Social and Health Care Services in Finland (3 cr)
Code: 7K00CT59-3005
General information
- Enrolment period
- 01.09.2016 - 12.10.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2016 - 21.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 75
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Marjo Harju
- Course
- 7K00CT59
Objectives (course unit)
The student
- knows the history, structure, principles, service deliveries and basic legislation of the social-, health- and rehabilitation systems;
- knows in general the practices of the social and health care professions;
- knows the actual challenges of the social-, health- and rehabilitation systems
Content (course unit)
- the ideology of welfare and its development;
- guiding principles of the central legislation;
- official control of the professions of social and health care;
- public politics;
- the structure and options of the service system (public, private and third sector);
- the basic concepts and questions of the economy;
- the challenges of service integration, ageing, client-focus, technology, digitalisation, medicalisation, multi-culturalism and economics
Prerequisites (course unit)
none
Exam schedules
ei ole
Evaluation methods and criteria
Osallistuminen kontaktiopetukseen.
Opintojaksoon kuuluvien tehtävien suorittaminen.
Ryhmätehtävän kirjoittaminen opintojakson aikana Tabulan wikialustalle. Ryhmätehtävässä tulee näkyä luentojen sisältö sekä oheismateriaalin käyttö lähteenä. Loppuyhteenveto tehdään esseemuotoisena tehtävänä, jossa kootaan tiivistetysti keskeinen opittu sisältö. Yhteenveto sisältää myös ryhmän itsearvioinnin ryhmätyöskentelystä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot. Ryhmätyöt. Itsenäinen opiskelu. Ennakkoon luettava materiaali.
Learning materials
Oheiskirjallisuus.
Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Riitta Haverinen, Marjo Kuronen ja Tarja Pösö (toim.) Vastapaino 2004.
Terveydenhuollon muutokset. Mikko Niemelä, Lauri Kokkinen, Jutta Pulkki, Arttu Saarinen, Liina-Kaisa Tynkkynen (toim.)
Artikkelit.
Student workload
3 op.
kontaktiopetus 6 x 4 = 24 tuntia
itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöt 57 tuntia
Content scheduling
Aloituskerta 27.10 klo 8.15-11.30 Orientaatio. Läsnäolovelvollisuus 1. kerralla.( sama aika joka luentokerta) Hyvinvointivaltion synty ja kehitys. Jenni-Mari Räsänen, TaY / sosiaalityön tutkinto-ohjelma
3.11. klo 8.15-11.30 Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaavat politiikan keinot.Lauri Kokkinen /TaY, kansanterveystiede
10.11.Sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmän rakenne, toimintatavat ja kehittyminen. Marjo Harju, Mirva Kolonen, Tamk, klo 10-11 Jaana Joutsiluoma, SOSTE ry. sote-uudistus
17.11.Sosiaali- ja terveyspalvelujen talous ja tuottamisen tavat.
24.11. Tulevaisuuden palvelumallit. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattien erityispiirteet ja ammattien viranomaisvalvonta. Jenni-Mari Räsänenm TaY, Marjo Harju, Mirva Kolonen, TAMK. Sisko Hiltunen, Tampereen kaupunki, klo 10-11
1.12. Digitalisaatio ja etäpalvelut.
Completion alternatives
ei ole
Practical training and working life cooperation
Tampereen kaupunki, SOSTE ry.
Further information
Tampere 3 opetuspilotti. Ilmoittautuminen opintojaksolle etukäteen 10.10 mennessä. Ilmoittautumisten pohjalta opiskelijat jaetaan etukäteen 7 hengen ryhmiin, joissa on sekä Tamkin että yliopiston opiskelijoita
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän käsitteitä. Soveltaminen heikohkoa.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija jäsentää, arvioi ja soveltaa opintojaksoon liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä sujuvasti.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan osaaminen on laaja-alaista ja edelläesitettyihin arviointikriteerien lisäksi hän osoittaa kehittävää otetta opintojakson ilmiöihin liittyen.