitiikan ja metsien käytön suhteesta. Hän osaa käyttää tilastollista aineistoa omien havainnollistavien taulukoiden ja kuvioiden tuottamiseen. Hän osaa arvioida tuloksiin liittyviä epävarmuustekijöitä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ymmärtää metsien yhteiskunnnallisen merkityksen ja metsäpolitiikan muotoutumisen monitahoisuuden. Hän osaa tuoda tämän esille keskusteluissa sekä pari- ja ryhmätyössä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti.