Verkosto-osaamisen hyödyntäminen kv-liiketoiminnassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00CE26-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.11.2016 - 09.02.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.01.2017 - 19.05.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- TAMK Ikaalinen
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Maj-Lis Läykki
- Hanna Saraketo
- Maija Haaramo
- Vastuuhenkilö
- Hanna Saraketo
- Opintojakso
- 3H00CE26
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja vertailla erityyppisiä verkostoja osana liiketoimintaa
- analysoida ja eritellä tavoitteita, toimijoita ja rooleja verkostoissa
- asettaa verkostolle tavoitteet ja suunnitella verkostojen kehittämistä
- soveltaa verkostoymmärrystä kansainvälisessä liiketoiminnassa
- luokitella alustoja ja arvioida niiden roolia verkostotaloudessa
- arvioida omia valmiuksiin toimia kansainvälisissä liiketoimintaverkostoissa
Sisältö (Opintojakso)
MITÄ käsitteet verkosto, verkostotalous, alusta ja ekosysteemi tarkoittavat liiketoiminnassa?
MITÄ tarkoittavat verkostojen tavoitteet, toimijat ja roolit erityyppisissä verkostoissa?
MITEN verkostoja voidaan analysoida, kuvata ja kehittää?
MIKSI verkostot ja verkostoituminen ovat tärkeitä organisaatioille kansainvälisessä liiketoiminnassa?
MIKSI opiskelijan kannattaa kiinnostua verkostoista ja alustoista oman osaamisen kasvattamiseksi?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä erityyppisiä verkostoja ja alustoja sekä näiden ominaispiirteitä.
Hän osaa nimetä verkostojen tavoitteita, toimijoita ja rooleja sekä osaa keskustella verkostojen kehittämisestä.
Opiskelija osaa kuvata kansainvälisen verkostoliiketoiminnan erityispiirteitä ja osaa määritellä omia ja tiimin valmiuksia kansainvälisessä verkostoliiketoiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija osaa luokitella ja verrata erityyppisiä verkostoja ja alustoja sekä näiden ominaispiirteitä
Hän osaa eritellä verkostojen tavoitteita, toimijoita ja rooleja sekä osaa soveltaa tietojaan ja tehdä valintoja verkostojen kehittämisessä.
Opiskelija osaa analysoida ja eritellä kansainvälisen verkostoliiketoiminnan erityispiirteitä ja arvioida omia ja tiimin valmiuksia kansainvälisessä verkostoliiketoiminnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija osaa tulkita ja jäsentää uudelleen erityyppisiä verkostoja ja alustoja sekä näiden ominaispiirteitä.
Hän osaa muokata verkostojen tavoitteita ja tehdä ehdotuksia toimijoista ja rooleista sekä suunnitella ja rakentaa verkostoja
Opiskelija osaa huomioida ja hyödyntää kansainvälisen verkostoliiketoiminnan erityispiirteitä liiketoiminnan johtamisessa ja kehittää omia ja tiimin valmiuksia kansainvälisessä verkostoliiketoiminnassa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Esitykset ja arvioinnit toukokuun lähipäivissä.
Uusintapäivät sovitaan henkilökohtaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnot arvioidaan asteikolla 0 – 5. Koska osa opiskelijoista hakee valmistumista kesäkuun valmistumispäivään, opettajat lupaavat arvioida opintojaksot välittömästi niiden päätyttyä.
Verkkokurssi ja englanti arvioidaan omina erillisinä toteutuksinaan opettajan toteutussuunnitelman mukaisesti; Vuokko ja Mari kirjaavat niiden arvioinnit perusrekisteriin ja huolehtivat myös uusinnoista ja korotusmahdollisuuksista haluamallaan tavalla.
Integroitujen opintojaksojen arviointi perustuu
itsearviointi – omiin oppimistavoitteisiin pääseminen 10 % Jokainen kirjasi omat kriteerinsä 1. lähipäivässä ja pitää ne tallessa itse.
vertaisarviointi – toisten oppimisen edistäminen 10 %
läsnäolo lähipäivissä – 11-12>5, 10>4, 9>3, 8>2, 0 – 7>1 10 %
vastuuryhmän onnistuminen – sille asetetun kriteeristön mukaisesti 10 %
Onnistuessaan kiitettävästi suunnitteleva opiskelijaryhmä on
- huomioinut opetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt
- suunnitellut huolellisesti lähipäivät, niin että lopussa on hyvä tunnelma
- onnistunut edistämään oppimista, sisältö ollut laadukasta, ajankohtaista, osallistavaa ja tarjonnut haasteita
- laatinut johdonmukaisen aikataulun, ohjelma on tullut ajoissa Tabulaan
- laittanut myös ennakkotehtävät ajoissa Tabulaan, tehtävät ovat selkeitä, edistävät oppimista, ovat käytäntöön sovellettavissa
- hankkinut hyvän vierailijan
raportti – yrityksen arvio 20 %
raportti – valmentajien arvio 10 %
ennakkotehtävät 30 %
valmentajien oikeus muuttaa arvosanaa +/-1
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetus toteutetaan Kansainväliset mahdollisuudet -modulin opintojaksojen integrointina. Monimuotokoulutuksessa oppiminen perustuu etä-(ennakko)tehtäviin ja lähipäiviin. Etätehtävät sisältävät erilaista kirjallisuutta ja muuta lähdemateriaalia, niihin pohjautuvia tehtäviä ja harjoituksia. Etätehtävät julkaistaan Tabulassa. Lähipäivien aikana korostuvat metataitojen oppiminen, asioiden jäsentely, kirjastaminen, syventäminen tai käytäntöön tuominen. Kansainvälisten mahdollisuuksien modulissa lähipäiviin tavoitellaan kansainvälistä tuulahdusta esim. vierailijoiden avulla. Opiskelijat osallistuvat aktiivisesti myös lähipäivien järjestämiseen.
Oppimateriaalit
Materiaalilinkit ovat Tabulassa, mutta se on myös opiskelijan henkilökohtaisesti parannettavissa, ts. paremmin omiin oppimistavoitteisiin sopivan kirjallisuuden käyttäminen on suotavaa ja toivottavaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Modulin laajuus on 30 op. Muista varata aikaa kalenteristasi.
Sisällön jaksotus
Maateemat on esitelty toteutussuunnitelmassa, joka on Tabulassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisista suoritustavoista voidaan sopia henkilökohtaisissa ohjauskeskusteluissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Modulin aikana tehdään toimeksiantajayritykselle kansainvälistymisselvitys.
Kansainvälisyys
Lyhyt vaihto Berliiniin
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutustapa/perusperiaatteet
• Kansainvälisen liiketoiminnan menetelmät opitaan verkkokurssilla, jota vetää Mari Stenvall.
• English for International Business käydään Vuokon määrittelemin keinoin ja sisällöin, mutta kaikkea mahdollista muutakin tehdään englanniksi. Tavoitteena on, että joka lähipäivillä tavataan joku ei-suomalainen henkilö, jonka kanssa puhutaan englantia.
• Maailmantalous, liiketoimintakulttuurit, liiketoimintamahdollisuudet ja verkosto-osaaminen integroidaan maateemoittain kulkeviksi kuukausikokonaisuuksiksi, jotka opiskelijaryhmät järjestävät vuorotellen. Vastuuryhmä hyväksyttää suunnitelmansa valmentajilla viimeistään edeltävissä lähipäivissä. Valmentajat osallistuvat järjestelyihin myös.
• Rinnalla kulkee kehittämistehtävä. Jokainen (yksin tai parina) tekee jollekin yritykselle kansainvälisten liiketoimintamahdollisuuksien selvityksen. Raportti
o taustoittaa kansainvälistymisen merkityksen ja mahdollisuudet tilastotietojen ja yritysesimerkin kautta
o antaa katsauksen maailmantalouden tilanteesta keväällä 2017 ja kertoo, mitä lähteitä seuraamalla talousilmiöiden muutoksista saa päivitettyä tietoa
o listaa ja perustelee, mitä asioita kansainvälistymisen mahdollisuuksia selvitettäessä on huomioitava
o selvittää yrityksen kansainvälistymisen mahdollisuuksia viidellä eri alueella (Venäjä/Pietari, Baltia/Viro, Eurooppa/Saksa, Aasia/Kiina, Amerikat/x). Alueita voi muuttaa, tarkentaa tai painottaa yrityksen toivomalla tavalla, mutta näiden alueiden tutkimiseen saa parhaiten apua opintojen konkreettisista sisällöistä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ks. arviointimenetelmät
Palauttamattomista töistä merkitään -1 kokonaisarvosanaan.
Itse- ja vertaisarvioinnin perustana ovat jo 1. vuonna määritellyt kriteerit (ks. silloinen Tabula)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tehtävänantoja on noudatettu säntillisesti tai on toimittu omaan henkilökohtaiseen oppimissuunnitelmaan nähden alkuperäistä tehtävänantoa paremmin tai sopivammin. Työskentely ja palautukset ovat laadultaan kiitettäviä. Itse- ja vertaisarviointi ovat realististisia ja niiden perusteisiin on paneuduttu. Poissaoloja ei ole kuin korkeintaan yksi. Vastuuryhmä on työskennellyt yhdessä määritellyn kriteeristön mukaisesti. Opiskelija on päässyt opetussuunnitelmassa mainittuihin osaamistavoitteisiin.