Skip to main content

Social and Health Care Services in Finland (3 cr)

Code: 7K00CT59-3005

General information


Enrolment period
01.09.2016 - 12.10.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2016 - 21.12.2016
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
3 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 75
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Marjo Harju
Course
7K00CT59

Objectives (course unit)

The student
- knows the history, structure, principles, service deliveries and basic legislation of the social-, health- and rehabilitation systems;
- knows in general the practices of the social and health care professions;
- knows the actual challenges of the social-, health- and rehabilitation systems

Content (course unit)

- the ideology of welfare and its development;
- guiding principles of the central legislation;
- official control of the professions of social and health care;
- public politics;
- the structure and options of the service system (public, private and third sector);
- the basic concepts and questions of the economy;
- the challenges of service integration, ageing, client-focus, technology, digitalisation, medicalisation, multi-culturalism and economics

Prerequisites (course unit)

none

Exam schedules

ei ole

Evaluation methods and criteria

Osallistuminen kontaktiopetukseen.
Opintojaksoon kuuluvien tehtävien suorittaminen.
Ryhmätehtävän kirjoittaminen opintojakson aikana Tabulan wikialustalle. Ryhmätehtävässä tulee näkyä luentojen sisältö sekä oheismateriaalin käyttö lähteenä. Loppuyhteenveto tehdään esseemuotoisena tehtävänä, jossa kootaan tiivistetysti keskeinen opittu sisältö. Yhteenveto sisältää myös ryhmän itsearvioinnin ryhmätyöskentelystä.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot. Ryhmätyöt. Itsenäinen opiskelu. Ennakkoon luettava materiaali.

Learning materials

Oheiskirjallisuus.
Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Riitta Haverinen, Marjo Kuronen ja Tarja Pösö (toim.) Vastapaino 2004.
Terveydenhuollon muutokset. Mikko Niemelä, Lauri Kokkinen, Jutta Pulkki, Arttu Saarinen, Liina-Kaisa Tynkkynen (toim.)
Artikkelit.

Student workload

3 op.
kontaktiopetus 6 x 4 = 24 tuntia
itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöt 57 tuntia

Content scheduling

Aloituskerta 27.10 klo 8.15-11.30 Orientaatio. Läsnäolovelvollisuus 1. kerralla.( sama aika joka luentokerta) Hyvinvointivaltion synty ja kehitys. Jenni-Mari Räsänen, TaY / sosiaalityön tutkinto-ohjelma
3.11. klo 8.15-11.30 Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaavat politiikan keinot.Lauri Kokkinen /TaY, kansanterveystiede
10.11.Sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmän rakenne, toimintatavat ja kehittyminen. Marjo Harju, Mirva Kolonen, Tamk, klo 10-11 Jaana Joutsiluoma, SOSTE ry. sote-uudistus
17.11.Sosiaali- ja terveyspalvelujen talous ja tuottamisen tavat.
24.11. Tulevaisuuden palvelumallit. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattien erityispiirteet ja ammattien viranomaisvalvonta. Jenni-Mari Räsänenm TaY, Marjo Harju, Mirva Kolonen, TAMK. Sisko Hiltunen, Tampereen kaupunki, klo 10-11
1.12. Digitalisaatio ja etäpalvelut.

Completion alternatives

ei ole

Practical training and working life cooperation

Tampereen kaupunki, SOSTE ry.

Further information

Tampere 3 opetuspilotti. Ilmoittautuminen opintojaksolle etukäteen 10.10 mennessä. Ilmoittautumisten pohjalta opiskelijat jaetaan etukäteen 7 hengen ryhmiin, joissa on sekä Tamkin että yliopiston opiskelijoita

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän käsitteitä. Soveltaminen heikohkoa.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija jäsentää, arvioi ja soveltaa opintojaksoon liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä sujuvasti.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan osaaminen on laaja-alaista ja edelläesitettyihin arviointikriteerien lisäksi hän osoittaa kehittävää otetta opintojakson ilmiöihin liittyen.

Go back to top of page