Biodiversity of Forest Ecosystems (5 cr)
Code: 6M00BG58-3005
General information
- Enrolment period
- 04.02.2017 - 05.03.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 21.04.2017 - 28.04.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
- Teachers
- Pirjo Puustjärvi
- Metsätalous Virtuaalihenkilö
- Ari Vanamo
- Person in charge
- Pirjo Puustjärvi
- Course
- 6M00BG58
Objectives (course unit)
The student:
-knows the main functions of forest ecosystems and the basics of disturbance and succession dynamics of natural forests
-knows the significance of living and dead trees for forest organisms
-knows the classification of biotopes in Finland on general level and understands the significance of different biotopes for natural biodiversity
-knows the effects of forestry on the endangerment of forest species and biotopes in Finland
- knows threatened forest species and groups of species, their habitat requirements and the reasons for their population decline
- knows the current state of forest biodiversity protection, challenges and methods of protection
Content (course unit)
The species composition, structure and function of forest ecosystems. The disturbances and successions in natural forests. Living and dead trees as habitats for forest species. Biotopes and their significance for biodiversity. The impacts of forestry on the decline of endangered forest species and biotopes. Habitat requirements of endangered forest species. Current state and challenges of forest biodiversity protection. The methods of forest biodiversity protection.
Location and time
Tamk
maastoretkeily
Exam schedules
Opintojakson tentti perjantai 7.4. klo 9.15 -12
1. uusintatentti viikolla 16/17 sopimuksen mukaan
2. uusintatentti sopimuksen mukaan viikolla 20
Assessment methods and criteria
Lopputentti 30%
Ryhmätyö ja sen esitys 30%
Osallistuminen ryhmäkeskusteluihin 40%
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Itsenäinen tiedonhankinta sekä itseopiskelu- ja ryhmätehtävät, ryhmäkeskustelut,asiantuntijaluennot,maastoretkeily,
Learning materials
Tabulaan tallennetut aineistot ja linkit
Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki.
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki.
Opetusmateriaalin tarkempi kohdentaminen eri teemoihin esitetty Tabulassa.
Student workload
Opintojakso sisältää runsaasti itsenäistä tiedonhankintaa ja omaksumista!
Luennot n. 15h
Retkeily n. 9h
Pienryhmäkeskustelut 12h
Luontotyypit harjoitus n. 15h
Opintojakson tentti 3h
Keskustelupalsta 5h
Omatoimisen opiskelun ja tiedonhankinan osuus n 75h
Content scheduling
Opetus toteutetaan teemoittain seuraavassa järjestyksessä: 1. luonnonmetsä, 2. metsälajit ja niiden elinympäristöt, 3. metsäluonnon luontotyypit, 4. metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen ja monimuotoisuuden turvaaminen
Teemat 1,2 ja 4 toteutetaan itseopiskelu kirjallisuudesta - purku ryhmäkeskustelussa periaatteella, teema 3 metsäluonnon luontotyypit toteutetaan parityönä ja parityön purkuna purkuna.
Completion alternatives
Sovittava vastuuopettajan ( Pirjo Puustjärvi) kanssa
Practical training and working life cooperation
Ei ole
International connections
Ei ole
Further information
Läsnäolovelvollisuus: kurssin aloitus, ryhmäkeskustelut (100%), maastoretkeily, luontotyyppiesityksen esittäminen.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole valmistautunut ryhmäkeskusteluihin eikä osaa vastata keskusteluissa esiintuleviin kysymyksiin. Opiskelija ei ole osallistunut parityöntyön valmisteluun tai esittämiseen.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan perehtyneisyys osoitettuihin materiaaleihin on puutteellista ja hän hallitsee opintosisältöjen peruskäsitteitä vain ylimalkaisesti. Rymäkeskusteluissa ei tuo esille mahdollista osaamistaan.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin ja sen lisäksi tehnyt myös osin itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee hyvin peruskäsitteet sekä niidet väliset keskenäiset yhteydet.Ryhmäkeskusteluissa opiskelija on aktiivinen ja osaa perustella esittämiään kannanottoja.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin syvällisesti ja sen lisäksi tehnyt monipuolista itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä . Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti. Ryhmäkeskusteluissa opiskelijan osallistuminen on aktiivista ja hän osaa tuoda keskusteluun uusia avauksia ja esittää asian ymmärtämistä syventäviä kysymyksiä.