Skip to main content

Networking Skills in International Business (5 cr)

Code: 3H00CE26-3001

General information


Enrolment period
28.11.2016 - 09.02.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.01.2017 - 19.05.2017
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
TAMK Ikaalinen
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Business Administration
Teachers
Maj-Lis Läykki
Hanna Saraketo
Maija Haaramo
Person in charge
Hanna Saraketo
Course
3H00CE26

Objectives (course unit)

Student is able to
- identify and compare different types of networks as part of a business
- analyse and analyse goals, actors and roles in networks
- set goals for the network and plan the development of networks
- apply network understanding in international business
- classify platforms and assess their role in the network economy
- assess one's own capabilities to operate in international business networks

Content (course unit)

WHAT do the concepts of networking, network economy, platform and ecosystem mean in business?
WHAT do network objectives, actors and roles mean in different types of networks?
HOW can networks be analysed, described and developed?
WHY are networks and networking important to organisations in international business?
WHY should students be interested in networks and platforms to increase their own competence?

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student is able to identify and define different types of networks and platforms and their characteristics
The students are able to name the objectives, actors and roles of the networks
The student is able to discuss the development of networks
The student is able to describe the special features of the international network business
The student is able to define his/her own and the team's capabilities in international network business

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student is able to classify and compare different types of networks and platforms and their characteristics
The students are able to separate the objectives, actors and roles of the networks
The student is able to apply his/her knowledge and make choices in the development of networks
The student is able to analyse and analyse the specificities of the international network business
The student is able to assess his/her own and the team's capabilities in the international network business

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student is able to interpret and re-structure different types of networks and platforms and their characteristics
The students are able to customize the objectives of the networks and make suggestions for actors and roles
The student is able to design and build networks
The student is able to take into account and utilise the special features of the international network business in business management
The student is able to develop his/her own and team's capabilities in the international network business.

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

The student has not demonstrated his/her competence in the manner indicated by the objectives of the course.

Exam schedules

Esitykset ja arvioinnit toukokuun lähipäivissä.
Uusintapäivät sovitaan henkilökohtaisesti.

Assessment methods and criteria

Opinnot arvioidaan asteikolla 0 – 5. Koska osa opiskelijoista hakee valmistumista kesäkuun valmistumispäivään, opettajat lupaavat arvioida opintojaksot välittömästi niiden päätyttyä.
Verkkokurssi ja englanti arvioidaan omina erillisinä toteutuksinaan opettajan toteutussuunnitelman mukaisesti; Vuokko ja Mari kirjaavat niiden arvioinnit perusrekisteriin ja huolehtivat myös uusinnoista ja korotusmahdollisuuksista haluamallaan tavalla.
Integroitujen opintojaksojen arviointi perustuu
itsearviointi – omiin oppimistavoitteisiin pääseminen 10 % Jokainen kirjasi omat kriteerinsä 1. lähipäivässä ja pitää ne tallessa itse.
vertaisarviointi – toisten oppimisen edistäminen 10 %
läsnäolo lähipäivissä – 11-12>5, 10>4, 9>3, 8>2, 0 – 7>1 10 %
vastuuryhmän onnistuminen – sille asetetun kriteeristön mukaisesti 10 %
Onnistuessaan kiitettävästi suunnitteleva opiskelijaryhmä on
- huomioinut opetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt
- suunnitellut huolellisesti lähipäivät, niin että lopussa on hyvä tunnelma
- onnistunut edistämään oppimista, sisältö ollut laadukasta, ajankohtaista, osallistavaa ja tarjonnut haasteita
- laatinut johdonmukaisen aikataulun, ohjelma on tullut ajoissa Tabulaan
- laittanut myös ennakkotehtävät ajoissa Tabulaan, tehtävät ovat selkeitä, edistävät oppimista, ovat käytäntöön sovellettavissa
- hankkinut hyvän vierailijan
raportti – yrityksen arvio 20 %
raportti – valmentajien arvio 10 %
ennakkotehtävät 30 %
valmentajien oikeus muuttaa arvosanaa +/-1

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Opetus toteutetaan Kansainväliset mahdollisuudet -modulin opintojaksojen integrointina. Monimuotokoulutuksessa oppiminen perustuu etä-(ennakko)tehtäviin ja lähipäiviin. Etätehtävät sisältävät erilaista kirjallisuutta ja muuta lähdemateriaalia, niihin pohjautuvia tehtäviä ja harjoituksia. Etätehtävät julkaistaan Tabulassa. Lähipäivien aikana korostuvat metataitojen oppiminen, asioiden jäsentely, kirjastaminen, syventäminen tai käytäntöön tuominen. Kansainvälisten mahdollisuuksien modulissa lähipäiviin tavoitellaan kansainvälistä tuulahdusta esim. vierailijoiden avulla. Opiskelijat osallistuvat aktiivisesti myös lähipäivien järjestämiseen.

Learning materials

Materiaalilinkit ovat Tabulassa, mutta se on myös opiskelijan henkilökohtaisesti parannettavissa, ts. paremmin omiin oppimistavoitteisiin sopivan kirjallisuuden käyttäminen on suotavaa ja toivottavaa.

Student workload

1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Modulin laajuus on 30 op. Muista varata aikaa kalenteristasi.

Content scheduling

Maateemat on esitelty toteutussuunnitelmassa, joka on Tabulassa.

Completion alternatives

Valinnaisista suoritustavoista voidaan sopia henkilökohtaisissa ohjauskeskusteluissa.

Practical training and working life cooperation

Modulin aikana tehdään toimeksiantajayritykselle kansainvälistymisselvitys.

International connections

Lyhyt vaihto Berliiniin

Further information

Toteutustapa/perusperiaatteet
• Kansainvälisen liiketoiminnan menetelmät opitaan verkkokurssilla, jota vetää Mari Stenvall.
• English for International Business käydään Vuokon määrittelemin keinoin ja sisällöin, mutta kaikkea mahdollista muutakin tehdään englanniksi. Tavoitteena on, että joka lähipäivillä tavataan joku ei-suomalainen henkilö, jonka kanssa puhutaan englantia.
• Maailmantalous, liiketoimintakulttuurit, liiketoimintamahdollisuudet ja verkosto-osaaminen integroidaan maateemoittain kulkeviksi kuukausikokonaisuuksiksi, jotka opiskelijaryhmät järjestävät vuorotellen. Vastuuryhmä hyväksyttää suunnitelmansa valmentajilla viimeistään edeltävissä lähipäivissä. Valmentajat osallistuvat järjestelyihin myös.
• Rinnalla kulkee kehittämistehtävä. Jokainen (yksin tai parina) tekee jollekin yritykselle kansainvälisten liiketoimintamahdollisuuksien selvityksen. Raportti
o taustoittaa kansainvälistymisen merkityksen ja mahdollisuudet tilastotietojen ja yritysesimerkin kautta
o antaa katsauksen maailmantalouden tilanteesta keväällä 2017 ja kertoo, mitä lähteitä seuraamalla talousilmiöiden muutoksista saa päivitettyä tietoa
o listaa ja perustelee, mitä asioita kansainvälistymisen mahdollisuuksia selvitettäessä on huomioitava
o selvittää yrityksen kansainvälistymisen mahdollisuuksia viidellä eri alueella (Venäjä/Pietari, Baltia/Viro, Eurooppa/Saksa, Aasia/Kiina, Amerikat/x). Alueita voi muuttaa, tarkentaa tai painottaa yrityksen toivomalla tavalla, mutta näiden alueiden tutkimiseen saa parhaiten apua opintojen konkreettisista sisällöistä.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ks. arviointimenetelmät
Palauttamattomista töistä merkitään -1 kokonaisarvosanaan.
Itse- ja vertaisarvioinnin perustana ovat jo 1. vuonna määritellyt kriteerit (ks. silloinen Tabula)

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tehtävänantoja on noudatettu säntillisesti tai on toimittu omaan henkilökohtaiseen oppimissuunnitelmaan nähden alkuperäistä tehtävänantoa paremmin tai sopivammin. Työskentely ja palautukset ovat laadultaan kiitettäviä. Itse- ja vertaisarviointi ovat realististisia ja niiden perusteisiin on paneuduttu. Poissaoloja ei ole kuin korkeintaan yksi. Vastuuryhmä on työskennellyt yhdessä määritellyn kriteeristön mukaisesti. Opiskelija on päässyt opetussuunnitelmassa mainittuihin osaamistavoitteisiin.

Go back to top of page