Sosiaali- ja terveyspalvelut Suomessa (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT59-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.09.2016 - 12.10.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 21.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 75
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Marjo Harju
- Opintojakso
- 7K00CT59
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmän historiaa, rakenteen, toimintaperiaatteet, palvelujen tuottamisen tavat ja keskeisen lainsäädännön pääpiirteet
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujen ajankohtaiset haasteet asiakkaiden, palvelujen järjestämisen, tuotannon ja talouden näkökulmista
Sisältö (Opintojakso)
- hyvinvointivaltion ideologia ja sen kehittyminen
- keskeisen lainsäädännön ohjaavat periaatteet
- sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvonta
- julkisen politiikan keinot ja palvelujärjestelmää ohjaavat julkiset politiikat
- palvelujärjestelmän rakenne ja palvelujen tuottamisen vaihtoehdot (julkinen/yksityinen/kolmas sektori)
- sosiaali- ja terveydenhuollon talouden keskeiset käsitteet ja kysymykset
- palveluintegraation, väestön ikääntymisen, asiakaslähtöisyyden, teknologian, palvelujen digitalisaation, medikalisaation, monikulttuurisuuden ja rahoituksen aiheuttamat haasteet
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei ole
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen kontaktiopetukseen.
Opintojaksoon kuuluvien tehtävien suorittaminen.
Ryhmätehtävän kirjoittaminen opintojakson aikana Tabulan wikialustalle. Ryhmätehtävässä tulee näkyä luentojen sisältö sekä oheismateriaalin käyttö lähteenä. Loppuyhteenveto tehdään esseemuotoisena tehtävänä, jossa kootaan tiivistetysti keskeinen opittu sisältö. Yhteenveto sisältää myös ryhmän itsearvioinnin ryhmätyöskentelystä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot. Ryhmätyöt. Itsenäinen opiskelu. Ennakkoon luettava materiaali.
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus.
Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Riitta Haverinen, Marjo Kuronen ja Tarja Pösö (toim.) Vastapaino 2004.
Terveydenhuollon muutokset. Mikko Niemelä, Lauri Kokkinen, Jutta Pulkki, Arttu Saarinen, Liina-Kaisa Tynkkynen (toim.)
Artikkelit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op.
kontaktiopetus 6 x 4 = 24 tuntia
itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöt 57 tuntia
Sisällön jaksotus
Aloituskerta 27.10 klo 8.15-11.30 Orientaatio. Läsnäolovelvollisuus 1. kerralla.( sama aika joka luentokerta) Hyvinvointivaltion synty ja kehitys. Jenni-Mari Räsänen, TaY / sosiaalityön tutkinto-ohjelma
3.11. klo 8.15-11.30 Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaavat politiikan keinot.Lauri Kokkinen /TaY, kansanterveystiede
10.11.Sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmän rakenne, toimintatavat ja kehittyminen. Marjo Harju, Mirva Kolonen, Tamk, klo 10-11 Jaana Joutsiluoma, SOSTE ry. sote-uudistus
17.11.Sosiaali- ja terveyspalvelujen talous ja tuottamisen tavat.
24.11. Tulevaisuuden palvelumallit. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattien erityispiirteet ja ammattien viranomaisvalvonta. Jenni-Mari Räsänenm TaY, Marjo Harju, Mirva Kolonen, TAMK. Sisko Hiltunen, Tampereen kaupunki, klo 10-11
1.12. Digitalisaatio ja etäpalvelut.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tampereen kaupunki, SOSTE ry.
Lisätietoja opiskelijoille
Tampere 3 opetuspilotti. Ilmoittautuminen opintojaksolle etukäteen 10.10 mennessä. Ilmoittautumisten pohjalta opiskelijat jaetaan etukäteen 7 hengen ryhmiin, joissa on sekä Tamkin että yliopiston opiskelijoita
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän käsitteitä. Soveltaminen heikohkoa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija jäsentää, arvioi ja soveltaa opintojaksoon liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä sujuvasti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaaminen on laaja-alaista ja edelläesitettyihin arviointikriteerien lisäksi hän osoittaa kehittävää otetta opintojakson ilmiöihin liittyen.