Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveyspalvelut Suomessa (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT59-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.09.2016 - 12.10.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2016 - 21.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 75
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Marjo Harju
Opintojakso
7K00CT59

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmän historiaa, rakenteen, toimintaperiaatteet, palvelujen tuottamisen tavat ja keskeisen lainsäädännön pääpiirteet
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujen ajankohtaiset haasteet asiakkaiden, palvelujen järjestämisen, tuotannon ja talouden näkökulmista

Sisältö (Opintojakso)

- hyvinvointivaltion ideologia ja sen kehittyminen
- keskeisen lainsäädännön ohjaavat periaatteet
- sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvonta
- julkisen politiikan keinot ja palvelujärjestelmää ohjaavat julkiset politiikat
- palvelujärjestelmän rakenne ja palvelujen tuottamisen vaihtoehdot (julkinen/yksityinen/kolmas sektori)
- sosiaali- ja terveydenhuollon talouden keskeiset käsitteet ja kysymykset
- palveluintegraation, väestön ikääntymisen, asiakaslähtöisyyden, teknologian, palvelujen digitalisaation, medikalisaation, monikulttuurisuuden ja rahoituksen aiheuttamat haasteet

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

ei ole

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei ole

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen kontaktiopetukseen.
Opintojaksoon kuuluvien tehtävien suorittaminen.
Ryhmätehtävän kirjoittaminen opintojakson aikana Tabulan wikialustalle. Ryhmätehtävässä tulee näkyä luentojen sisältö sekä oheismateriaalin käyttö lähteenä. Loppuyhteenveto tehdään esseemuotoisena tehtävänä, jossa kootaan tiivistetysti keskeinen opittu sisältö. Yhteenveto sisältää myös ryhmän itsearvioinnin ryhmätyöskentelystä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot. Ryhmätyöt. Itsenäinen opiskelu. Ennakkoon luettava materiaali.

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuus.
Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Riitta Haverinen, Marjo Kuronen ja Tarja Pösö (toim.) Vastapaino 2004.
Terveydenhuollon muutokset. Mikko Niemelä, Lauri Kokkinen, Jutta Pulkki, Arttu Saarinen, Liina-Kaisa Tynkkynen (toim.)
Artikkelit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op.
kontaktiopetus 6 x 4 = 24 tuntia
itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöt 57 tuntia

Sisällön jaksotus

Aloituskerta 27.10 klo 8.15-11.30 Orientaatio. Läsnäolovelvollisuus 1. kerralla.( sama aika joka luentokerta) Hyvinvointivaltion synty ja kehitys. Jenni-Mari Räsänen, TaY / sosiaalityön tutkinto-ohjelma
3.11. klo 8.15-11.30 Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaavat politiikan keinot.Lauri Kokkinen /TaY, kansanterveystiede
10.11.Sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmän rakenne, toimintatavat ja kehittyminen. Marjo Harju, Mirva Kolonen, Tamk, klo 10-11 Jaana Joutsiluoma, SOSTE ry. sote-uudistus
17.11.Sosiaali- ja terveyspalvelujen talous ja tuottamisen tavat.
24.11. Tulevaisuuden palvelumallit. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattien erityispiirteet ja ammattien viranomaisvalvonta. Jenni-Mari Räsänenm TaY, Marjo Harju, Mirva Kolonen, TAMK. Sisko Hiltunen, Tampereen kaupunki, klo 10-11
1.12. Digitalisaatio ja etäpalvelut.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tampereen kaupunki, SOSTE ry.

Lisätietoja opiskelijoille

Tampere 3 opetuspilotti. Ilmoittautuminen opintojaksolle etukäteen 10.10 mennessä. Ilmoittautumisten pohjalta opiskelijat jaetaan etukäteen 7 hengen ryhmiin, joissa on sekä Tamkin että yliopiston opiskelijoita

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän käsitteitä. Soveltaminen heikohkoa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija jäsentää, arvioi ja soveltaa opintojaksoon liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä sujuvasti.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaaminen on laaja-alaista ja edelläesitettyihin arviointikriteerien lisäksi hän osoittaa kehittävää otetta opintojakson ilmiöihin liittyen.

Siirry alkuun