Metsäluonnon monimuotoisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00BG58-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.02.2017 - 05.03.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.04.2017 - 28.04.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Pirjo Puustjärvi
- Metsätalous Virtuaalihenkilö
- Ari Vanamo
- Vastuuhenkilö
- Pirjo Puustjärvi
- Opintojakso
- 6M00BG58
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
-tuntee metsäekosysteemien toiminnan pääpiirteet sekä luonnonmetsien häiriö- ja sukkessiodynamiikan perusteet
-tuntee elävien ja kuolleiden puiden merkityksen metsälajistolle
-tuntee pääpiirtein Suomen luontotyyppien luokittelun periaatteet ja erilaisten luontotyyppien merkityksen luonnon monimuotoisuudelle
-tuntee metsätalouden vaikutukset Suomen lajiston ja luontotyyppien uhanalaistumiseen
-tuntee uhanalaisia metsälajeja ja lajiryhmiä, niiden elinympäristövaatimuksia ja niiden uhanalaistumisen syitä
-tuntee metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen keinovalikoiman, nykytilanteen ja haasteet
Sisältö (Opintojakso)
Metsäekosysteemien lajisto, rakenne ja toiminta. Luonnonmetsien häiriöt ja sukkessiot. Elävät ja kuolleet puut metsälajien elinympäristöinä. Erilaiset luontotyypit ja niiden merkitys monimuotoisuudelle. Lajiston ja luontotyyppien uhanalaisuus ja siihen vaikuttavat tekijät. Uhanalaisten metsälajien elinympäristövaatimukset ja uhanalaistumisen syyt. Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen nykytilanne, haasteet ja keinovalikoima
Aika ja paikka
Tamk
maastoretkeily
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson tentti perjantai 7.4. klo 9.15 -12
1. uusintatentti viikolla 16/17 sopimuksen mukaan
2. uusintatentti sopimuksen mukaan viikolla 20
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lopputentti 30%
Ryhmätyö ja sen esitys 30%
Osallistuminen ryhmäkeskusteluihin 40%
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäinen tiedonhankinta sekä itseopiskelu- ja ryhmätehtävät, ryhmäkeskustelut,asiantuntijaluennot,maastoretkeily,
Oppimateriaalit
Tabulaan tallennetut aineistot ja linkit
Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki.
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki.
Opetusmateriaalin tarkempi kohdentaminen eri teemoihin esitetty Tabulassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää runsaasti itsenäistä tiedonhankintaa ja omaksumista!
Luennot n. 15h
Retkeily n. 9h
Pienryhmäkeskustelut 12h
Luontotyypit harjoitus n. 15h
Opintojakson tentti 3h
Keskustelupalsta 5h
Omatoimisen opiskelun ja tiedonhankinan osuus n 75h
Sisällön jaksotus
Opetus toteutetaan teemoittain seuraavassa järjestyksessä: 1. luonnonmetsä, 2. metsälajit ja niiden elinympäristöt, 3. metsäluonnon luontotyypit, 4. metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen ja monimuotoisuuden turvaaminen
Teemat 1,2 ja 4 toteutetaan itseopiskelu kirjallisuudesta - purku ryhmäkeskustelussa periaatteella, teema 3 metsäluonnon luontotyypit toteutetaan parityönä ja parityön purkuna purkuna.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava vastuuopettajan ( Pirjo Puustjärvi) kanssa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovelvollisuus: kurssin aloitus, ryhmäkeskustelut (100%), maastoretkeily, luontotyyppiesityksen esittäminen.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole valmistautunut ryhmäkeskusteluihin eikä osaa vastata keskusteluissa esiintuleviin kysymyksiin. Opiskelija ei ole osallistunut parityöntyön valmisteluun tai esittämiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan perehtyneisyys osoitettuihin materiaaleihin on puutteellista ja hän hallitsee opintosisältöjen peruskäsitteitä vain ylimalkaisesti. Rymäkeskusteluissa ei tuo esille mahdollista osaamistaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin ja sen lisäksi tehnyt myös osin itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee hyvin peruskäsitteet sekä niidet väliset keskenäiset yhteydet.Ryhmäkeskusteluissa opiskelija on aktiivinen ja osaa perustella esittämiään kannanottoja.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin syvällisesti ja sen lisäksi tehnyt monipuolista itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä . Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti. Ryhmäkeskusteluissa opiskelijan osallistuminen on aktiivista ja hän osaa tuoda keskusteluun uusia avauksia ja esittää asian ymmärtämistä syventäviä kysymyksiä.