Siirry suoraan sisältöön

Metsäluonnon monimuotoisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00BG58-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.02.2017 - 05.03.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.04.2017 - 28.04.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Pirjo Puustjärvi
Metsätalous Virtuaalihenkilö
Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Pirjo Puustjärvi
Opintojakso
6M00BG58

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
-tuntee metsäekosysteemien toiminnan pääpiirteet sekä luonnonmetsien häiriö- ja sukkessiodynamiikan perusteet
-tuntee elävien ja kuolleiden puiden merkityksen metsälajistolle
-tuntee pääpiirtein Suomen luontotyyppien luokittelun periaatteet ja erilaisten luontotyyppien merkityksen luonnon monimuotoisuudelle
-tuntee metsätalouden vaikutukset Suomen lajiston ja luontotyyppien uhanalaistumiseen
-tuntee uhanalaisia metsälajeja ja lajiryhmiä, niiden elinympäristövaatimuksia ja niiden uhanalaistumisen syitä
-tuntee metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen keinovalikoiman, nykytilanteen ja haasteet

Sisältö (Opintojakso)

Metsäekosysteemien lajisto, rakenne ja toiminta. Luonnonmetsien häiriöt ja sukkessiot. Elävät ja kuolleet puut metsälajien elinympäristöinä. Erilaiset luontotyypit ja niiden merkitys monimuotoisuudelle. Lajiston ja luontotyyppien uhanalaisuus ja siihen vaikuttavat tekijät. Uhanalaisten metsälajien elinympäristövaatimukset ja uhanalaistumisen syyt. Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen nykytilanne, haasteet ja keinovalikoima

Aika ja paikka

Tamk
maastoretkeily

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson tentti perjantai 7.4. klo 9.15 -12
1. uusintatentti viikolla 16/17 sopimuksen mukaan
2. uusintatentti sopimuksen mukaan viikolla 20

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lopputentti 30%
Ryhmätyö ja sen esitys 30%
Osallistuminen ryhmäkeskusteluihin 40%

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen tiedonhankinta sekä itseopiskelu- ja ryhmätehtävät, ryhmäkeskustelut,asiantuntijaluennot,maastoretkeily,

Oppimateriaalit

Tabulaan tallennetut aineistot ja linkit
Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki.
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki.
Opetusmateriaalin tarkempi kohdentaminen eri teemoihin esitetty Tabulassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää runsaasti itsenäistä tiedonhankintaa ja omaksumista!
Luennot n. 15h
Retkeily n. 9h
Pienryhmäkeskustelut 12h
Luontotyypit harjoitus n. 15h
Opintojakson tentti 3h
Keskustelupalsta 5h
Omatoimisen opiskelun ja tiedonhankinan osuus n 75h

Sisällön jaksotus

Opetus toteutetaan teemoittain seuraavassa järjestyksessä: 1. luonnonmetsä, 2. metsälajit ja niiden elinympäristöt, 3. metsäluonnon luontotyypit, 4. metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen ja monimuotoisuuden turvaaminen
Teemat 1,2 ja 4 toteutetaan itseopiskelu kirjallisuudesta - purku ryhmäkeskustelussa periaatteella, teema 3 metsäluonnon luontotyypit toteutetaan parityönä ja parityön purkuna purkuna.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava vastuuopettajan ( Pirjo Puustjärvi) kanssa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Kansainvälisyys

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovelvollisuus: kurssin aloitus, ryhmäkeskustelut (100%), maastoretkeily, luontotyyppiesityksen esittäminen.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta opintojaksopalautejärjestelmän kautta.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole valmistautunut ryhmäkeskusteluihin eikä osaa vastata keskusteluissa esiintuleviin kysymyksiin. Opiskelija ei ole osallistunut parityöntyön valmisteluun tai esittämiseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan perehtyneisyys osoitettuihin materiaaleihin on puutteellista ja hän hallitsee opintosisältöjen peruskäsitteitä vain ylimalkaisesti. Rymäkeskusteluissa ei tuo esille mahdollista osaamistaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin ja sen lisäksi tehnyt myös osin itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee hyvin peruskäsitteet sekä niidet väliset keskenäiset yhteydet.Ryhmäkeskusteluissa opiskelija on aktiivinen ja osaa perustella esittämiään kannanottoja.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin syvällisesti ja sen lisäksi tehnyt monipuolista itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä . Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti. Ryhmäkeskusteluissa opiskelijan osallistuminen on aktiivista ja hän osaa tuoda keskusteluun uusia avauksia ja esittää asian ymmärtämistä syventäviä kysymyksiä.

Siirry alkuun